Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hei, dette er en melding fra Paddy80 fra 2026. Må dessverre melde at dette ikke er tilfellet, men du kan i stedet glede deg til tidsreiser blir mulig

3 Likes
4 Likes

Jeg ba GPT oppsummere artikkelen for meg på Norsk og som om han var en person med iq på 140, hva tenker dere om resultatet? :grin:

Artikkelen argumenterer for at selv om arbeidsmarkedet og husholdningenes økonomiske situasjon for tiden ser robust ut, så kan dette ikke være tilfellet når det kommer til å unngå en recession. Forfatteren, som er medstifter av Economic Cycle Research Institute, har spådd en kommende recession siden i fjor vår, og argumenterer for at Federal Reserves beslutning om å øke rentene kan ha gjort en recession mer sannsynlig. Artikkelen fremhever at varesektoren, spesielt fabrikkordre, er særlig sårbar for høyere renter, og at tegn på dette allerede er synlig. Boligmarkedet lider også, med fallende boligbyggingsutgifter, boligstart og nye byggetillatelser. Økonomiske indikatorer som innkjøpsledernes indeks for industri og tjenestesektoren har også falt under 50, noe som indikerer en kontraksjon i disse områdene. Forfatteren anbefaler å forberede seg på en recession ved å se etter andre jobbmuligheter mens arbeidsmarkedet fortsatt er bra.

2 Likes

Grei oppsummering: uten å ha lest artikkelen og på tross av at den ikke forstår det heter resesjon på norsk :slightly_smiling_face:

Det jeg tenker om det er at alle argumentene som blir presentert allerede er kjent i markedet, og markedet har som man vet, alltid rett? :worried:

Right’o Sir!

3 Likes

Ja, dette blir veldig yesterdays news og det som det reflekteres over her er jo nettopp grunnen til at hvis man satt med 1/3 fordelt i hhv S&P 500, Dow Jones og Nasdaq gjennom 2022 endte en US Investor med minus 20 % i snitt på indeksnivå.
Dette til tross for en arbeidsledighet som var det laveste på 40 år, og som de fleste vet, så er US Economy forbrukerstyrt, da er det egentlig bull med lav ledighet! Det ble ikke reflektert i aksjemarkedsavkastningen.

Markedet, så herlig effisient og effektivt som det kan være fra tid til annen, innrettet seg i forkant av det vi nå har i vente rent realøkonomisk.

Spørsmålet man må stille seg er når markedet skal prise inn oppgangskonjunktur igjen?

Vi er kanskje litt premature til det nå, men de største forvalterne / miljøene liker å være tidlig inne med chippene på bordet, og starten på 2023 kan vitne om at noen mener festen er i gang.

For å illustrere hvor absurd arbeidsmarkedet var gjennom 2022, det gjaldt nemlig ikke bare bruktbilprisene, som nå forresten kollapser (bra for inflasjon), bør man ha fått med seg denne:

(Og nei, dette kommer ikke til å skje igjen på noen tiår…)

5 Likes
3 Likes

Var markedet effisient og hadde priset inn resesjoner i forkant av krakkene i 2001 og 2008 også?
Den teorien holder ikke!

5 Likes

Veldig bra video @Paddy80 linket inn.
FED manipulerer rentekurven og tryller bort inflasjonen for å starte en ny syklus med stimulanser.
Det er dette jeg frykter mest, fordi jeg ønsker billig inngang.
Politisk har vesten ekstra sterk grunn til å pumpe opp økonomien igjen,- krigsøkonomi (Russland & Kina).

Jeg tror vi allerede er inne i resesjon, men frykter at FED starter ny opptur i vinter.
Kan de klare å blåse ny luft i ballongen og utsette sprekken nok en gang?

(Jeg har kjøpt ca 20% nå, i tilfelle)

4 Likes

Når det kommer en black swan seilende inn er det umulig å prise ting inn på forhånd, det vet du også.
Angrepet på Twin Towers og Lehman-konkursen var vanskelig å legge inn i beregningene til omtrent samtlige aktører.

Skal man legge til grunn at det blir en hard resesjon nå, ikke en soft, så viser historien at markedene ikke har tatt dette innover seg foreløpig. S&P 500 falt 25 % fra toppen i 2022, men vi vet alle at markedene egentlig klarte seg helt greit i 2022 med tanke på alt vi stod overfor. Vi kunne fint ha falt 15 % til globalt, men ble «reddet» av at inflasjonen begynte å avta. Det man glemte å snakke om i 2022 var earnings, det kom som nr 6 eller 7 på listen over things to watch.

I 2023 er konsensus noen hakk opp til fra FED, inflasjon ned og mulig slutt på krigen mot slutten av året. Da blir det igjen fokus på earnings og hittil har ikke foreløpig Q4-rapporter skremt noen. Det har også kommet store lay offs fra store selskaper, men det blir enn så lenge absorbert greit av markedet fordi arbeidsmarkedet har vært for stramt og lønnsspiralen er negativ for earnings. Et par prosent opp på ledighet kan være good news for selskapene, men ikke forbruket.

Det vil gjenstå å se om markedet tok i nok i nedsalgene i 2022 i forhold til realitetene som kommer. Fortsatt er USA langt fra billig priset og de som sitter på indeksfond med 60 - 70 % mot USA ønsker jeg lykke til. Jeg hadde sett meg om til andre markeder var jeg redd for en hard resesjon.

Og som jeg skrev så kan markedet være effisiente og effektive, de er det ikke uten unntak :wink:

3 Likes

Er ikke uenig i noe av dette, men mener du legger for mye i sorte svaner.
2001 og 2008 ville kommet også uten Twin-towers og Lehman, mener jeg.
Sorte svaner eller utløsende faktorer oppstår mye lettere når markedet er strukket eller i ubalanse. Det mener jeg vi er nå. Alt som skal til er en utløser. Da får «alle» panikk.

Ingen vet om det skjer eller ikke. Jeg bare tror sjansen er mye større nå enn normalt. Vi er i ubalanse og markedene er fortsatt dyre.
Men jeg kan ikke utelukke at FED starter en ny runde med stimulanser, ved f.eks å jukse med inflasjonstallene.

Men, store krakk er aldri inndiskontert. Da hadde de ikke kommet.

Edit:
Noe jeg derimot er rimelig sikker på er at hvis vi ikke får en korreksjon, så vil avkastningen neste 10 år bli under 10% pr år som er historisk snitt.
Ganske enkelt fordi markedene nå er over gjennomsnitt dyre (P/E, PB, Schiller etc).

8 Likes

Hvis SPX bryter den fallende trendlinjen til uken kan det gå fort oppover. Men så har man Powell i slutten av måneden som kan sabotere hele rallyet. Volatiliteten kommer endelig tilbake, noe som er bra for trading. Har vært en kjedelig start på året, på tide med litt action :sunglasses:

2 Likes

Hvis oljefondsjefen får rett ville det vært bedre med et krakk og ny oppgang.

7 Likes
5 Likes

:thinking:

9 Likes

Tikk takk tikk takk :bomb::stopwatch:

1 Like

Interessant poeng han gjør i denne videoen.
Jeg er ikke enig i hypotesen, men skal ha det i bakhodet:

2 Likes

Men FED har jo selv sagt at de ikke kutter før 2024?

Vel, kredibiliteten til FED er jo ganske tynnslitt.

  • 2020: De skulle ikke heve renten før i 2024.
  • 2021: Inflation is transitory
  • 2022: Oops! I did it again.

Han snakker om dette helt i begynnelsen av videoen, og argumentet hans er; for de som ikke gidder å se videoen, at CPI har droppa fra 9% til 6.5%, og han forventer den vil falle mot 3.5% innen Q1.

6 Likes

Bull rally nå - FOMO som hælvette opp mot ATH - kræsj til høsten/vinteren igjen.
Mye penger på sidenlinjen, funds får jo ikke betalt av å sitte stille.

Bank og england steppet jo inn når pensjonsfondene var på vei til å knekke. Var vel det som skulle til (i følge en eller annen fyr som mener han kan greiene sine), at rentene ikke skal fucke mere enn UK, som viktig handelspartner av US osv.
Høres fornuftig ut