Enig. Vi vet at fire pasienter ble behandlet med BEM før ACCORD ble terminert i juli 2020. Vi vet også at disse fire pasientene ble ferdigbehandlet selv om Accord i første omgang ble terminert. Vi vet også at Accord studien bel gjenopptatt først uti september 2021. Det vil forundre meg mye dersom resultatene av disse fire første pasientene ikke ble kjent av BGBIO sin ledelse. For på det tidspunktet var BGBIO i full gang med å sette opp to egenfinansierte studier i henholdsvis India og Sør-Afrika. Og det ville vært uansvarlig bruk av ressurser å sette opp og finansiere to slike studier i India og Sør-Afrika dersom de fire nevnte pasientene fra Accord ikke hadde vist noen form for respons på behandlingen.
Vi må heller ikke glemme at årsaken til at BEM i første omgang ble aktuell for Covid-19 forsøk, såvidt jeg har forstått, var at en pasient som var under behandling for kreft med BEM, ble smittet med Covid-19, men fikk et langt lettere corona-sykdomsforløp enn det man hadde forventet av en slik type pasient.
Dersom man begynner å legge disse forskjellige biten vi nå kjenner til, så er det mer som taler for at BEM har positiv effekt, enn det som taler mot. Men som flere har påpekt, det vi ikke vet er hvor god effekten er og om det er tilstrekkelig til å få godkjent BEM som medisin mot covid-19.
Jeg må ærlig innrømme at jeg har vært skeptisk til hvorvidt BEM skjulle ha noen effekt, men med alt det vi vet, samt det faktum at BEM ikke er kastet ut av ACCORD, så er jeg tilbøyeligh til å tro at her kan være noe. Og om ikke mange dagene burde vi få mer konkrete data på bordet.