Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Evt bare dele ut ekstra ordinært utbytte til alle i Norge :sweat_smile: Hytteeier eller ikke, da kan folk disponere “støtten” selv. Handelsoverskudd på 101 milliarder i november?

5 Likes

Det er vel egentlig ganske vanlig at det er litt tomt før jul? Er nok endel som blir skremt av kulda. Det morsomme der er jo at det ikke er så kaldt oppe på fjellplatåer når det er vindstille. -12 hjemme, -22 i dalen nedenfor fjellet, -7 på fjellet.

… jeg jukser, bor 25 min med bil og 40 min på ski fra der bildet er tatt.

16 Likes

Ikke her jeg er. Men det blir spennende å se Nyttårsaften. Da har det alltid vært 100% fullt overalt og masse fyrverkeri. Jeg skal være her, så får jeg se om det er noen mørke vinduer og om folk fyrer opp mindre penger i fyrverkeri enn vanlig.
Nydelig bilde. Livet er mer enn jobb :slight_smile:

6 Likes

Kunne ikke sagt det bedre selv :wink:
Dagens Finansavis om Morgan Stanleys spådom for vinteren :

3 Likes

Heller «time in the market than timing the market» altså.
Tja,.,.,
Enig at folk som sparer litt hver mnd bør tenke sånn. Men hva hvis :

Si du nettopp hadde solgt en bedrift, eller arvet, og fikk en stor sum.
Ville du måkt inn alle pengene nå? (Indeksfond)

Det ville ikke jeg ha gjort.

1 Like

Jeg tror nesten AS Norge kommer til å gjøre det greit gjennom denne krisen. Olje/gass blir en motpol som holder ting i gang.

Jeg er nesten mest spent på hva som skjer i Kina med covid-19 håndtering. Utfra artikkelen nedenfor, så vil de mest sannsynlig nå en topp om 2-3 uker og områder med en relativt ung befolkning vil forbli åpne. Andre steder vil nok kunne holdes litt mer lukket for å la helsevesenet gjøre jobben sin uten å bli overbelastet.

Konklusjonen min er at Kina vil være helt åpent og med gassen i bånn mellom januar og februar en gang. Vekst på 0,4% er neppe noe Xi lever godt med.

2 Likes

Tja… Ikke oljerelaterte selskap i Norge har blitt slaktet allerede.

Men, neppe lurt med ren osebx.

2 Likes

Hmm, eller, kanskje ikke sååå dumt? Hvis Kina skal åpne og USA snur salg til kjøp for sikre reserver og for å holde prisen høyt nok oppe til å holde investeringene høye?

1 Like

Jeg synes dette er interessante spørsmål. Skal man alltid være fullt investert? (Indeksfond)
«Alle» advarer mot market-timing og jeg skjønner poenget.
«Vanlige folk» :wink: bør sette inn alt de kan spare hver mnd.
Men hva med oss her inne som følger med litt?
(Makro)

Kevin Daly, one of the value investors interviewed in HFMW, made an 872 percent return over a 12 year period of time, when the S&P returned negative 9 percent. So Daly must have been good at shorting, right? Nope… Daly did it with very little trading (in terms of managing around positions) and virtually no shorting.

How? By going to cash for extended periods, of long duration, when conditions were unattractive.

This concept - delivering far superior returns by going to cash in adverse periods - dovetails with an interesting theory proposed by Marc Faber in his June 2012 Gloom Boom Doom Report: the notion that long-term investors would do better staying out of markets most of the time, and only investing after a crisis.

6 Likes

For de fleste, så tror jeg det fungerer best. For de som klarer å lage en plan med faste regler for å sjekke hvordan ting står til og med regler for posisjonen, nei.

1 Like

Sååå, strømprisene er fortsatt et problem…

3 Likes

Akkurat!
Jeg tror på filosofien å investere når det er full krise. 1992 (bolig), børs 2001, 2009, 2020.
For å ha noe å kjøpe for må man dessverre selge på et tidspunkt. Det kan man f.eks gjøre når Pris/bok for OBX er over f.eks 2,1 og sette pengene på rentebærende konto til det er krise igjen.

2 Likes

Det sies at man får det man betaler for. Så regner med maten smaker 10% bedre når den tid kommer :relaxed:

2 Likes

Dersom man binder den på 6,5 kr så merkes det nok fortsatt.

1 Like

Enig i dette. Det er for eksempel interessant å se på hvordan Sissener Canopus har gjort det gjennom de siste årenes turbulens.

Jeg tror også at å gå fra faktorfond med lokal valuta til et fond med kronesikring kan være lurt når oljeprisen er høy over lang tid uten at krona går.

1 Like

Richard Duncan i dag :

More Wealth Destruction Ahead: Part Two

FED is likely to tighten significantly more during the first half of next year, and perhaps beyond the first half.

Investors should expect substantially more Wealth to be destroyed before this tightening cycle ends.

3 Likes

[quote=“bamse, post:981, topic:34913, full:true”]
Richard Duncan i dag :

More Wealth Destruction Ahead: Part Two

FED is likely to tighten significantly more during the first half of next year, and perhaps beyond the first half.

Ingen grunn til å slåss mot FED. Alle FED-indikatorene lyser blodrødt nå:

Diskonteringsrenten har økt fra historisk lavt nivå på 0.25 i 2020-2021 til nå 4.5 %, og det er ingen indikasjoner på lettelser i nær fremtid. Diskonteringsrenten har ikke vært så høy siden rett før finanskrisen i 2008.

FED har økt kapitalkravet (reserve requirements) for bankene med hele 54 % fra desember 2021 til nåværende tidspunkt. FED signaliserte i forrige måned at kapitalkravet vil økes ytterligere i 2023, foreløpig estimert økning; 11,4%.

Utvikling i diskonteringsrenten og kapitalkravet er vanligvis veldig treffsikre indikatorer for hva som venter oss de nærmeste 1-3 år på børsen. Begge lyser SELG lang vei. For å si det enkelt; børsindeksene er ikke i nærheten av å ha tatt opp i seg alvoret som FED-indikatorene signaliserer.

Håper dere alle har tighte stop loss og praktiserer adekvat risk management i disse tider.

5 Likes

Høyere renter skal være jo en gave til oss folket fra sentralbankene da det skal bremse prisvekst :upside_down_face:

3 Likes

Skal du kjøpe noe større, feks hytte, så er det jo en gave. Når et det ellers vi klager over at prisen på varer blir billigere?

2 Likes

Det er stor forskjell om prisnedgangen er på varer man trenger eller ikke trenger (eks hytte, båt og andre «luksusting»).