I Storbritannia viser undersøkelser at 25% av befolkningen stiller seg tvilende til å ta en vaksine. Med slike holdninger skal det godt gjøres å oppnå flokkimmunitet uavhengig av om man får på plass en relativt sett fungerende vaksine.
Et lite poeng i meldingen er jo at BergenBio må ha vært klar over at dette kunne bli et mulig utfall, i og med at de er i late stage med å kjøre et tilsvarende studie selv.
Vi får se hva som kommer av news fra primærkilden.
https://www.accord-trial.org/
https://twitter.com/ACCORDtrial
https://www.uhs.nhs.uk/ClinicalResearchinSouthampton/Research/COVID-19/COVID-19-studies.aspx
Jeg for min del er overhodet ingen antivaxxer, men kan si så mye som at noen vaksine fra Novavax eller Moderna er det ikke en snøballs sjanse i helvete kommer i min familie.
Ja, det kan jo også være et poeng å sjekke om det gjelder alle medisinene eller om det bare gjelder Bemcentinib.
Dersom hensikten bak dette er å prioritere pasienter inn i fase3-forsøkene i UK, så gir det jo mening å bremse fase2, dersom det ikke er nok pasienter.
Vet vi hva som skjer med de andre forsøkene i Accord?
Står klart og tydelig. Alle sites i studiet skal stoppe rekruttering, men de som allerede er i behandling får fullføre.
Blir det billige BGBIO-aksjer i morgen tidlig?
Fordi noen kun leser overskrifter så vil nok dette avhenge av hvordan nyheten vinkles: “studien stenges” (slik Finansavisen skriver for øyeblikket) eller “studien flyttes til USA/Brasil”.
Foreløpig kl 18:44 ikke noe på forsiden av e24 og Dagens Næringsliv.
Det er antakelig behov for noe oppfølgede informasjon, bl.a. om man avslutter alle medikamenter i ACCORD og ikke bare bemcentinib, og hva evt foreløpige data viser.
Det viktigste er som alltid at man leser børsmeldingen grundig, og ikke spekulerer for mye utover det som står der.
Gode kommentarer til disse poengene fra Martins ovenfor og William71 nedenfor.
Når en dør lukkes åpner et vindu. Jeg har fra studiestart av ACCORD hatt en stor bekymring for å teste Bemcentinib primært hos pasienter som er i en klinisk fase hvor innleggelse er nødvendig. Det vil jo si at kroppens celler allerede er fullastede med virus og Covid er godt i gang med å forvirre immunforsvaret.
Rent virkningsmekanismemessig sett har jeg mere tro på Bemcentinib som en forebyggende medisin . Det hadde de aldri funnet ut i ACCORD slik det studiet var designet .Dette håper jeg BergenBio nå får testet ut. Dersom de gjør det i sitt eget studiedesign ( som selvfølgelig er spesialsnekret for potensialet BB ser i Bemcentinib i denne sammenhengen) ,og påviser forebyggende virkning så er the sky the limit. Mye mye større enn som medikament sammen med andre i akuttbehandling.
De vil vel også starte opp midt i Covidhelvete hvor man har et enormt potensiale for rekruttering .
Jeg holder på mine aksjer, for jeg tror bestemt at Bemcentinib vil komme bedre ut av egen studie enn den ville gjort med ACCORD.
Det er vel også kun en uge siden, at Bemcentinib skulle testede op imod ny SOC. Der er sket eller andet drastisk med fumdingen
Ja, var på mobil og litt stresset, fikk ikke med meg alt.
Det står jo svart på hvitt at hele Accord-studien skal stoppes, alle de forskjellige studiearmene, ikke bare bemcentinib. Jeg antar det er på grunn av mangel på pasienter og at de prioriterer fase3-studiene da.
La oss håpe at vi kan få vite de foreløpige resultatene.
Enig.
La os håpe at de foreløpige resultater blir offentliggjort.
Samtidig kan jeg ikke helt skjønne at BB ønsker å gå videre om det ikke var positiv effekt å spore og nå endelig til et land hvor smitten og sykdommen florerer.
Potensielt, eller så er det omprioriteringer som følge av ny CEO hos sponsoren:
De skryter hemningsløst av seg selv i dag:
"The action plan sets out UKRI’s intention to
- Increase the emphasis on careers and research culture in the consultation on future Research Excellence Framework (REF) processes.
- Develop a consistent set of expectations and comparable grant terms and conditions across the funding landscape on the roles of researchers and to build a collective vision for their development.
- Update assessment processes to ensure UKRI grant holders have considered the professional and career development of their staff.
UK Research and Innovation Chief Executive, Professor Dame Ottoline Leyser , said: “As the largest funder of research and innovation in the UK and a significant employer of researchers, we have a major responsibility for fostering a positive research culture that supports researchers to reach their full potential.
“The concordat sets out the conditions required to foster a healthier culture for researchers and to increase the appeal and sustainability of researcher careers in the UK research and innovation system. Our action plan demonstrates our commitment to achieving these goals.”"
Link: https://www.ukri.org/news/ukris-action-plan-to-support-research-careers/
Ganske selvmotsigende når de akkurat har brutt løftet om støtte til ACCORD og gjort utrolig mye arbeid bortkastet.
Jeg finner ikke et eneste ord om dette noe annet sted enn fra BergenBio. Pussige greier.
Fundingen kom ifølge UKRI fra dem og Department of Health and Social Care, så dette er potensielt en politisk avgjørelse.
Near future. Det er bare til å holde pusten eller selge. Det der var en skikkelig uventet nyhet. Wtf, wtaf.
På den positive siden vil jo bemcentinib være raskere og mer tilgjengelig mye nærmere et av verdens mest hete episenter.
Skal bli spennende å se aksjonærlister fremover. Å gu så glad eg skal bli.
Hvis det er for få pasienter som (1) er på intensiven og (2) ikke er i respirator, er det naturlig å avbryte studien. Det er ikke noe løftebrudd og det er ikke bortkastet innsats så langt. Pasientene som allerede er rekruttert, fortsetter i forsøket. Forskningspenger er et knapt gode og skal ikke brukes for å tilfredsstille aksjonærers kortsiktige økonomiske interesse.
Jeg tar på meg synsehatten, og ender på at dette er rimelig bear.
Først det åpenbare: kursutviklingen:
Hva er da situasjonen før og etter covid-19 meldingen, oppgang og emisjon?
- Før covid-19 melding var emisjonskurs 18kr, covid-19 krasj ga kurs under 12kr, og så gikk kursen opp mot 18kr igjen rett før meldingen kom. Da hadde BGBIO 73 400 805 aksjer, som ved kurs 18kr gir market cap rett over 1,32 milliarder kroner.
- Selskapet hentet inn 500 millioner kroner i emisjon på kurs 37,5kr.
- Selskapet har nå 87 259 983 aksjer, som med kurs 38kr gir market cap rett i overkant av 3,3 milliarder kroner.
Sagt på en annen måte så har COVID-19 meldingen, emisjonen, og kursutvikling gitt en økning av market cap på ca 2 milliarder gjennom å hente 500 millioner kr i rettet emisjon, og rett over 20 millioner i rep emisjon.
Spekulasjon om nedleggelsen:
I utgangspunktet så ser dette ut som en byråkratisk eller politisk beslutning, men jeg tror ikke det nødvendigvis er så enkelt. Selskapet skriver:
“the UK Research and Innovation’s (UKRI) decision to cease the grant funding to the University Hospital Southampton NHS Trust for the COVID-19 ACCORD clinical study in which BerGenBio’s bemcentinib was the lead drug candidate to be tested. Subsequently the University Hospital SouthamptonNHS Trust, who is the study sponsor, has notified all sites in the ACCORD study
to cease recruitment of new patients into the trial.”
Veldig indirekte, men hva skal man tro om dette? Det virker jo her som om “noen” bare har tatt en vilkårlig beslutning om å kutte pengestøtte, og så er det andre kun en logisk følge av dette. Men skal man tro at de har kuttet støtten uten at de har noe vitenskapelig grunnlag for dette?
Her tror jeg det er lurt å huske på forrige melding fra BGBIO om Accord:
"BerGenBio announces amendment to the ACCORD clinical trial protocol for BEMCENTINIB as potential treatment for COVID-19
The amended sub-protocol will permit enrolled patients with COVID-19, who meet
the inclusion criteria for the study, to potentially receive bemcentinib plus
one or both of the two recently approved treatments for COVID-19: dexamethasone
and remdesivir."
En graf som er grei å ha i bakhodet er “the case fatality rate” og utviklingen på denne:
Denne grafen viser forholdet mellom bekreftede smittede, og dødsfall. Indirekte viser den også at noen land tester veldig, veldig mange med milde symptomer (USA), noen tester veldig få som ikke har ordentlige symptomer (UK), og snittet ligger mer i midten (EU). Det er i hvert fall min tolkning. En annen tolkning er selvsagt at hvordan man rapporterer inn data er unikt for alle land, og sånn sett bør man bare la være å sammenligne land mot hverandre. Men uansett er utviklingen av grafen interessant.
Fordi den viser også at vi har over tid blitt flinkere til å behandle pasienter. Vi lærer mer og mer om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Det er også en logisk tolkning.
En teori jeg har er at rekrutteringen av alvorlig syke pasienter (som matchet inklusjonskriteriene) har gått såpass tregt at standard of care (hvordan vi best behandler pasienter) har endret seg underveis. Og man forventer videre endringer framover. Noe som tilsier at hvis man ikke trodde man kom i mål med forsøket (nok pasienter) i løpet av kort tid så ville dataene bli verdiløse.
Noe man ofte glemmer er at det er ikke nok å vise effekt. Man må også vise effekt som er like god eller bedre enn annen behandling som konkurrerer om de samme pasientene. Og datagrunnlaget må være robust. Og min teori er da at BGBio her har blitt akterutseilt slik at dataene de ville fått hvis de en gang ble ferdig med rekrutteringen ville blitt ganske ubrukelige fordi standard of care endres så hurtig for covid-19.
Jeg er også kynisk nok til å tro at hvis bemcentinib hadde svært lovende resultater, og / eller rekrutteringen nærmet seg ferdig, så ville man fullført studiet likevel. Det at myndighetene velger å ikke gjøre det forteller meg indirekte at de enten ikke vet noe som helst om dataene (tvilsomt), eller at dataene så langt ikke er spesielt gode. Ikke nødvendigvis dårlige, men heller ikke noe som gir gode sjanser for å bli standard of care i hele verden fordi det fungerer utrolig bra.
Årsaken til dette er at byråkrater ikke elsker å ta dumme beslutninger, og så bli holdt ansvarlige for dem i ettertid. Og jeg tror det er få beslutninger som er like dumme som å avslutte en revolusjonerende ny behandling mot covid-19 fordi rekrutteringen går tregt - selv om midlertidige data er svært gode. Ergo tror jeg ikke det har skjedd. Det framstår som ganske åpenbart at man da ville potensielt laget enormt med juling for seg selv - men man kan jo aldri vite.
Spekulasjonen blir derfor også implisitt at en ny studie, enten i USA eller Brazil, vil starte på nytt, og ikke bruke dataene så langt fra UK som en del av samme statistiske grunnlag. Man vil randomisere ett nytt studie i ett nytt land ut fra den nye standard of care. Det er i hvert man min gjetning, og jeg blir overrasket om de får lov til å koble dataene sammen uten problemer.
Tidslinjer ny studie bemcentinib:
Det kommer nå løpende resultater fra covid-19 studier. Testing av medisiner og resultater av disse. Mange av disse begynte i mars, og har resultater nå. Samtidig forsker man på vaksiner osv. Og epidemien kommer under kontroll i de fleste land, i hvert fall i denne runden.
Det er vanskelig å si noe om når man ser for seg at ny studie blir godkjent, men i løpet av august eller september virker logisk. Så skal man rekruttere sites, og som man allerede har sett i UK - rekruttering av første pasient kan ta tid. Skal man da satse på første pasient i ny studie innrullert og påbegynt behandling i Q4 2020, ferdig innrullert i Q1 2021, og resultater i Q2 2021 ? April til juni neste år? Det er en tidslinje som for min del ikke virker ulogisk…
Men da tror jeg også toget for å tjene store penger på covid-19 på mange måter er gått. Og det forutsetter at medisinen faktisk fungerer, og fungerer så bra at den blir en del av standard of care. Og at BGBio klarer å profittere på dette. Tror man dette? Det får alle vurdere selv.
En midlertidig konklusjon:
Jeg tenker at BGBio på grunn av kreftforskningen alene fint kan forsvare en market cap på 1.5 milliarder til 2 milliarder NOK. Det tilsier verdi før covid-19 nyheten (1,3 milliarder), samt de 520 millionene som ble hentet i emisjon - med litt slingringsmonn. Det tilsier en kurs mellom ca 17,2kr og 22,9kr. Basert på hvordan aksjen ble handlet i markedet før nyheten om COVID-19 kom.
Kurser over dette skyldes i mine øyne potensialet for oppside forbundet med covid-19 behandling. Og den oppsiden ble nå drastisk redusert slik jeg vurderer situasjonen. Derfor blir jeg overrasket hvis ikke kursen faller ned og i hvert fall tester 25kr -30kr de neste månedene, med mindre det framkommer nye opplysninger som viser at mine negative spekulasjoner (primært rundt datagrunnlag og tidslinjer for ny studie for behandling av covid-19) er feil.
All oppside forbundet med covid-19 er ikke borte, så jeg forventer ikke at kursen skal stupe til det jeg anser som “kun kreftforskning” rangen. Men jeg vil nok primært være avventende inntil vi får mer informasjon om den nye studien som planlegges for covid-19, fordi på kort sikt tror jeg nok at mye av oppsiden vil være knyttet til dette.
Bra post, men jeg tror du t enker for mye.
Dette er ganske enkelt en byråkrat avgjørelse, Dødsratene i UK er langt lavere enn fryktet og nye sykehusinnleggelser stuper. Hadde effekten vært dårlig hadde ikke BGbio spunnet igang eget studie.
Jeg tror det blir fin kjøpsanledning de neste dagene, og melding om evt studiestart si i USA vil bulle kursen hardt.
Alt avhengig av om det kommer melding om at Trond Mohn har kjøp 1 mill aksjer i dag.