Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Inflasjonen flatet helt ut i juni. Fortsetter dette, så kan inflasjonen være 1-2% når vi kommer til juni igjen.

6 Likes

Ingen betviler vel at inflasjonen kommer kraftig nedover slik de har holdt på å heve rentene, spørsmålet er om de vil pause og holde det slik (=dvs. høyere enn det er nå). Powell har sagt det er planen, men i videoen snakker han om at det ikke vil være nødvendig fordi inflasjonen vil falle såpass mye som du sier. Det FED imidlertidig er litt redde for er at man får en rebound i inflasjon om de pauser for tidlig.

Gitt at arbeidsmarkedet ikke ser veldig svakt ut (om man ser på f.eks jobless claims), eller at aksjemarkedet ser svakt ut (-20% fra ATH), så er jeg skeptisk til at de kommer med QE som han sier i videoen. Pause etter Q1? Ikke usannsynlig, selv om enkelte FED medlemmer mener renten burde komme opp i +5%. Det tviler jeg imidlertid på at de klarer :slightly_smiling_face:

2 Likes

image

6 Likes

Tipper inflasjonen plutselig blir veldig lav ja. Så tenker Fed at det er lurt å sette i gang stimulanser og vips så settes en ny inflasjonstopp noen måneder senere :sweat_smile:

2 Likes

Takk for deling. Som forventet. Biden vil ha gjenvalg.

1 Like

[quote=“havana12, post:1614, topic:34913, full:true”]

Nasdaq100 opp +500 poeng igjen til 11.750.

Nå opp +10% siden low, og +3% siden breakaway momentum.
For de som ønsker å shorte er det smartere å initiere det her nå +1000 poeng opp enn tidligere.

Fredagens bevegelse opp på +2,5% nasdaq var skremmende fordi det var fjorårets vinnere(minst tapende) som gikk mye. Det var ikke driten fra 2021 og 2022 som hadde en bounce, det var de sterke. Og volumet på nasdaq var ganske bra.

2 Likes

For hvem, bjørner?

1 Like

Ny atl på xact bear? :slightly_smiling_face:

Har sykt lyst å kjøre en TSLA short men vil helst ha den opp mot $180-200. Er kanskje for mye å be om, de legger vel frem tall denne uken… :thinking:

Tipper J-Dog kommer til å ødelegge dette rallyet om en ukes tid. Hva tenker du?

2 Likes

Litt samme som mange ønsket å ha tsla ned til $70 for 2 uker siden for å gå long?

Tesla har kanskje vært den verste profesjonelle shorten gjennom tidene, utenom 2022. Den er super vanskelig og crowded, og jeg ville ikke gjort noe med mindre man får helt ekstreme svingninger som er latterlige.

Ville heller funnet andre gode kandidater å fokusere på, eller Nasdaq nå ettersom den har gått +1150 poeng siste 2 ukene.

Vanskelig å si hva powell prøver neste uke, blir et non-event for min del. Følge reaksjoner og ikke trade på det med mindre markedet tvinger meg til å sette på posisjoner

7 Likes
3 Likes

Hm, ser ikke hvorfor $70 var så interessant? Den long traden i TSLA var egentlig en no-brainer sett i ettertid, chartet var så til de grader oversolgt, men jeg skjønner hva du mener med at grådighet fungerer begge veier :slight_smile:

Jeg tenker bare at hvis TSLA kommer seg opp mot $200 så vil det være en test av halslinjen på hode/skulder formasjonen og jeg regner med den vil bli avvist. Når jeg tenker meg om tror bulls vil slite med å bryte $155 dollar (den oransje stiplede linjen).

Personlig mener jeg $TSLA skal ned under $70, basert på target for bjørneflagget.
Kommer an på hvor stor bouncen som pågår nå blir, men jo høyere jo bedre :grin:

1 Like

Inflasjonen stuper i Venezuela. Fra 9500% i 2019, til beskjedne 234% i fjord :sweat_smile:

2 Likes

Da er det bare til å gå short olje, har aldri opplevd en analytiker som klarer å være så i utakt som han her.

Gassprisene skulle også rett opp igjen.
Det er ca bare - 40 % siden…

1 Like

Nå har jo gassprisene gått opp 20% på en uke, så da skal alt opp!

Du skriver du ønsker tesla opp til 180-200 så du kan shorte den.
For 4 uker siden skrek folk overalt (når jeg prøvde å si at smerten er rundt maksimalt smertepunkt). Folk skrev rundt om “blabla jeg kjøper 80” eller “blabla jeg kjøper under 100” “jeg kjøper på 70”
dvs folk ville ha et gap down for å være grådigere på prisen(70 er samme avstand fra daværende aksjenivå til det du også ønsker deg gap up til 180-200 nå).

Jeg skrev for 4 uker siden:

Rallyet er nå +36%. vel og merke kun +16% fra min call, men jeg hadde ikke en intensjon av å calle en konkret bunn ettersom det er meningsløst.

4 Likes

Har ikke fått med deg dine innlegg om Tesla, men gode calls, spesielt når den dippet ned mot $100, da hadde den vel falt -75% fra topp, så en short der var å be om bråk :slightly_smiling_face:

Nå trader jeg kun charts, og Tesla er ikke en åpenbarshort enda: moment på høyere timeframes er i ferd med å snu til bull, og dersom markedet begynner å prise inn en pause i rentehevingene (noe jeg tror rallyet i Nasdaq er et tegn på), så har nok Tesla mer å gå på.

Shorter derfor ikke her, men får vi bekreftelse på bjørneflagget så skal jeg prøve en short. Ser nå at aksjen er over 20 dagers glidende snitt, men møter på 50 dagers snitt rundt $150. Blir som sagt veldig overrasket om den klarer å etablere seg over det nivået… :slightly_smiling_face:

3 Likes

Jeg ser etter et psykologisk skifte i markedet fremover som er "dette var siste heving fra fed, nå skal fed holde der, snart blir det rentekutt, fed er på laget vårt blabla"

Den psykologiske biten må vi gjennom uansett om det er tid for nye shorts eller ikke.
Etter det tidspunktet kan det lønne seg å kjøre ganske harde shorter for enten kortsiktig sving eller lengre. Kommer an på likviditeten i markedet.

Da kommer fokus til å være på fundamental økonomisk data. Finansielle betingelser er allerede veldig løse- derfor man ser en del aksjer drive oppover uten noen årsak. Likviditet, og derav multiplene presser oppover og det er liten motstand i mange sektorer.


Jeg har noen ganger nå forklart at spot dataen viser at finansielle betingelser løsner kraftig selv om sentralbankene hever. Det er markedet selv som styrer dette, ikke policy - derav hevinger som ikke biter på assets. Dvs konsum treffes, men ikke lange renter, verdesvaluta, råvarer osv.

Mye elendige aksjer som driver opp nå pga finansielle betingelser som løsner.
Artig å se folk som prøver å forklare siste oppgang i deres personlige narrativ for at deres aksje gjør det bedre. Her har man Bloomberg financial index, og komponentene som måles:


image

13 Likes
2 Likes