Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Trond Mohn har vel eierinteresse i Sarsia? Sikkert i pluss på en eller annen måte han også vil jeg tro😅

1 Like

Eneste som må være rikelig i pluss her må være Godfrey…

1 Like

Godt poeng. Ser Trond Mohn Stiftelse har eierinteresser i Sarsia ja. TM stiftelsen eier omtrent 13% av Sarsia Seed. Dog nå ser det også ut som at Sarsia solgte seg endel ut av BGBIO (ifbm IPO?) siden de nå kun eier omtrent 2% og ikke er lengre med i BGBGIO styret.

Ser Meteva eier ca 10% av Sarsia Fond 2, mens Investinor eier 23%, men dette Sarsia fondet har ikke eierandeler i BGBIO.

Det er jo dette miljøet som primært har hatt god tro på BGBIO. Mohn, Investinor og Sarsia hvor de to siste ser ut til å ha solgt seg ned gradvis. Detaljer på dette kjenner sikkert dere andre her som har fulgt BGBIO over lengre tid.

Er ikke Mohns entuisiame for BergenBio preget av at Mohn selv hører hjemme i Bergen?

Jeg har prøvd å forstå hans entusiasme for BergenBio spesielt. Jeg blir ikke kvitt følelsen av at det er en god porsjon lokalpatriotisme der. Intet galt i det. Men det gjør meg usikker på om hans engasjement for selskapet kan brukes som argument for levekraften i BergenBio, slik enkelte har hevdet her på tråden.

Roc her inne har tidligere antydet at Mohn har dårlige veiledere når han satser så kraftig på BergenBio. Det er jo også en innfallsvinkel.

Selv prøver jeg å forstå hvorfor Mohn bruker så mye penger på akkurat dette selskapet. Jeg tror det handler mye om egen tilknytning til Bergen, og at selskapet opprinnelig ble stiftet ved UiB. Og for Mohn betyr det ikke så mye om han taper noen millioner.

—————-

Disclaimer: Jeg har ikke lenger aksjer i BergenBio, men har ikke noe ønske om å snakke ned selskapet. Jeg syns teknologien er veldig interessant, men er usikker på hvor stor effekten vil vise seg å være.

Jeg er helt enig med deg. Mohn er en av de som har donert mest penger til forskning i Norge (~5mrd nok) og veldig mye av dette har gått til akademiske miljøer i Bergensområdet, Vestlandet generelt og i Nord. Mohn er nok en sterk lokalpatriot ja, og BGBIO ticket trolig flere bokser hos ham: «medisinsk forskning», «Bergenselskap», «mulighet til å lage arbeidsplasser». I tillegg er det Sarsia, et fond Mohn har eierinteresser i, som var den første investoren i BGBIO og den investoren som har pushet caset mest før det kom på børs (og før de solgte seg ut).

Så jeg tror ikke Mohns investering i BGBIO er primært grunnet i noen dyp medisinsk due diligence fra hans side, men heller at han er særs gavmild hva angår medisinsk forskning og mye stemte ved BGBIO. Jeg tror verken Mohn, Investinor eller Sarsia er biotek spesialistinvestorer slik noen later til å tro.

Når jeg tittet på dette tidligere så jeg at en tidligere partner i Sarsia (som fremdeles er på eiersiden der) var daglig leder i Trond Mohn Stiftelsen. Vedkommende ser nå i år til å ikke lengre være daglig leder (ikke oppført på hjemmesiden eller proff) i nevnte stiftelse. Så Mohn virker å ha gjort noen endringer i teamet som forvalter deler av pengene hans.

Jeg ser at dette Narrativet at Mohn og hans rådgivere ikke har ekspertise på medisinsk forskning, og at Mohn kaster penger etter BergenBio for å støtte nærmiljøet dukker opp med jevne mellomrom.

En av Mohn¨s nærmeste rådgivere i caset BergenBio har vært Stener Kvinsland, og hans ekspertise og omdømme står svært høyt.

Det er opparbeidet ett stort rasjonale at AXL hemming kan utgjøre en stor forskjell for syke svært syke pasienter innen flere indikasjoner, og spesielt pasienter som er AXL positive. Bemcemtinib har ved flere fase 2 studier vist effekt innen flere indikasjoner, og vi venter nå på AML.

Sarsia og Investinor har overhodet ikke solgt seg ut, Sarsia er ett såkorn fond og da er det vel naturlig at de ikke går inn med mer penger underveis og heller lar seg utvanne. Men Roc må gjerne fortelle meg når Sarsia solgte seg ut.

9 Likes

Man må jo forstå at Bergen bio bare er et selskap man kaster penger inn i. Greit å ha en plass å kvitte seg med overskuddet. Det er vel ikke noen som har troen på at de skal lykkes? Det er iallfall ikke noen som er investert som har peiling på hva de driver med. Samme det, det viktigste er å støtte nærmiljøet og de som hever millionlønn på å drive selskapet. Det er vi jo i det minste god på, det skal ingen ta fra oss​:money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Hvis Sarsia og/Investinor ikke har solgt seg ned eller sikret gevinst underveis så er det ko selvfølgelig helt fint og takk for at du korrigerer. Jeg skrev kommentaren med et forbehold og at dere som har fulgt selskapet måtte tilføre info siden jeg antok at spesielt Sarsia sikret gevinst nettopp fordi det er et såkornfond hvor typisk exit er ved IPO.

Hva angår Stener, jeg er enig, han er en person med klinisk akademisk kunnskap. Det jeg derimot etterlyser er noen med spesialisterfaring og kompetanse med track record fra å utvikle legemidler. Altså investorer og miljøer som har dette som heltidsarbeid over lengre tid og har vist at de får dette til.

Et av argumentene mine er jo at BP trolig hadde plukket opp BEM hvis de var veldig overbevist over BGBIOs fase 2 data. Du må gjerne vise meg et tilsvarende eksempel på et biotekselskap med en kinase hemmer som har fase 2 data og som ikke har partner/deal eller spesialist investorer. Å ikke ha noen deal etter fase 2 betyr at du må være klar for å kjøre fase 3 og ditto markedsføre legemidlet selv. Det er noe jeg ikke tror BGBIO vil klare.

Vi har tidligere rikelig diskutert AXL som target og BEM som drug. På dette punktet har jeg også skrevet at det er mange publikasjoner som antyder at AXL hemming kan potensielt være er godt target, dog med mine reservasjoner. Tror ikke vi trenger å ta opp den diskusjonen igjen. Mine siste innlegg har primært vært svar på et spørsmål Gerix stilte rundt Mohn.

1 Like

Svarene til Matadoren ig HJB dokumenterer vel bare at dette er et sted hvor saklig debatt er vanskelig.

En allmenn regel i debatt er at man gjengir den andre på en måte som vedkommende kjenner seg igjen i. Det klarer ikke Matadoren eller HJB.

Så det er vel ingen vits i å prøve seg med saklig undring. Det er uklart for meg hvorfor folk som investerer penger i et selskap ikke vil ha saklig diskusjon om selskapet. (Siste setning var retorisk, jeg kjenner til svaret.)

Scrivener blir stum igjen og HJB og Matadoren kan nyte at det ikke stilles for mange spørsmål.

3 Likes

Litt usikker på hva som er galt med mitt svar, men det hadde vært litt enklere å tyde hvis ikke Roc hadde endret sitt innlegg i ettertid etter at han hadde proklamert feil informasjon, her er den setningen som jeg reagerte på i Roc´s innlegg.

“I tillegg er det Sarsia, et fond Mohn har eierinteresser i, som var den
første investoren i BGBIO og den investoren som har pushet caset mest
før det kom på børs (og før de solgte seg ut).”

Så får heller du Scrivener vurdere hva som er saklig eller ei, men jeg synes i ihvertfall det er lite etterrettlig å editere innlegg i ettertid, i tillegg å ta seg frekkhetens nådegave å prøve å skjule dette ved å tilføre neste innlegg en ny løgn.

Sitat Roc: “Jeg skrev kommentaren med et forbehold og at dere som har fulgt selskapet måtte tilføre info siden jeg antok at spesielt Sarsia sikret gevinst nettopp fordi det er et såkornfond hvor typisk exit er ved IPO.”

1 Like

@Matadoren jeg tok forbeholdet i innlegget over. Du kan sjekke, det er datostemplet og siste endring i innlegget var gjort for over 1 dag siden dvs før du skrev svaret til meg. Jeg tok faktisk dette forbeholdet siden jeg ikke visste for sikkert og håper på at noen av dere kunne bekrefte eller avkrefte. Hadde jeg editert innlegget etter at du postet ville dette vises i tidsangivelsen.

Jeg tok ikke samme forbehold i neste innlegg som ble skrevet etter det jeg siterer riktignok. Så ikke grunn til å ta det når jeg allerede hadde gjort det første gang.

Nå har innleggene mine vært saklige og jeg har til og med brukt litt tid og gjort litt research, men du tar mine innlegg som et angrep på BGBIO tvert.

Beklager Roc, men jeg ble gjort oppmerksom på din editering av en annen leser som leste både ditt og mitt innlegg før du rakk å redigere, og det var ingen forbehold i din påstand vedrørende Sarsia.

Mange av dine innlegg er saklige, men personlig synes jeg du er veldig ensidig negativ, med hoved argument at hadde AXL hemming hatt noen verdi så hadde BP plukket opp BGBIO for lenge siden. Poenget for oss aksjonærer er at vi tror BP vil plukke de opp, og den dagen gjelder det å være inne. Jeg tror at BP har banket på døren, men for de som er kortsiktig kan det være en hemsko å ha en eier som Mohn, som har råd til å gamble på tålmodighet for å få en enda bedre deal.

2 Likes

Merck announced that the Phase 3 KEYNOTE-789 trial evaluating KEYTRUDA in combination with pemetrexed plus platinum-based chemotherapy did not meet its dual primary endpoint of OS for the treatment of patients with metastatic nonsquamous non-small cell lung cancer (NSCLC), with epidermal growth factor receptor (EGFR)-genomic tumor mutations, who have previously progressed on a tyrosine kinase inhibitor (TKI), including osimertinib.

3 Likes

Dette er gode nyheter sett med BB øyne.

Hva betyr dette for bgbio? :face_with_monocle:

En annen ting som pressemeldingen og KRYNOTE-789 viser er også hvor viktig det er å ha prespesifiserte endepunkter og et stort nok tallmateriale for å si noe sikkert. Man finner ofte signaler og «signifikante effekter» i post hoc analyser eller i små studier, men det er prespesifisering med ditto tilpasset studiepopulasjon med styrkeberegning som til slutt betyr noe.

Dette var en studie med nesten 500 pasienter og dobbelt blind randomisert design hvor ting ble prespesifisert.

At the final analysis of the study, there was an improvement in OS for patients who received KEYTRUDA plus pemetrexed with platinum-based chemotherapy compared to pemetrexed with platinum-based chemotherapy; however, these results did not meet statistical significance per the pre-specified statistical plan. At an earlier interim analysis, the trial’s other dual primary endpoint, progression-free survival (PFS) was tested and showed an improvement in the KEYTRUDA arm compared to chemotherapy alone, but these results did not reach statistical significance.

Mislykket combo Keytruda + TKI!

Det stemmer ikke helt eller? De testet ikke Keytruda i kombo med TKI, men heller Keytruda med pemetrexed pluss platinum-basert kjemo mot pemetrexed pluss platinum-basert kjemo alene i TKI-resistente, EGFR-mutert metastatisk nonsquamous NSCLC pasienter, gjorde de ikke?

Denne kom i dag. Nice to know. Studie stoppet på interimanalyse pga overveiende gode resulterer.

2 Likes

Bra at det kommer gode resultater for pasientene på 3 linje. Så får vi krysse fingrene for at resultatene med BergenBio i fase 2 for 2 linje er såpass bra at det potensielt kan gjøre at det tar lengre tid før de når det stadiet.

4 Likes