Payrolls økte nok mye mer enn enn forventet ja, men ser da ut som lønnsveksten likevel er under kontroll, og det er vel det Powel har sagt at skal til for å få en soft landing, or? Mao en lavere risiko for en wage-growth-spiral.
Fikk først litt hakeslepp av av 517 000, særlig fordi jeg tok en en ganske stor beslutning i går med å gå fra 100% korte renter til 50/50 aksjer på innskudds-pensjonen. Gikk fra 80/20 aksjer til 100% cash i november 2021, og beholdningen holdt seg så og si stabilt i verdi gjennom 14 mnd, hvor både aksje- og obligasjonsmarkedet har vært negativt.
Jeg baserte min beslutning på en litt rar forandring i FOMC statement (FEDs rentebeslutning) der det var tatt ut at krigen i Ukraina bidrar til inflasjonen var tatt ut av uttalelsen. Jeg ser også at gasslagrene i Europa er mye bedre enn fryktet for årstiden, så selv om bruken er ned med 20%, noe som er vanvittig, så går det mer ut over folk i Europa enn bedrifter, som bare kan flytte en del av sine aktiviteter der det er billigere energi; USA, India, etc. Ser også at gassprisen i USA er på 13 dollar fatet olje, så billig innsatsfaktor der. Olje er heller ikke så dyrt lenger.
Eneste jeg ikke klarer å vri hodet mitt rundt er den kraftige inverterte renta, men det er som kjent når differanse 10 minus 2 stiger kraftig (fra negativ til pluss, og skikkelig pluss) det er fare på ferde.
Ser også at gull droppet momentant 1,5%, det er vel litt risk off det også.
Har vært negativ til biotek siden tidlig høst 2021, men tenker at nå er tiden endelig inne for å følge nøyere med for å kanskje komme seg inn i noe med høyere risiko igjen, etter halvannet år i bjørnemodus.
Ikke helt optimalt når rentene stiger 0,1% instantly på 2 og 10 år på denne meldingen.