Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Opp som en løve ned som en skinnfell? :see_no_evil:

2 Likes

Buy the rumor, sell the news

1 Like

Mye luremus og lite substans bak når markedene byr opp til dans, hold godt på lommeboka

4 Likes

Hawkish. Utelukker rentekutt for hele 2023.

En resesjonsbunn kommer ikke 5% under ATH med tilnærmet null arbeidsledighet.
Nedturen har knapt startet. Vi er mye lavere til våren.
Eneste mulighet for rentesenking i 23 som noen økonomer spår vil bare skje hvis markedet virkelig krakker først.

5 Likes

https://www.dn.no/handel/elkjop/elkjop-norge/erik-sonsterud/overskuddet-barbert-bort-for-elektronikkgiganten-elkjop-en-helt-ekstrem-situasjon/2-1-1372942

https://www.dn.no/eiendom/nyboligsalget-stuper-39-prosent-det-er-ganske-dramatisk/2-1-1374284

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-bank/ida-wolden-bache/norge/norges-bank-hever-styringsrenten-med-025-prosentpoeng-hoyeste-rente-pa-13-ar/2-1-1374039

Det er litt sånn at man kan begynne å lure. Hadde det ikke vært logisk å være litt forsiktigere med rentehevinger når man ser at det man allerede har gjort har fått effekt?

6 Likes

Jeg tror at det er så mye statsgjeld i omløp rundt forbi at man MÅ ha markedene til å krasje og arbeidsledigheten opp for å kunne motivere rentenedsettelse til nivåer som statsgjelden kan håndtere. Norge har ikke dette problemet og har andre interesser.

1 Like

Norge ønsker vel først og fremst å ikke skille seg ut for mye.

2 Likes

Støtter denne vurderingen, er nok mest sannsynlig kun snakk om uker/ 1-2 måneder før det store bruddet ned kommer.

I og med at det meste har vært proppet kunstig opp med QE i 14-15 år, med topping etter Covid, så tror jeg det kan komme et ekstremt stort fall når kredittsyklusen snur og vi får full unwinding av all leveragen i systemet. Mitt bet er 20-30% fall over 1-2 dager på de største indeksene.

Kanskje vi får en reprise av 87, høyt salgsvolum på en fredag med påfølgende kræsj på mandag. Uansett - spennende tider!

3 Likes

Tror aksjemarkedet kommer til å være ganske hot fremover også. Det store krakket kommer ikke med mindre det skjer noe dramatisk som truer verdensfreden mer enn situasjonen som er nå

1 Like

Hvis du mener hot som i en hot potato som ingen vil ta i, ja da er vi enige.

Dette er en kostnadsdrevet inflasjon, og påvirkes ikke så mye av rentenivå. Høyere rente og stramt statsbudsjett vil imidlertid presse ned etterspørselen i samfunnet, og dermed svekke bedriftenes inntjening samtidig som arbeidsledigheten vil vokse (fra et lavt nivå). Imidlertid var lønnsoppgjøret i år langt svakere enn inflasjonen, slik at vi har fått en betydelig reallønnsnedgang og dermed allerede dempet etterspørsel. Hvor langt ned skal reallønningene reduseres for å dempe inflasjon som skyldes andre forhold?

Godt spørsmål - men nobelprisen skal vel til sentralbanksjefene til slutt allikevel :clown_face: :earth_americas:

3 Likes

Jeg ønsker å [INSERT VERB] min aksjeeksponering her siden historisk sett så har kombinasjonen av resesjon og inflasjon (stagflasjon) alltid medført [INSERT ADJECTIVE] avkastning.

1 Like

DAX -3,15% :fire: :fire: :fire:

1 Like

Ned i dag og opp igjen i morgen…sånn går no dagene.

1 Like

Hva står indeks i om et halvt år?

Hadde man bare visst det…

Markedet er dyrt om man ser på pe og pb, men det virker ikke som selskaper prises etter hva de tjener uansett. Det har blitt mer synlig under pandemien, handler kun om raketter og hype i alle retninger. Derfor tror jeg galskapen fortsetter.

Jeg har en mye større overbevisning rundt retningen på 6 måneders sikt enn hva børsen og tradere gjør i morgen. Motsatt av deg høres det ut som.

3 Likes

Under pandemien ble enorme mengder likviditet skutt inn i markedene fra sentralbankene etc. nå reverseres dette

6 Likes