Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Da er vi kommet frem til årets mørkeste dag i kalenderen, men de som liker «mørketida» kan glede seg over at børsen fortsatt har mange mørke dager fremfor seg. I motsetning til sola har den nok et stykke frem til sitt bunnpunkt i denne syklusen.

8 Likes

Tror OBX holder plussen ved årers slutt :wink:

3 Likes

De som shorter nasdaq på YTD amazon -50%, og tesla på -62% er rett og slett ikke friske. Tsla ned -25% på 20 dager, setter opp for en insane januareffekt(eller før nyttår) for selskapet. Tax selling som har utløst ny tax selling.

Hvis du har vurdert noen av disse for en bull trade, så kan fallet siste dagene skape den sykeste skvisen vi har sett på lenge. Spesielt rundt cpi tall mid- januar for desember hvis de kommer til oppsiden. Beste playet for eksponering er opsjoner

11 Likes

Kan godt være det kommer en liten 1-2% bounce som nyttårsrally for markedene i USA. Tviler på noe særlig mer enn en bump opp. Statistisk sett så blir det ingen til minimalt jule/nyttårsrally når man er i bearmarked. Apple har brutt et kritisk støttenivå, og når Apple etter hvert får fart på nedsiden, da følger resten av markedene med ned.

Tesla er en fallende kniv, får nok et bounce snart, men nedturen der er neppe over. Elon Musk har for store problemer oppstått i forbindelse med Twitter. Når blir neste nedsalget hans for å hente mer kapital? Han har også skaffet seg mange fiender hos store selskaper og lands myndigheter som en følge av endringene til “ytringsfrihet” i Twitter.

Bare mine tanker. Ingen trenger å være enig med meg.

Edit: Jim Cramer roper “Santa Claus rally”, ofte blir det stikk motsatt av det den tullinger hyler om: https://www.cnbc.com/2022/12/19/jim-cramer-charts-suggest-a-santa-claus-rally-is-still-in-play.html (disclaimer, jeg har ikke sett videoen, når det gjelder den fyren, klarer jeg meg lenge med overskriftene).

3 Likes

Så hyggelig, når forventer orakelet at det snur ? Forventer ett seriøst svar, for du er vel ikke som krakknisser flest…?

Tsla var ned -36% fra januar 2022 til slutten av februar 2022, før det rallyet +49%.

Tsla var ned -45% fra april til mai 2022, før det rallyet +47% neste 2 måneder

Tsla er nå ned -52% på 3 måneder, og -60% ytd, og -28% på under 3 uker. Det relative nivået fra forrige bmr er -33%, dvs det starter på en basis -33% lavere enn sist den klarte å rallye. Det er enorme tall.

Høy risk for skvis.

Elsker at markedet forventer at musk skal fortsette å selge(noe han har gjort, så det stemmer) for å være trygg finansielt og tilfredstille covenants som han har med bankfinanseringene. Mulig det er noen som vet om dealen og pusher han på nivåer. Hva hvis han får co-investors i stedet? Få som snakker om hans mulighet til å dra med seg noen andre på laget. Tsla hadde rallyet på flekken.

Og jeg er den aller siste tesla-bullen, men jeg er trader og klarer ofte å se hvordan markedet kollektivt har en mening om noe.

6 Likes

Har en sterkt fornemmelse av at Apple, Microsoft, Facebook, Alpabet, Tesla etc vil bli vår tids Nifty Fifty-aksjer (jf 1960-1970) som vil underprestere jf gjennomsnittaksjen de nærmeste årene.

2 Likes

Selskap som Apple, FB, Google og Twitter vil få noen regulatoriske utfordringer fremover, da i all hovedsak i EU, for i USA ser det ut som politikerne så langt ikke er villig til å gjøre noe annet enn å snakke med store bokstaver.

Så er det også noen utfordringer i EU for Apple at de må endre produktene sine for at de skal bli enklere og billigere å reparere, inklusiv batteribytte. Det er riktignok 3-4 år frem i tid som jeg forstår det, men da snakker vi om at mobiler fint kan brukes ganske optimalt for folk flest i sikkert 5 år. I tillegg må de åpne appstore for andre leverandører.

Tesla og Microsoft tenker jeg er mindre utsatt i det store bildet.

2 Likes

Enig-men store vridninger har allerede skjedd. Vektingen top 8 ndx100 ex q4 2021 til q4 2022 har allerede gått fra 52% til 47%. Det er massiv underperformance til indeks. Vekk fra indeks, inn i enkeltaksjer. Hvis markedet begynner å falle ytterligere og faktisk priser inn hardere resesjon blir beta =1 og du får drag hele veien.

amzn -60%
meta -70%
google -40%
Nvidia -50%
tsla -60%
nflx -60%
msft -29%
Aapl -25%
Uvektet snittap på -49%.
Nasdaq 100 er ned - 32%.

2 Likes

Ja, store vridninger har allerede skjedd………men tror vridningseffekten bare vil forsterkes utover i 2023. HFT-chartene (1M) for Tesla, Apple og Microsoft ser forferdelige ut.

Fant dette interessant, fordi det er helt nytt for meg. Hva mener dere, er dere enig i at “shadow derivatives” kan utgjøre en stor risiko i 2023?

Er usikker på om et såpass lavt beløp kan gjøre at det blir den nye svarte svanen, men skader ikke som en bidragsfaktor i det totale bildet.

Selv tror jeg den svarte svanen igjen kan dukke opp i boligmarkedet/lånemarkedet, nå ikledd som OMF (obligasjoner med fortrinnsrett) framfor subprime-lån. Mye av den økende private gjelden er tatt opp med belåning i egen bolig og bankene har i stor grad finansiert dette med å utstede OMF’er. Bankene har har investert betydelig kapital i hverandres OMF’er. Med den økende globaliseringen av bank- og kapitalmarkedet de 15-20 siste årene, så kan man jo bare tenke seg hva som kan skje hvis vi får et drastisk fall i boligprisene globalt.

1 Like

Totalt opptil 100 trillioner dollar er vel ikke akkurat så lavt beløp?

Jeg trodde først ikke på det, men så dukket det opp i flere medier, bl.a Finansavisen/DN.
Om det er en svart svane skal jeg ikke mene for mye om. Mange makro-indikatorer lyser rødt, så svanen kan dukke opp flere steder.

Knut Anton Mork skriver i dag at han mener det er mulig å unngå resesjon. Alt er mulig, men er det sannsynlig?

2 Likes

Misforstå meg rett, det er ikke et lavt beløp i seg seg selv. Men sett opp i mot leverage i systemet - margin debt (debit balanser blant aksjekunder i USA), så lå den på ca 650 trillioner dollar ved utgangen av oktober. Det har vært et like stort rally i margin debt som for S&P 500 de siste 13-14 årene.

Beløpet er også relativt lavt sammenlignet inflow’en til mutual funds (net cash flow) for perioden 2019-2021. Det var en total inflow på 1024 trillioner dollar - det har aldri vært en større net inflow siden pre finanskrisen.

Så mange har giret opp porteføljen sine med lånte penger med tanke på framtidig profitt og pumpet masse penger inn i fondssparing i løpet av de 3-4 siste årene

Kunnskapen fra finanskrisen synes å være glemt:

-leverage kan ta drepen på deg
-risikoaversjon er en nødvendighet

Mon tro hvordan det ender?

2 Likes

The trajectory of the US LEI continues to signal a recession

LEI = leading economic indicator

3 Likes

Utpresseren Apple ned 2,85%, Nasdaq ned 2,85%. Jim Cramer er genial (not). Kanskje Santa-rally er utsatt til vi når bunnen fra 13. oktober?

2 Likes

Jeg har lagt merke til at hver gang rentekurven har invertert har flere økonomer og analytikere hevdet at «this time it`s different». Senest Knut Anton Mork i dagens DN:

« Resultatet kan bli resesjon hvis sentralbanken tar for hardt i. Men det behøver ikke å skje, og jeg tror det fortsatt er realistisk å tro at resesjon kan unngås, i alle fall i USA.»

At rentekurven er invertert betyr at rentemarkedet tror rentene vil være høyere de kommende 2 år enn de resterende 8. Altså at FED vil komme til å senke renta rimelig snart.
Hvorfor vil FED senke renta?
Fordi økonomien vender nedover (resesjon).

Det er aldri noen garanti, men rentemarkedet er mye større enn aksjemarkedet og en invertert rentekurve har historisk sjelden tatt feil.

I dag kom også LEI indikatoren med samme beskjed og da sank både USA og OSE (og olje)

Edit:
Mange har nok også posisjonert seg for julerally, som kommer de fleste år. Det skal bli interessant å se bevegelsene når/hvis markedet innser at julerallyet ikke kommer i år. Da kan det kanskje ramle en del (?)
Nasse -3,3% akkurat nå, og kvelden er ung :relaxed:

5 Likes

Delvis kapitulering noen steder i markedet

2 Likes

Er vel en del margin calls ute og går nå. Kan bli en fin giret bounce for dem som driver med slikt når panikken har lagt seg.

1 Like