Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Satser fortsatt tungt på nedover. Sitter nå på noen Bear x20 ( :see_no_evil: ) i tillegg til SQQQ og SPXS fra før

1 Like

Ekstremt dyre disse bear produktene til nordnet?

<1% spread er ikke så dyrt imo (kjøper vanligvis rundt 0,5% spread)

  • Det er jo derfor jeg anbefaler straddle. Otm call+put for å trade på at man ikke vet hva tallene(cpi) viser på tirsdag, men at man tjener på store bevegelser en av veiene.

Men hvor det går kommer først og fremst an på hvilket indeksnivå vi er på rett før tallene slippes?

  • tirsdagens reaksjon på cpi er avhengig av hva som skjer på indeks i dag. Går spx til 4000 i dag er reaksjonen annerledes enn om det faller til 3900. Så jeg kan ikke ha en mening om trade før jeg ser hva markedet gjør. Handler om risk/reward.

  • Talen fra powell onsdag påvirkes av cpi tirsdag. Sist powell snakket i november som fikk markedet til å rallye +2,5% kom det JOLTS tall 3 timer før talen. Han hadde endret talen og kommenterte tall som var 3 timer gamle. Så ekstremt sensitive og feilaktig kortsiktige er fed. Så da kan man gjette hva som skjer med talen på ulike cpi nivåer.

  • den største opsjonsexpiration i året (3,9 trillioner) er i desember og utløper nå fredag. Deltaen vil påvirkes massivt av tirsdag og onsdag. Jobless claims torsdag kan dempe onsdagens reaksjon begge veier.

Kommer cpi +0,1% verre så faller spx typ -2,5%. Kommer det bedre tall kan det bounce samme. Er tallene stygge +0,2% og høyere over forventet kan det falle 4%.

Videre vil talen påvirke fra det spx nivået cpi har reagert. Så man må ta en dag av gangen for å ta nye vurderinger. Kaos uke.

4 Likes

I Norge var tallene -0,3% (uten energi) og -0,6% (med energi).

Bensinpriser ned 30% siden toppen i juni.

3,5$ er 15-20% dyrere enn i 2018-19, så fortsatt en grei økning, men det er nok mye mer håndterbart enn det nesten en dobling var.

3,5$ pr gallon er forresten 9,25 kr literen hvis noen lurte :stuck_out_tongue:

Kanskje aksjemarkedet folk flest kommer til å satse på fremover. Feks flere har kvittet seg med eiendom og ser aksjer er det som gjelder fremover?

Det blir trolig renteheving på 0,5% i USA og 0,25% i Norge. Men hvor lenge kan Norge heve mindre enn i USA?
Argumentet er at renta biter kraftigere i Norge pga mange har flytende rente. Men hvis renteforskjellen øker vil NOK svekkes mot $. Det vil gi økt importert prisstigning og dermed høyere inflasjon, som igjen er verst for «vanlige folk».
Jeg tror derfor ikke Norge slipper unna høyere renter, boligprisfall og børsfall. Vinteren blir tøff (bra for oss bjørner)

2 Likes

spx hadde low 3935, men gikk +1,4% til 3990. Ville hatt en strangle med større scew til nedsiden.

Forventningen der ute er at det er en kjøligere cpi. Det er det alle tror skal skje. Det er ikke tallene alltid som betyr noe, men reaksjonen på tallene. Så og si alle tall hittil har det vært tallene som har betydd noe, og ikke reaksjonen.

Gå long eller short før cpi dagen før fed møte? Long også short? Short også long? Strangle.

1 Like

Noen er tydeligvis optimister:

2 Likes

Kan bli en sjuk skvis om det blir bullish etterpå. Alle traderne i verden og mødrene deres er balls deeep i Puts.

Meanwhile så har de etter hva jeg har sett vært største selger i en rekke aksjer på OSE siste ukene

Finner ikke chartet/kilde med det helt første, så ta det med en klype salt.

Har sett mange lignende chart siste ukene så den sluker jeg hel.

Jeg mener de som ser på opsjonsmarkedet i historisk sammenheng og bruker put/call som man kunne tidligere, bommer(+ vix). Det bør ikke sammenliknes med tidligere perioder.

Chartsa er ikke sammenliknbare pga bruken av opsjonshandel og retail. Dvs fremover når det kommer store dager og 0-5 dte er enorm, vil man ha spikes som i dag fordi alle forventer en stor reaksjon på tallene. Og retail er enorm i opsjoner.

Minner om at man kan lese ratioen på 2 måter, både bullish og bearish.

Bullish: “Mange tror at markedet kan falle etter CPI slik at traderne og investorer er offside og må kjøpe calls eller common stock i markedet”
Bearish: "Mange har long posisjoner og sikrer seg med fall med å kjøpe puts. Investorene sitter på feil side. "

Call spiken var enorm ex Q4 2020, men det var ikke tid for å gå short spx før ett år senere?
Dvs her gjaldt det å følge momentumet i opsjonsmarkedet? Skal du nå gå motstrøms på samme vis? En kan lese det begge veier…



5 Likes

Kor store svingninger får vi 14.30 i dag? Nokon som tørr å tippe?

Kommer vel inn på/under forventning om denne treffer (igjen)

Ser bra ut :star_struck::star_struck:

1 Like
3 Likes

Traff den, nyttig kilde.

Det går mot stor skvis med de som sitter med bjørner. Glad jeg har lite gearing nå på mine bjørner.

1 Like