Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Cash is king!

Santander Consumer Bank Norge (høyrentekonto)

Nye renter er som følger:

Trinn 1 3,10 % for beløp opp til kr 500 000
Trinn 2 3,00 % for beløp mellom kr 500 000 og opp til kr 1 000 000
Trinn 3 3,00 % for beløp mellom kr 1 000 000 og opp til kr 2 000 000
Trinn 4 3,00 % for beløp over kr 2 000 000
3 Likes

Hvis du binder pengene i 31 dager

1 Like

All data konstaterer hvor absurd overvurderte aksjer er per dags dato - en titt på markedets P/E, utbytteavkastning og bokførte verdier i historisk kontekst bekrefter dette bildet.

Aksjemarkedet kan bare gi en avkastning over lengre tid som står i rimelig forhold til økonomisk vekst, men som vi har sett de seneste årene (særlig siden covid), så har avkastningen på aksjer blitt for høy sammenlignet med det økonomiske veksten i samme tidsperiode. Mon tro hva som lurer bak døra?

En annen god indikasjon på en skikkelig felle er inntoget av nye aksjonærer på Oslo Børs. Tall fra i høst viste at en tredjedel av alle aksjonærer på Oslo Børs har vært på børsen i under 3 år og aldri har snittalderen vært lavere. Jeg synes synd allerede på de mange ferske aksjonærene som har begrenset/ingen risk management i tiden framover, men det vil uansett bli en nyttig lærepenge.

3 Likes

Jeg velger flytende innskudd selv om renta er noe lavere enn binding på 6/12 mnd. Dette fordi jeg forventer et stort fall som gir en sjelden kjøpsmulighet. Men når kommer bunnen ?
En resesjon gir «aldri» flat utvikling eller svakt fall. Når markedet innser at det blir «hard landing» skal «alle» ut samtidig.

6 Likes

Uten å etterprøve tallene du kommer med;
Forstår ikke hvordan du kan undervurdere de 33% som har trukket ned snittalderen på OB.
De med under 3års erfaring kjøpte så det sang på ett himla godt tidspunkt, når de med erfaring var livredde og dumpa aksjer i full panikk i perioden jan-april 2020.

3 Likes

Tenker det samme som deg, «taper» 0,5% på og binde opp pengene i en periode. Klok av skade gjør jeg ikke det igjen. Er ikke ofte vi er vitne til et børsfall jeg tror kommer som kan gi en gylden mulighet.
Etter jeg solgte siste rest av Nanov kupongen har jeg valgt og sitte på siden, jeg kan gjerne vente en lengre periode på dette fallet.

4 Likes

Det jeg tar med meg fra 2022 inn i 2023 er bedre risikohåndtering. Portisen er mer en doblet ila. høsten, så går heldigvis an å respektere makro óg velge papirer som dels er lite/ikke påvirket (uavhengig om årsak er triggere eller andre faktorer).

Om jeg skal gjette, så kommer rentene ned tidligere enn anslått neste år - gitt at effektene av hevingene allerede materialiserer seg. Men å spå slikt er ikke for meg uansett.

4 Likes

(gjelder boliger)

1 Like

Snakk med gamlisene som sier at på 70 og 80 tallet, DA var det høye renter da. Så spør du bare hvor mange årslønninger kostet huset de kjøpte, og følger opp om de tror man hadde fått kjøpt hus i dag for “tilsvarende årslønn”. Det forundrer meg stadig hvilket nivå mange er på da det kommer til penger og økonomi

6 Likes

Jeg vet du kan for jeg leser det du skriver, men tanken slo meg når jeg leste det du skrev, hadde ett slikt eksempel på jobb i dag. Gjengs over vet ikke folk flest hva penger er og hvordan systemet vi lever i fungerer :exploding_head:

I 1992 kunne man få 75kvm leiligheter i Oslo Vest for 1,5*årslønn.
Da var renta høy og prisene lave = stort potensial for prisvekst ved rentefall.
Nå er renta lav og prisene høye = «null» potensial for prisvekst pga rentefall.

4 Likes

Enig i det, enda sitter en gjeng og tror det fortsetter, eller kanskje bedre å si håper? Men for all del, om de kjører en runde til med QE så kan jo alt skje, samtidig som generell inflasjon vil ligge langt over 2%. Desto verre blir smellen da den kommer :sweat_smile:

2 Likes

Tja både og, dersom inflasjonen og lønnsvekst skal ligge laaangt over 2% fremover så vil det spise opp en del av boliglånene til folk også.

3 Likes

En venninne av meg fikk tilbud om kjøp av leiligheten hun hadde benyttet under utdannelsen sin, i Oslo. Året var 1985, leiligheten var på ca. 70 kvm. Pris 150k. Jeg oppfordret henne til kjøp, men hun valgte å leie på hjemstedet sitt. Et drøyt år senere gikk samme leilighet for over 300k.

Vil tro at 150k i 1985 var en middels årslønn?

8 Likes

Regner ikke med de snakker så mye om rentefradraget på skatten heller?

Enkelte ble jo faktisk nullskatteyter dersom de fikk store nok lån pga rentefradragene på den tiden.

2 Likes

Og betalte bare renter over 10 år :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg vil ikke si jeg undervurderer dem. Det jeg ønsket å understreke er at en stadig mindre andel av deltagere i dagens market har opplevd noe annet enn gode tider eller veldig kortvarige bear- markeder………og da er det fort gjort å havne i kjøttkverna hvis vi får et dypere og mer langvarig bjørnemarket.

3 Likes

Husker min gullbok i Postbanken ga rundt 10-12% innskuddsrente på 70-80 tallet :grinning:

De hadde det fint på den tiden sa min far, betalte knapt skatt.

3 Likes

japp, 10% rente på gullbok

Synes egentlig det er litt trist at de har gått bort fra bankbøker. Husker hvor stas det var når postdama sirlig skrev inn 100 kroner med flott løkkeskrift og stempel :grinning:

4 Likes