Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

I bear markeder bunner gjerne slike trades seg på ekstremt høyt volum. Sjekk tesla volumet siste dagene vs 52w. Men å time det er ekstremt vanskelig. På -10,8% i stad kan ha vært bunnen. -36% på 20 dager. Det er mange som har vondt.

Hele poenget med en potensiell bounce nå fra et taktisk ståsted vil være at fallet skjer mot slutten av året for et year to date fall på nå -68%. Alle har mega-tap. 8000 milliarder kroner borte i tesla alene, så ingen insentiver for å holde, tax selling som utløser både tax selling og margin calls. Ca 1,4x norges BNP i en aksje borte.

Så på et tidspunkt vil det være nok smerte for nå. Før neste runde kommer og kan bli enda hardere. Selskapet er fortsatt latterlig priset ift resten av markedet. Men slike tilvenninger som at “tesla er nå billig på 400 mrd dollar” er en ting som tar tid. Folk må vende seg til den nye prisingen før hele markedet aksepterer at det fortsatt er dyrt og er klar for å sende den videre.

6 Likes

Får OSE et brudd på 1150-ish begynner det å se virkelig interessant ut, da tror jeg det er bare å komme seg raskest mulig ut døra hvis man da ikke allerede har kommet seg ut.

1 Like

Måtte grave litt ekstra i OSEBX weekly chartet som førjuls-kos her i stua:

Topp-formasjonen som synes å dannes nå har slående likheter med topp-formasjonen fra 2007-2009 (kompleks hode-skulder formasjon, evt trippel topp ut i fra øyet som ser).

Høyre skulder er i ferd med å sluttføres og topp-formasjonen bekreftes ved en weekly close under halslinjen på 1150-1155.

4 Likes

Kapital`s spådom for 2023:

« Med en global resesjon i sikte, kombinert med fortsatt skyhøye inflasjonsrater, enda høyere renter og inntjeningsestimater som gitt det makroøkonomiske bakteppe i mange tilfeller vil vise seg å være for høye, er rammene for Oslo Børs alt annet enn forlokkende på vei inn i det nye året. Børsmotbakkene blir mange, og tunge, særlig i første halvår – en periode da vi garantert kommer til å se flere stygge resultatvarsler og langt fra like optimistiske analytikere man gjennomgående har sett denne høsten.
Vi oppfordrer til en forsiktig tilnærming til Oslo Børs kommende måneder»

3 Likes

:man_shrugging:t2:

Antar at du også er en leser/lytter til Howard Marks memos. Verdt å bite seg merke i hans siste memo «Sea Change» ( a complete transformation, a radical change of direction in attitude, goals….). Det er vel tredje gang i hans over 50 års lange investor-karriere han melder om Sea Change, og han/Oaktree Capital har truffet hver gang.

De satt perfekt på sidelinjen med cash da finanskrisen manifesterte seg, og investerte tungt i markedet den dagen Lehman Brothers gikk over ende. Perfekt inngang.

Verdt å lytte til en ringrev som han.

7 Likes

Jepp, jeg har også en av bøkene hans - Mastering the market cycle.

Her er hans beskrivelse av et bjørnemarked (vi er vel et sted mellom 1 & 2 nå) :

the first stage, when just a few thoughtful investors recognize that, despite the prevailing bullishness, things won’t always be rosy,

the second stage, when most investors recognize that things are deteriorating,

The third stage, when everyone’s convinced things can only get worse.

https://www.oaktreecapital.com/insights/memo/sea-change

4 Likes

DNB`s 10 nyttårsraketter er så langt ned 3,7%.
Sist julerallyet uteble falt OSE 19%. Det var i 2015

4 Likes

Nyttårsrakketter. Er det ikke fra nyttår man måler den avkastningen?

« Perioden 15. desember til ut første uke i januar har de siste årene gitt en svært sterk avkastning i aksjemarkedet. De siste tretten årene har hovedindeksen i gjennomsnitt steget over fire prosent i løpet av disse tre ukene. »

2 Likes

Hmm. I mitt hodet er “nyttårsrakketter” noen som har falt veldig mye i løpet av året og da får en januareffekt.
Men statistikken viser sikkert at de kan starte tidligere.

Vet ikke hva som er definisjonen for andre meglerhus, men DNB som jeg skrev om (-3,7% så langt) har denne:

1 Like

Fundamentalt er det vanskelig å argumentere mot at økonomien får det tøft i 2023. Men kan børsene virkelig brekke ordentlig nedover med slike tall som dette? Naboen, kassadama på rema, presten og mødrene deres satser alle sammen på krakk.


3 Likes

Halveis i 2023 starter en historisk oppgang i aksjemarkedet som topper seg som det alltid gjør i forbindelse med et presidentvalg i US . Denne gangen november/ desember 2025 da markedet vil ligge et godt stykke over tidligere topp. De fleste kjøp fra nå av og et halvt år fremover vil gi solid avkastning på 2-års sikt.

1 Like

Veldig god bok. Har «The most important thing» på julegave-lista i tillegg til «Pioneering Portfolio Management» (Swendsen), får håpe på at minst en av dem dukker opp under treet.

Enig i din vurdering av hvor vi befinner oss i bjørneterrenget for tiden.

1 Like

Tok en kikk og la til S&P indexen…

Hver eneste spike siden 2009 har som regel samsvart med en eller annen form for bunn, eg et rally i etterkant.

Men er et lite avvik. Og det er tilbake til 2008. Litt vanskelig å se pga. skalering på chartet når man overlapper.

Men zoomer man inn kan men se 2 spike i put/call ratio, med en spike nr 3 hvor man ikke får noe særlig rally i etterkant. Istedenfor faller markedet tett på 50%.

Vi ser samme tendens nå, 2 spike med påfølgende mindre rally, men nå har vi en put/call ratio som overgår alle tidligere spikes noe ekstremt. Hvis ikke dette genererer ett eller annet rally av signifikans i etterkant ville jeg vært særdeles skeptisk…

3 Likes

Jeg har satt ring rundt det jeg ønsker å få frem. Er ikke likheten ganske slående? I første ring gikk vix-en til over 33, og kort deretter til over 36:

1 Like

Financial Times: Kina anslår at 250 millioner er smittet i desember

250 millioner mennesker er smittet med koronavirus i Kina de siste 20 dagene, anslår kinesiske myndigheter bak lukkede dører.

Det tilsvarer 18 prosent av Kinas befolkning og er et tall som er skyhøyt over de offisielle smittetallene.

Så da er det neppe lenge til full åpning etter at Kina åpner helt, når covid-19 brenner seg ut. Starten av februar?

Desto mer jeg kikker på OSEBX-chartet, desto sikrere blir jeg på det du skriver. Det som er sykt, er at Oslo børs ikke er mer enn gode seks prosent lavere enn all time high. Jeg er samtidig overbevist om at olja skal mye ned når vi går lenger inn i resesjonen. UK-olje er jeg sikker på i det korte bildet skal minimum ned på 70 blank.

I mitt hode har vi da Oslo børs på all time high, mens Nasdaq er ned ca. 34% og S&P 500 ca. 20% - dog en bedre sammenligning er kanskje med Dow jones som kun er ned ca. 10% fra all time high - uansett, poenget mitt er at Oslo børs er holdt kunstig høyt oppe pga olja, samtidig som det har falt endel i USA (som var den eneste jeg kikket på akkurat nå). Hva skjer med Oslo børs hvis børsene i USA (og Europa) faller ca. 15-20% på noen uker til litt over maks en måneds tid, samtidig som UK-olja stuper til 70 blank (eller lavere).

Dette er tankene jeg gjør meg når jeg kikker på OSEBX-chartet - hvor langt faller vi i et slikt scenario - jeg tenker første stopp er absolutt minimum 20% ned, deretter er det bare å tegne nye streker lenger ned.

Det er så veldig kjipt at vi ikke har noen bear-ETF-er på Oslo børs lenger. Det er ikke noe gøy å shorte olja hvis dollaren fortsetter å falle. Personlig tror jeg at dollaren kommer til å falle sammen med aksjemarkedene nå i det korte bildet (pga markedet skjønner at rentene må ned når det ungåelige event/krasj oppstår), og at sammenhengen med lavere dollar og høyere oljepris dermed blir brutt.

Jeg ønsket å skrive ned min spådom i det korte bildet, fordi det vil kunne være gøy å gå tilbake og hente frem dette dersom jeg får rett. Her er min spådom: Innen utgangen av juni så har Oslo børs falt minst 25-26% til ca. 880 poeng.

5 Likes