Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Belco Småprat

Belco melde i denne presentasjonen « BELSHIPS ASA | PARETO CONFERENCE 15 September 2021 «
At med rater slik som pr 15.09.21 vil belco levere overskudd iløpet av 2022 tilsvarende 53% av verdsattverdi på hele selskapet. Det vil si overskudd på over 1,75 mrd i året !!! ( det blir ca nok 7 pr aksje, og utbyttepolitikken er at minst 50% skal betales i utbytte, innbakt er også at minst 5 av 27(31) skip er allerede sikret med kontrakter på imot 2 år)

Etter dette har ratene steget ytterligere med 10%.

Ser en på markedet så eldest flåten og det er færre skip i ordre enn en forventer vil bli tatt ut av markedet iløpet av neste år. ( innen tank er det samme trend ) Det ligger an til at ratene kan være skyhøye i lang tid.(2-3 år ?)

Tror det iløpet av neste år vil bli press i markedet på bestilling av både bulk og olje tankere, dette vil trolig sende ny båt prisene til himmels.

Belco kan gå 100-400% iløpet av kommende år, samtidig med store utbytter.

2 Likes

Belships er veldig lite diskutert i de fleste fora, muligens fordi det er et nokså nøkternt shippingselskap? Men styres av en absolutt ringrev i Teigen.

Ser det samme som kommenteres, at få nybygg og generelt eldre flåte gir en knapphetsfaktor som vil holde ratene oppe i lengre tid. Evergrande og lignende situasjoner har skapt forbigående usikkerhet. Hvorfor skal ratene gå kraftig ned når det er færre skip i markedet? I tillegg har Belship en ny flåte sammenlignet med andre tørrbulkselskaper.

Belships er kanskje traustere enn MPCC og lignende, men med solid underliggende drift. Har selv en for meg solid post på omlag 30k aksjer her. 4x kursen i løpet av 2022 tror jeg dog ikke helt på, men en opplagt doblingskandidat.

Enda inne? Har du noen synspunkter?

Jeg er i Belships, kjøpte mine siste i vinter og har rundt 40k aksjer i selskapet. De vil ha Q1 fremlegging på torsdag hvor de også skal legge frem ekstraordinært utbytte for 2021. De fleste gjetter på totalt ca 2,5 kr som er solid (1kr 2021, 0,50kr fra Lighthouse og 1kr fra Q1), men dette er spekulasjoner også.

Har ingen planer om å selge med det første. Rater og dekning er rett og slett for gode. Alt tyder på gode utbytter resten av 22, tipper på ca 1kr per kvartal, i alt ca 3kr.

Belships er et mindre shippingselskap og går mer under radaren enn de store (Gogl, Flex, Frontline etc.) men er meget veldrevet.

2 Likes

Ja da kom fasit :slightly_smiling_face: happy?

Meget solid

1 Like

Ble rene solskinnshistorien og høydeskrekk av den posisjonen jeg tok her :laughing:

1 Like

På tide å vekke liv i tråden igjen.

https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/06/7925269/joakim-hannisdahl-tar-torrlast-eksponeringen-kraftig-ned

Er det her hunden ligger begravd i Belco nå (makro som fører til generell risk-off i sektoren), eller er det i tillegg selskapsspesifikke forhold som drar kraftig ned?

“Dette har fått Joakim Hannisdahl til å reagere. Fra 40 prosent i forrige måned har han i starten av september tatt ned tørrlast-eksponeringen til 15 prosent i sitt shipping-hedgefond Cleaves Shipping Fund, melder e24

Med bulk og Baltic Dry index (BDI) blir det fort mye fokus på Capesize, og der har jo ikke markedet sett særlig lystelig ut de siste ukene. Kina og jernmalm er vel noen stikkord her. Og det samme kan vel også sies om det større makrobildet. En del forhold som likevel gjør at det mer selskapsspesifikke for BELCO bør dra litt i motsatt retning:

  • BELCO opererer jo som kjent i det mindre volatile Ultramax-segmentet.
  • 72% kontraktsdekning neste fire kvartaler med snittrate på USD 23 500 per dag gir god visibility på inntjening det neste året.
  • Siste BDI indikerer fortsatt rundt USD 17 000 per dag for en 12-mnd charter, sammenlignet med Cash Break Even for BELCO på USD 10 000 gir dette fortsatt veldig gode marginer for nye kontrakter som måtte inngås framover.
  • Lighthouse hadde en dipp i 2Q, men de forventer ‘rebound’ i 2H22.
  • Historisk lav ordrebok i Supra-/Ultramax-segmentet.
  • Lengre seilingsdistanser for kull forventet som følge av Russland-sanksjonene.
  • ‘Slow-steaming’ fra 2023?

Har selv vært inne i BELCO en stund og ser fortsatt på dette som et attraktivt case.

5 Likes

Fra DNs neewsfeed nå: DN Investor

"Fraktratene faller – nytt tegn på mulig global resesjon

Etterspørselen etter varer svekker seg, og dette smitter over på fraktvolum og -rater.

Det viser de siste dataene fra analysebyrået S&P Global Market Intelligence, som CNBC har omtalt.

Fraktratene har falt tilbake fra toppen etter hvert som de pandemiskyldte proppene i forskyningsskjedene har løst seg, men store deler av fraktratefallet stammer fra lavere etterspørsel etter containere og frakt med skip.

Basert på dette ser analysebyrået det som tvilsomt med nye propper i forsyningsskjeden de kommende kvartalene.

Basert på sesongvariasjonene i markedet, skulle fraktratene for tørrlast toppet seg i tredje kvartal. Det ser imidlertid ut til at toppen vil ha funnet sted i andre kvartal, skriver analysebyrået"

Tok noen lodd her idag!
Liker mer og mer det jeg leser meg opp på Belship.
Jeg kjenner ikke dette segmentet noe særlig, men er fryktelig keen på å lære!
Ser innsidere kjøpte for en stund tilbake, og at teigen kjøpte over 20kr aksjen i fjor.
Spennende

1 Like

Ingen andre her inne med noe kommentarer om Belships?

Bulkratene er bare sorgen. Forventninger om at åpning av Kina skal sette fyr på ratene ser foreløpig ikke ut til å slå til.
Dette setter naturligvis aksjekursene under press

1 Like

Blir spennende å se kvartalsrapporten neste uke. Sammenlignet med 3Q regner jeg med at TCE vil falle fra USD 24 155 til ca USD 22 500. Bør likevel kunne gi en EBITDA i området USD 50 mill og et utbytte på NOK 0,65.
Blir ellers interessant å se hva de guider i kontraktdekning de neste fire kvartalene, og til hvilken snittrate. Vil nok tro vi skal litt ned fra USD 22 300 som de rapporterte i 3Q, kanskje dipper den under USD 20 000. Med siste CBE på USD 10 900 bør vi fortsatt ha gode resultater og utbytter å se fram til gjennom 2023.
Så får vi bare håpe at BDI tar seg opp igjen. Lav kontrahering innenfor bulk burde ihvertfall tilsi at markedsbalansen bør kunne stramme seg til i årene framover.

Fant denne fra Norne Securities. Konsensus EBITDA ser ut til å være USD 51 mill. Hva angår framtiden til Ultramax-segmentet er det verdt å merke seg følgende kommentar:

“However, the sentiment in the market is that the segment should rebound somewhat already in 2023, while the longer term prognosis has historically low Supramax and Ultramax vessels orderbook levels at its favour.”

1 Like

Men GOGL er på 96. Var jo nede i 30 da det var skikkelig på bunn for noen få år siden.

Kjøpte enda mer idag! Mulig det ikke er lurt, men blant alt inne shipping er det noe som trekker meg i retning av denne hele tiden. :crossed_fingers::crossed_fingers:

Management-datterselskapet de selger hadde 98% crew retention i forrige årsrapport. Det er vanskelig å se for seg at andre eiere skal få til noe ryddigere drift enn Belships, men kanskje mer profitabel?
Noen som har tanker om hva Belships eventuelt skal bruke pengene på, de har ikke manglet kontanter?

1 Like

Beslhips rundt 16,4 kroner må sies å være billig. Betydelige innsidekjøp til høyere kurser for et par måneder siden + god direkteavkastning.

Anbefaler kjøp her.

Spørsmålet er jo hvor lavt de har sluttet kontrakter ila dette kvartalet. Tror dessverre ikke nedsiden er borte her, var en ganske annerledes case for 9 mnd siden hvor det helt tydelig ville komme utbytter på 0.75/aksjen - det kan man nok ikke si om neste to kvartalene?