Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Stort sett…

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/07/27/7710561/trond-mohn-om-bergenbio-het-oslobio-hadde-kursen-vaert-doblet

Trond Mohn tjente 542,5 millioner kroner i fjor, hvor BerGenBio var den viktigste bidragsyteren. – Selskapet ser veldig lovende ut, sier han.

Mohn er største aksjonær i bioteknologiselskapet BerGenBio med over 27 prosent av aksjeverdiene i selskapet. I løpet av regnskapsåret steg aksjen over 30 prosent og Mohn sitter på nåværende tidspunkt med papirverdier for 554 millioner kroner.

Hvorfor har du investert i BerGenBio?

– Selskapet forsker på immunologi, og det er kanskje den beste angrepsmåten for å bekjempe kreft. Selskapet ser veldig lovende ut.

BerGenBio ble notert på Oslo Børs i april 2017. Siden har selskapet hatt til dels store svingninger, der Mohn har vært med på en berg-og-dalbane. I år er aksjen ned cirka 28 prosent.

– Om BerGenBio het OsloBio hadde kursen vært doblet, sier Mohn.

15 Likes

Trond M er heller IKKE fornøyd med kurs utvikling, at skoen trykker på navnet er jeg ikke helt enig i.

Du skal ikke undervurdere at det er nok idioter der ute som faktisk ser på slikt. Internasjonale øyne ser på Bergen som en liten bygd i Norge.

Men tenker det er mye annet som skyldes kursens svingninger. Positiv utvikling idag da.

Hehe, samt at dersom den het OsloBio så hadde ikke alle kunne kalt den Bingo heller, noe som ikke akkurat skaper positive assosiasjoner for en aksje.

Med fare for at linken er lagt ut før - Bergenbio publiserte dette på sin hjemmeside i forrige uke:

13 Likes

2 Likes

Roc, det var jo fantastiske nyheter. Da kan jo legemiddelselskapene legge ned forskningen på Covid medisiner og heller bruke ressursene på noe annet :wink:

  1. Man vet ikke hvem som blir alvorlig syk eller dør. Derfor vil det være behov for medisin til flere enn den lille andelen som blir nettopp det.
  2. Det fremstår svært sannsynlig at en betydelig andel forblir uvaksinert
  3. Nye varianter kan/vil forstyrre dette bildet betydelig
2 Likes

Og ikke minst:

  • vi vet lite om sen sekveller av sykdom,
  • sen bivirkninger av behandling og
  • sen bivirkning av vacciner

Relax, jeg er helt enig. Enhver medisin som bedrer prognosen på cytokin storm er det behov for. Tenkte bare å dele den figuren siden den gav litt perspektiv på hvor effektiv (forhåpentligvis) fullvaksinering er.

Man vet lite om langtidsbivirkningene av de fleste de novo utprøvende legemidler inkl vaksiner.

Sekvelene ved Covid-19 og longcovid begynner å bli kartlagt. Det vi ikke vet like godt er hvordan ulike legemidler kan evt påvirke prognosen og sekveler.

1 Like

Vi ser nå at DAGENS covid19 behandling med steroider gir alvorlige bivirkninger , sopp infeksjoner er svært alvorlig, kun tidsspørsmål før denne behandling blir seponert som SOC .

3 Likes

Tror det er veldig naivt å tro at steroider i COVID-19 behandling kommer til å bli erstattet med noe annet med det første. Alle utprøvende behandlinger for sykehuspasienter med alvorlig COVID-19 vidt meg er bekjent kjøres på toppen SoC (steroider). Selv Regneron antistoffcocktail casirivimab og imdevimab som til nå er de eneste som har vist 28 dagers mortalitetsreduksjon på toppen av SoC i COVID-19 kjører ikke fremtidige studier uten steroider.

Enig med deg i at steroider ikke er noen ideell behandling, men vi har ikke noe enda som har virker like bra. Data dra tocilizumab, som også hemmer immunsystemet uten risiko for den sjeldne soppinfeksjonen, slår ikke effektene ved steroider i COVID-19.

https://www.ft.com/content/3dc6f8c4-2c6d-4077-8391-7f6dad523240

2 Likes

"About three-fourths of people infected in a Massachusetts Covid-19 outbreak were fully vaccinated against the coronavirus with four of them ending up in the hospital, according to new data published Friday by the Centers for Disease Control and Prevention.

The new data, published in the U.S. agency’s Morbidity and Mortality Weekly Report, also found that fully vaccinated people who get infected carry as much of the virus in their nose as unvaccinated people, and could spread it to other individuals. "

While numerous studies have shown that the vaccines don’t work as well against the delta variant as they did against other strains, health officials say they are still highly effective, especially in protecting against severe illness and death. Roughly 97% of new hospitalizations and 99.5% of deaths in the U.S. are among unvaccinated individuals, U.S. health officials repeated this week.

6 Likes

Jeg snakker ikke om i morgen eller neste uke, spørsmålet er ikke OM men NÅR.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/07/30/195776440/ny-rapport-delta-varianten-er-like-smittsomt-som-forkjolelse
Ny rapport: Delta-varianten er mer smittsom enn Ebola, SARS, MERS, sesonginfluensa og forkjølelse

Regner med at du referer til bruken av steroider i COVID-19 behandling og livstruende cytokin storm.

Klart, det meste er et spørsmål om tid for det kan/blir erstattet. Steroider har hatt sin plass i medisin for sin anti-inflammatorisk effekt siden 1940 årene. Etter den tid har det kommet mange nye og mer raffinerte anti-inflammatoriske legemidler, men for visse sykdommer og tilstander er det fremdeles steroider som har best effekt og derfor SoC. Spesifikt for COVID-19 har man forsøkt med de aller fleste anti-inflammatoriske legemidler man har tilgjengelig i klinikk ref bruken av tocilizumab, cholchicine, hydroxyklorokinin etc.

Poenget min var myntet på at hvis du tror man får noe totalt nytt på markedet for behandling mot COVID-19 som erstatter steroider så vil jeg tro du er i overkant optimistisk og naiv.

5 Likes

Hvis vi ser isolert sett på behandling av autoimmun sykdom hvor steroider har vært en stor del av behandlingen, har det kommet flere alternative former for behandling hvor man unngår steroider etter beste evne pga en lang liste med bivirkninger som er svært uheldig.

Steroide behandling er på vei ut av mange behandlings former .

Nå var det du som diskuterte COVID-19 behandling, SoC og steroider og det jeg kommenterte på.

Steroiders plass i kronisk inflammasjon og autoimmunitet er selvfølgelig endret seg etter inntok av ny mer spesifikk behandling. Det vet selv en 2-års medisinstudent (får man håpe) så dette tror jeg er en ikke-diskusjon og derfor ingen verdi å ta opp her.

2 Likes