Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Enig med mye av det du skriver angående plausibelt scenario for OSE sin videre utvikling. Eneste jeg er mer usikker på er hvorvidt dollaren kommer til å svekkes noe særlig mer i nærmeste framtid (selv tror jeg på styrking). I tillegg tror jeg rentesenkning sitter veldig langt inne selv om vi skulle få et krasj nå/nærmeste ukene/månedene, til det er økonomien for hot, for lav arbeidsledighet og for høy inflasjon.

Det er langt færre verktøy igjen i myndighetenes verktøykasse nå sammenlignet med post finanskrisen hvor QE og rentesenkning ble brukt relativt ukritisk.

3 Likes

Tror ikke bunnen er nådd nei… :santa:

3 Likes

Denne publisert i dag, fra konferanse i begynnelsen av desember. Tre paneldeltakere, Bawden sine kommentarer alene var verdt å se videoen:

1 Like

En ting jeg reagerer på er den konstante bruken av ordet “black swan” på forskjellige ting.

The black swan theory or theory of black swan events is a metaphor that describes an event that comes as a surprise, has a major effect, and is often inappropriately rationalized after the fact with the benefit of hindsight .

Hvis “alle” forventer noe, eller stempler diverse ting som kan skje en “sort svane”, så er det ikke lenger en sort svane!

5 Likes

Nordmenn handler som galne og så er det senere klaging på lønna ikke strekker til :sweat_smile:

9 Likes

https://www.blackrock.com/corporate/literature/whitepaper/bii-global-outlook-2023.pdf

Fink said. “Think about instantaneous settlement [of] bonds and stocks, no middlemen, we’re going to bring down fees even more dramatically. Think about it. It changes the whole ecosystem.”

1 Like

Oppleves ikke slik for meg. Firi tar 0,7% av hele handelsbeløpet (uten noen maksgrense) hver gang du kjøper eller selger crypto. Dog, jeg har ikke undersøkt hva som er vanlig hos utenlandske selskaper. Firi henviste et sted på sine nettsider til at de måtte betale mellommenn for transaksjon når bitcoin selges/kjøpes.

Edit: Her er ref: Å handle krypto hos Firi er billigere enn mange tror | Firi

Når du overfører bitcoin eller ethereum, må du betale avgift til minerne som utfører transaksjonene. Disse minerne sikrer nettverket og valutaen med sin datakraft eller posisjon ved å verifisere transaksjoner. De sørger også for at riktig mottaker får overføringen og at pengene kun kan brukes én gang. For at minerne skal se noe verdi i å gjøre denne jobben, må de selvfølgelig få noe igjen for det. De må få lønn for arbeidet sitt. Avsender, som i dette tilfellet er Firi på dine vegne, bestemmer hvor mye man vil betale i avgift. Minerne, på sin side, vil alltid prioritere de som betaler mest. Når det er mange som vil overføre kryptovaluta samtidig, så vil det bli priskrig, og avgiftene vil øke.

2 Likes

Bitcoin vil nok ikke bli svaret på dette her.

Mange andre protokoller som takler haugevis med transaksjoner og koster en brøkdel av en cent pr transaksjon.
Samt "first in, first out-prinsipp"når de skal verifisere transaksjoner. Istedet for at de som betaler mest for snike i køen.
Mange spennende år i møte :star_struck:

1 Like

De snakker om fremtiden

Hørtes rart ut. Dette er når man sender Btc fra an adresse til en annen og ikke når det trades på en børs.
Binance har eksempelvis hatt null gebyr for de som kun trader Btc en god stund nå.

3 Likes

Der traff du godt (så langt). Imponerende Mr. @anon95652491 :mrs_claus: :laughing: Tror du vi skal helt ned til bunnen fra 13. oktober før det blir et rally som selges ned etter få dager, eller blir det ikke mer enn noen små bumper på vei over kanten av stupet til lavere bunner?

Dette fremstår relativt uinformert fra din side.

Firi er jo en mellommann (eller fasilitator) som har utgifter og et håp om fortjeneste og eiere som vil ha avkastning, selvsagt tar de gebyr.

Som sagt har jeg ikke undersøkt hva gebyrene er blant utenlandske aktører. Men jeg kikket nærmere på Firi, fordi jeg vurderer å kjøpe bitcoin i fremtiden dersom det faller til 9k eller lavere.

Det må være lov til å reagere på at gebyret er på 0,7% av hele handelsbeløpet UTEN noen maksgrense? Hvis dette er det vanlige hos alle som tilbyr handel med bitcoin, så er det virkelig ille synes jeg. Uten maksgrense så oppleves det gebyret av meg som å bli flådd.

1 Like

Er summen av kvalitet på tjenesten +vekslingskurs + gebyr du må slå sammen og vekte mot konkurrentene.

Har ikke så sterke meninger på det

1 Like

Lover ikke spesielt godt for kryptovalutaer, når gebyrene er såpass? På den andre siden, såvidt jeg vet skalerer de ned tilsvarende. Så det er fortsatt 0,7% ved 500 kr.

4 Likes

Så det er kryptovalutene det ikke lover godt for og ikke Firi altså?

Bruker hele verden Firi?
Er det ikke bare å bruke Binance hvor du kan trade BTC helt gratis uten fees?

Ellers på andre kryptoer så er vel 0,1% det meste du kan betale når man starter. Så blir det billigere jo mer man trader og billigere om man f.eks trader med BNB osv.

1 Like

Oljeselskapene (Equinor) har holdt OSE oppe pga høye olje og gasspriser.
Men nå er ikke prisene høye lenger.
Når ramler OSE ?



6 Likes

Markedet tror olje og gass skal holde seg høyt lenge antar jeg

1 Like