Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hva synes du om tallene?

2 Likes

Further details of the publication revealed that the annual wage inflation, as measured by Average Hourly Earnings, came in at 4.4%, compared to analysts’ estimate of 4.9%. Additionally, the Labor Force Participation Rate improved modestly to 62.4% and the Unemployment Rate dropped to 3.4% from 3.5% in December.

Sååå er ikke dette gode nyheter da?

2 Likes

Powell får puls for å si det på den måten.

4 Likes

Flere rentehopp fremover da?

2 Likes

Ca. rundt det jeg forventet, men noe lavere økning faktisk enn det jeg hadde i mitt estimat.

Er ikke det rosinen i pølsa da.

1 Like

Jeg vet ikke hva den kilden jeg brukte over var. Konsensus?

The unemployment rate is expected to uptick from 3.5% to 3.6%, and the total non-farm jobs created are expected to slow from 223K to 185K. The wage growth rate is expected to slow from 4.6% to 4.3%, while the average weekly hours are expected to remain at the 34.3hr/week.

Denne kilden hadde forventet et større fall i lønnsinflasjonen.

For de som kan statistikk om normalfordelinger og standardavvik på dette tallet:

Dette er nærmest en historisk beat.

5 Likes

Kom inn på konsensus 0,3 %.

2 Likes

Åpenbart er NFP viktig for intraday/weekly trading og yield justeringer.

Longer term er avg hourly earnings, unemployment rate og participation rate det som er viktig.

Peak i går weekly?

“In notional terms, yesterday’s short covering was the largest since Nov '15 (exceeding even Jan '21 during the meme frenzy) and ranks in the 99.8th percentile vs. the past 10 years. US and European equities made up ~61% and 38% of the notional short covering, respectively. GS”

1 Like

avg hourly earnings hadde en årsrate på 3,7%-ish, høyt, men ingen krise.
labour participation rate gikk opp fra 62,3 til 62,4% helt ok
Unemployment rate ned til 3,4% fare fare fare

Det er endel å gå på når det kommer til labour participation rate, 0,9 prosentpoeng. Så hvis man skal sammenligne med januar 2020, rett før covid traff, så er arbeidsledigheten på 4,3%. Vet ikke helt om man kan gjøre det. Jeg tror det viktigste å følge med på her er avg hourly earnings.

Altså, Powel må vel ha sittet med disse tallene når han holdt talen i går. Så grunnen til at renten ble hevet og han nevnte “service sector ex housing we see no disinflation” ørten ganger er relativt åpenbar.

Når denne pekte nedover, så tror jeg det virket betryggende, men det gjør den jo ikke nødvendigvis nå. Opp fra 34,7 til 35, eller 0,8%.

2 Likes

Payrolls økte nok mye mer enn enn forventet ja, men ser da ut som lønnsveksten likevel er under kontroll, og det er vel det Powel har sagt at skal til for å få en soft landing, or? Mao en lavere risiko for en wage-growth-spiral.

Fikk først litt hakeslepp av av 517 000, særlig fordi jeg tok en en ganske stor beslutning i går med å gå fra 100% korte renter til 50/50 aksjer på innskudds-pensjonen. Gikk fra 80/20 aksjer til 100% cash i november 2021, og beholdningen holdt seg så og si stabilt i verdi gjennom 14 mnd, hvor både aksje- og obligasjonsmarkedet har vært negativt.

Jeg baserte min beslutning på en litt rar forandring i FOMC statement (FEDs rentebeslutning) der det var tatt ut at krigen i Ukraina bidrar til inflasjonen var tatt ut av uttalelsen. Jeg ser også at gasslagrene i Europa er mye bedre enn fryktet for årstiden, så selv om bruken er ned med 20%, noe som er vanvittig, så går det mer ut over folk i Europa enn bedrifter, som bare kan flytte en del av sine aktiviteter der det er billigere energi; USA, India, etc. Ser også at gassprisen i USA er på 13 dollar fatet olje, så billig innsatsfaktor der. Olje er heller ikke så dyrt lenger.

Eneste jeg ikke klarer å vri hodet mitt rundt er den kraftige inverterte renta, men det er som kjent når differanse 10 minus 2 stiger kraftig (fra negativ til pluss, og skikkelig pluss) det er fare på ferde.

Ser også at gull droppet momentant 1,5%, det er vel litt risk off det også.

Har vært negativ til biotek siden tidlig høst 2021, men tenker at nå er tiden endelig inne for å følge nøyere med for å kanskje komme seg inn i noe med høyere risiko igjen, etter halvannet år i bjørnemodus.

Ikke helt optimalt når rentene stiger 0,1% instantly på 2 og 10 år på denne meldingen.

4 Likes

Bare å glemme pivot på lenge

2 Likes

Henter seg bra inn da. Dow snart i pluss.

PMI services viser kraftig rebound. En faktor som peker på at us ikke er i resesjon, motsatt av hva jeg har skrevet tidligere. Samme gjelder sysselsetting. Så det er motstridende data som kommer inn.

01.01.2023 var oljefondet 12.600 mrd.

03.02.2021 13.900 mrd, + 1.300 milliarder.

Målt i kr selvsagt. Olje og gasspriser er fortsatt høy og gjør at nbim får stor kontantstrøm i 2023. Så da man kan jo bare se for seg effekten neste bullmarked går. Så kan du tillegge utbytter og share buybacks.

3 Likes

Det vil si ha oljeaksjer ,jeg sitter i Exxon som har påvist 12 milliarder fat av god kvalitet uten for Guyana .

Jeg snakker kortsiktig 2022 mot-25. Ingen aner hvordan 2025-2030 ser ut. For alt vi vet så nekter opec å kutte output samtidig som kina går mer over til fornybar energi. Endrer marginalen seg så kan oljeprisen stupe til 50 dollar fatet på uker, og ingen vil se det komme. Plutselig så er det for mange el-biler ute på veien, og vipps så får man plunge i oljen.

Det betyr at staten fikk 1400 milliarder i 2022 fra skatter, avgifter og utbytter som ble overført til oljefondet som man kjøpte dippen i både gjeldsmarked og aksjer i andre sektorer, enn nettopp oljen. Det er derfor det vil gå så bra.

3 Likes

Ja oljeprisen vil nok svinge,men når Saudi Arabia støvsuger markedet for olje rigger er olje en selvfølge og ha i porteføljen .

Så å lete etter mer olje for å øke produksjonen skal hjelpe oljeprisen?..