Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Men det er som du selv sier,olje er bra til 2025 ,men det at markedet kan snu er jeg helt enig i.Men se på utbytte i fra Exxon de siste 100 årene,de er en av de få som har gitt ut utbytte i alle år.

Etter close forrige uke.
1.5

Etter close idag.
2

Nærmer oss også 50% av alle aksjer på OSEBX over 200 dager snittet.

4 Likes

Kan vel ikke være mange som mener at usa er i resesjon nå, etter tallene idag.

1 Like

16 Likes

Time to short.

Noter: 12780.

4 Likes

Skulle tro det var på tide for opptil flere indekser nå ja :+1: Ikke noe for meg, men heier på dere som treffer.

1 Like

Notert! Tenker du dette var toppen eller bare en vanlig korreksjon ned til 12k og test av støtte?

Apple ned 4 % etter close i går, men det var markedet uenig i i dag.
Tallene var visst ikke så ille som de første tolkningene der ute.

Ganske bull turn i betraktning sizen på selskapet og impact i indekser.

2 Likes

Rart med det der. Når “alle” ekspertene spår noe, så skjer det motsatte.

1 Like

Brent ned 4$ siden vi stengte.
Håper på en fin mandag på børs :wink:

6 Likes

Blir også bra for inflasjonen. Når kronekursen reagerer som den pleier på oljeprisnedgang og når sentralbanken selger NOK med begge hender.

Helt sykt at Norges bank fortsatt selger NOK. Vi er fattiglus i utlandet nå. Og inflasjonen vil øke pga kronesvekkelsen.
1 € er 11 NOK.

Ser pent ut for VG/Dagbladet når Oljefondet blir presentert i NOK

6 Likes

Kan ikke forstå at vi kan gjøre om dette da vi selger olje gass i Dollar. Det må da være enkelt og binde opp Nok mot Dollar ? Med denne farten er det snart Nok lire.

5 Likes

Norges bank får betalt oljeskatt i NOK. oljeselskapene kjøper NOK for å betale denne skatten med USD. Det er en loop. 1300 milliarder skjedde dette med i 2022.

2 Likes

Må jo være definisjonen på en shitcoin. Klarer ikke en gang å opprettholde verdien mot andre valutaer hvor seddelpressa har vært rødglødende over lang tid. Bare faller og faller i verdi til tross for at NOK kun veksles tilbake igjen slik at oljefondet kan investere.

2 Likes

9 Likes

Mitt fokus er i stor grad basert på energi-priser, siden jeg er av oppfatning av at energi =økonomi, så når jeg nå ser at oljeprisen ikke er så veldig dyr historisk sett, gassprisen i USA er tilsvarende 13 dollar fatet olje, prisen på kull er nøyaktig det den var 2 uker før Russlands invasjon av Ukraina og gass-lagrene i Europa er svært gode for årstiden. I Tyskland er de faktisk på 77,5%, og normalt er 75% av fallet i tyske gasslagre gjort unna på datoen vi er nå, mao man faktisk ende med en bunn i gasslagrene i Tyskland på over 70%!

Jeg har lenge sagt at jeg frykter en kald vinter, som rett og slett kan tømme europeiske gasslagre. Det jeg har undervurdert er europeiske husholdninger evne og bedrifters vilje til å spare på gassen.

Jeg har tidligere linket opp data som viser at gassforbruket i Europa var ned vanvittige 20% i månedene august til november (er trolig ned på samme nivå i desember), og var ned 10% i mai til juli. Selv om man ikke fikk ned forbruket i mars og april, rett etter krigens utbrudd, så har forbruket for året 2022 som helhet kommet ned over 10% som helhet, og enkel hoderegning tilsier at når gasslagrene holder 1/4 av årsforbruket, ville man uten sparing nærmet seg 35% fylling, og kritisk lave nivåer.

Hvis denne innsparingen ikke har hatt alt for store skadeeffekter for industrien, som jeg tror kanskje er mindre enn fryktet, så er vi på et sted hvor myndighetene liker å være og hvor de har kontroll:

1. Energi kommer trolig ikke til å stige noe i pris fremover.
  2. Rentene er såpass høye at de har litt handlingsrom nedover. Grunnen til at vi kanskje kan få en renteøkning til er at jeg tenker at de ønsker seg mest mulig handlingsrom når/hvis det trengs, mer enn at det faktisk er nødvendig.

Eneste jeg ikke klarer å vri huet mitt rundt er hvordan man skal “klare” å komme seg ut av den inverterte renten. Det jo når den stiger kraftig til pluss man er i resesjon, og der vi er nå er jo potensialet for det stort.

10 Likes

Spare gjelder for de private. Bedriftene har kuttet produksjon som så har flyttet til Asia eller USA. Ikke bra for europeisk industri og noe som kan prege Europa i årtier framover.

2 Likes

bilde

FED må starte en resesjon for å bekjempe inflasjonen, med rentehevinger. Med økonomisk oppbremsing vil det alltid oppdages aktører som har tatt for stor risiko. Da trengs ikke svarte svaner for børsfall. Det kommer.

4 Likes