Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Kjøpssignalet mitt var tidlig desember før breakaway momentum. Skrev i DM om long Nasdaq traden minst en måned før det.

Men etter breakaway breadth trust har det gått +11%

Men du må huske på at et breadth trust historisk sett markerer starten på et nytt bull-marked, med minimum +9% avkastning.

Indikatoren slo ikke feil, og har nå inntruffet 25/25 ganger

11 Likes

“Inverted yield” (FED renta vs 10 år) er nå mer invertert enn den har vært siste 30 år.
Altså mer enn før finanskrisen og dot.com

Rentemarkedet tror altså veldig på snarlig rentesenkning. Det skjer ikke uten resesjon, trur eg :slight_smile:

4 Likes

EQNR og laks dro OSE ned.

Jo mer jeg leser av hva du skriver, jo mer forstår jeg av hva jeg ikke forstod.

Takk for at du deler!

1 Like

2023 kan fort bli historiens beste år for NDX. Så blir sikkert neste år motsatt :see_no_evil::joy:

2 Likes

Sinnsyk earnings lineup om 2 min.

Meta sine tall var dårlig. Samme med microsoft. Både earnings og forward guidance.
Meta fikk det til med liten økning i FB brukere og sinnsyke buyback. MSFT reverset -4% til pluss intradag på momentum og likviditet.

Amazon og Alphabet er også dårlig. Begge svakere EPS og svakere guiding.

Amazon -7% AH
Alphabet -6% AH

5 Likes

Golden cross på spx nå.

Flere og flere begynner å bli bull igjen…

image

4 Likes

Richard Duncan som spådde finanskrisen:

During the press conference following the FOMC Meeting, Fed Chairman Powell indicated that he expects the Federal Funds Rate to rise above 5% this year and to remain above that level until 2024.

That looks like a realistic expectation.

If it pans out, interest rates at that level are likely to cause a significant increase in unemployment, a contraction of the economy, a meaningful fall in corporate earnings and double-digit declines in home prices.

The financial markets don’t believe in that scenario, however. They are pricing in rate cuts during the second half of this year. That expectation has fuelled a powerful rally in risk assets since the beginning of this year.

Those market expectations are likely to be dashed, however. If they are, risk assets are in for a significant tumble from here.

6 Likes

Hard kræsj når neste inflasjonsbølge kommer.

1 Like

Tror neppe vi får noe ny inflasjonsbølge fordi økonomien mest sannsynlig innen kort tid vil få seg en real smell - FED vet godt hva som kommer. Alltid mye lagg på effekt av renteøkninger, men nå begynner tiden å bli inne for at effektene materialiserer seg i økonomien.

I dag kommer NFP-tallene, blir nok en solid økning i arbeidsledigheten.

1 Like

Jeg tror på ny inflasjonsbølge. Tenker sentralbankene tror at de har full kontroll på inflasjonen. Børsene går inn i full bullish-modus. Så åpner kina for fullt og så er inflasjonen alt for høy igjen. Så må Fed hardt til værks i et marked i eufori-modus.

1 Like

Kina åpner = råvare inflasjon, men consument / elektronikk deflasjon? :thinking:

Dette er vel dårlig nytt for de som solgte boligen sin og nå leier til boligmarkedet har kollapset.

6 Likes

Mulig det bare er dead cat jumping… men det gjenstår å se…

Ja, eller shortskvis :thinking: :sweat_smile: :see_no_evil:

2 Likes

Dette er ganske insane, og gir en inflow av daglige kjøpere som vil sørge for god oppdrift i en rekke aksjer uansett børsklima:

Wall Street har fått en pangstart på 2023, og en av drivkreftene har vært at amerikanske selskaper i løpet av januar annonserte tilbakekjøp for rekordhøye 132 milliarder dollar. Dette er en tredobling fra januar i fjor og topper den tidligere rekorden fra 2021 med over 15 prosent, skriver Bloomberg, og viser til tall fra Birinyi Associates.

I en tid der Federal Reserve hever rentene og resesjonsrisikoen rår, kan de rekordhøye tilbakekjøpene bli sett på som en brutal anvendelse av kontanter, men for investorer som ser selskaper kutte i alt fra reiser til ansettelser kan det ifølge nyhetsbyrået også være en dose komfort blant alle skrekkprognosene.

3 Likes

Jup.

Det er en faktor, men generell likviditet i markedet har vært på vei opp en god, god stund nå. Så det sprer seg til yields, eiendomsmarkedet, aksjemarkedet og transaksjonsvolumer.

Det har primært kommet fra kina og japan.

4 Likes

Payrolls, fy *

1 Like

Haha, hva skjedde der.

Soft landing? :sweat_smile: