Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Man kommer langt med et smil – men man kommer enda lenger med et smil og en pistol https://www.dn.no/borskommentar/man-kommer-langt-med-et-smil-men-man-kommer-enda-lenger-med-et-smil-og-en-pistol/2-1-1454851

Al Capone hadde vært grønn av misunnelse av hvordan styret i Bergenbio og rådgiverne Carnegie og Arctic Securities har tilrettelagt denne emisjonen.

Bildetekst: Det blomster utenfor Oslo Børs, men for Bergenbio har det vært mest ugress de siste årene.

Det var dét, resten er bak betalingsmur. Tror det er like greit.

4 Likes

Advarer mot å handle BerGenBio-aksjen: Advarer mot å handle BerGenBio-aksjen - Norge - Investtech

Det er sjelden vi har så utvannende emisjoner som i BerGenBio nå, men det har vært noen få tilfeller før, inkludert Flyr i fjor og Kongsberg Automotive i 2020. Vi ser at markedet i en periode ofte fullstendig feilpriser aksjer og retter. Det vil trolig kunne skje nå også.

Dette er en aksje og situasjon som tiltrekker seg lite profesjonelle investorer som øyner mulighet for raske gevinster. Vi advarer mot å handle BerGenBio-aksjen nå. Spesielt anser vi det særdeles risikofylt å kjøpe aksjen før emisjonen. Ønsker man seg inn i selskapet, anser vi det som sannsynlig at man vil få en bedre kurs om man avventer børsnotering av rettene, så kjøper retter og tegner på 0,10 kroner. Litt basert på lignende situasjoner tidligere, tror vi på store kurssvingninger de kommende dagene, med overordnet kursfall fram mot notering av rettene, og videre kursfall fram mot gjennomføring av emisjonen.

BerGenBio ligger i Investtechs Hold-deg-unna-portefølje. Emisjonen, og at aksjen nå er ex rettene, gjør at aksjen bekrefter sin posisjon der. Vi tenker det er enda sterkere grunn enn tidligere for å holde seg unna aksjen. Vi vil justere avkastningen her når vi ser hvordan tegningsretter og kurs utvikler seg.

4 Likes

Skulle tro de har lest her på småprat og kopiert det som står over. Artikkelen er nesten en oppsummering av det flere trekker frem her.

1 Like

Siden det er penger på vei inn så ser det ut som de har spandert ny layout på hjemmesiden :+1:
https://www.bergenbio.com/

Er bare fakta, trenger ikke leses fra andre det. :slight_smile:

Viser til fundamental-tråden, hvor det fremkommer i en melding at Sarsia Seed har solgt alle aksjene sine, og Sarsia Development har solgt nesten alle aksjene (resten forsvinner nok i morgen): BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO) - #4756 av TekBot

Sarsia Seed AS, a company closely associated to Sveinung Hole, Member of the Board of Directors of BerGenBio ASA, has on 24 May 2023 sold 2,117,900 shares in BerGenBio ASA at an average price of NOK 0.2975. Following this transaction, Sarsia Seed AS holds 0 shares in the Company.

Sarsia Development AS, a company closely associated to Sveinung Hole, Member of the Board of Directors of BerGenBio ASA, has on 24 May 2023 sold 1,000,000 shares in BerGenBio ASA at an average price of NOK 0.3658. Following this transaction, Sarsia Development AS holds 175,000 shares in the Company.

Both transactions are conducted to fund subscription in the rights issue announced from the Company 25 April 2023. Please see further details about the transactions in the attached forms.

Edit: Sletter klagingen min over at e-posten med børsmelding ikke kom, samt spørsmål rundt dette. Bortkastet støy.

2 Likes

Sendt ut som børsmelding

Tja… Det kommer jo an på hva du abonnerer på, og jeg vet ikke hva du karakteriserer som “normal måte”. Fått via de to kanalene jeg abonnerer på børsmeldinger, men ikke direkte fra selskapet.

I det hele tatt en mindre sikker metode å basere seg på at enkeltselskapers tjeneste alltid fungerer. Bedre å ta det direkte fra Oslo Børs (og evt andre i tillegg. Jeg bruker f. Eks DN som også har push)

1 Like

Var det ikke her vi hadde en mengde poster frem og tilbake om spesialistinvestorene bak BGBIO, deres kunnskapsnivå og spesielt Sarsia?

3 Likes

Står i børsmeldinga at de har solgt fordi de trenger midler til å delta i emisjonen. Skjønner jeg godt når de kan kjøpe det tilbake i emisjonen og mer til for en tredjedel av prisen de solgte på i dag.

3 Likes

Jeg ble faktisk litt overrasket over at Sarsia ikke blir sittende med de gamle aksjene gjennom emisjonen. Jeg blir enda mer overrasket dersom Investinor gjør det samme. Surprise Me! Stakkars Mohn, han har for mange aksjer til å kjøre slike stunt som Sarsia.

1 Like

Man skal være ganske forsiktig med å konkludere med noe som helst.

For alt vi vet kommer sarsia til å øke sin eierandel opptil betydelig gjennom denne emisjonen.

1 Like

Hva har jeg konkludert med som ikke er spikret fakta. Sarsia solgte fordi de ikke ville sitte gjennom emisjonen med de gamle aksjene. Jeg skrev ikke noe annet enn dét. De spiller spillet. Småaksjonærene taper.

1 Like

Være en idiot for å sende ut de “riktige signalene”? Nei det er ikke en kapitalist man ønsker i et styre. Inntil videre får man tro at Sarsia ønsker å benytte alle tegningsrettene de har blitt tildelt. Med salget i dag så kan de betale for 4 av 28.

1 Like

Nå var det vel stakkars Mohn du fremhevet :blush:

Som sagt; Sarsia kan ende opp med å øke sin eierandel betydelig i denne emisjonen.
Jeg ville iallfall vektlagt dagens børsmelding veldig lite hva gjelder hvor mange % av selskapet de sitter med om en måneds tid.

1 Like

Du mangler en rød tråd. Ser ikke sammenhengen.

De fleste småaksjonærene solgte vel i går, det burde de hvert fall gjort, hvis ikke kan de skylde seg selv. Jeg solgte alt på 0,45 og tenker å ta tilbake alt jeg har rett på i emisjonen, så hvorfor skal ikke Sarsia kunne gjøre det samme.

3 Likes

De kan gjøre hva de vil for meg. Synes du det er naturlig at Investinor gjør det samme som Sarsia også?

Hvis de får 30 øre for aksjene så er det hvert fall forståelig at de gjør det. Det viktigste nå er hva som skjer fra 16 juni av, de gamle aksjene betyr ikke noe særlig lenger.