Linken min var mer rettet mot hvordan markedet reagerte etter Merck’s data. Moderna og BioNTech prisen gikk kraftig ned. Dette var ikke omtalt i Matt Herper’s artikkel som naturlig nok omtalte studien til Merck.
Jeg tenkte nyheten i kontekst av hvordan den hadde påvirket konkurrenter med covid-19 medisin i markedet var relevant.
Jeg tror BGBIO kastes seg på covid hypen uten å ha tenkt det særlig gjennom. De antok at den midlertidige entusiasmen skulle vare lengre. Nå som konkurrenter kommer med nye gode drugs og vaksiner og pandemien er på hell så skjønner selskapet at de er for sent ute og studien deres var bortkastet, både pga sen timing og ikke overbevisende data. Spekulasjon fra min side.
Re din hypotese. Det er en mulighet ja, men jeg vil personlig anta at sannsynligheten for noe slikt er lite trolig. Dialog med BP går over lang tid, og ved skarpe forhandlinger er det et deal team involvert som rapporterer til styret. En CEO er ikke alene i en slik prosess. Hvis man ser objektivt på det så har CEO mer å tjene på en deal fordi hans track record etter dealen blir mer attraktiv. RG hadde fått en stor fjær i hatten og kunne gå til en mye mer attraktiv jobb neste gang. Jeg vil tro at han også var godt nok klar over at det ikke er finansielle muskler nok i aksjonærbasen til BGBIO å ta dette løpet fult ut og kommersialisere selv. Med dagens kurs er det nesten vanskelig å reise penger for fase 3 på en god verdi, kommersialisering er nesten en utopi. Siste poeng er at han neppe hadde solgt og innløst aksjer i løpet ah sommer hvis han visste en beiler sto på døra. I en slik situasjon ønsker selskapet å ha så høy aksjekurs som mulig for å sette en så høy pris på dealen som mulig. For ikke å snakke om at RG hadde mer å tjene på å selge post-deal. Bare mine spekulative vurderinger.