Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Sarsia gjør akkurat som alle andre. Selger aksjen for å bruke kapitalen på tegningsrettene. Så sarsia skal og bruke sine tegningsretter. Dette kom vel frem i en børsmelding litt tilbake.

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor Sarsia og Investinor selger aksjene og bruker tegningsrettigheter i stedet. Det er fornuftig det. Men jeg er overrasket over at slike aktører gjør det, spesielt Investinor, som i tillegg er garantist, hadde jeg aldri trodd skulle daytrade på denne måten.

Edit: Med “slike aktører”, mener jeg egentlig “slike eiere”, altså Sarsia som drives av tidligere styreleder og nåværende styremedlem i BerGenBio, og Investinor som var nest største eier hvis jeg husker rett, samt er “staten”, samt er garantist i emisjonen.

@Matadoren , du nevnte tidligere at garantistene mulighet til å selge aksjer var begrenset. Jeg stusset over det den gangen, og hadde tenkt å spørre deg om å utbrodere hvorfor du mente dette? Ref:

1 Like

Ikke annet det ville virket litt uhederlig og hva tjente/sparte Investinor på denne transaksjonen (maks 400.000,-), ser litt dumt ut når de kommer til å motta det mangedobbelte som garantist honorar.

3 Likes

Takk. Godt å høre at det ikke bare er meg som er overrasket over at Investinor daytrader på denne måten.

Enig, «statens» verktøy for kapital til FOU selskap er uheldig hvis brukes til ytterligere spekulasjon. At Investinor gjør slikt er tåpelig og reflekterer mindre godt på dem, uproft rett og slett, synes nå jeg.

Nå ser det ut som at Investinor også er hovedinvestor i Sarsia Fond 2. Ingen overraskelse der. Så en kunne jo forvente at Sarsia, som er den investoren som plukket opp BGBIO tidlig og vært en av de finansielle arkitektene bak, med sitt statlig eierskap, også hadde mindre fokus på kortsiktig spekulasjon og heller mer lage langsiktige solide verdier. Men den gang ei, er uproft hele opplegget.

2 Likes

I kveldens børsmelding så fremkommer det endel salg av tegningsretter, litt uoversiktlig med både kjøp og salg, men orker ikke å studere det så nøye i kveld: BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO) - #4772 av TekBot

As of this date, 7 June 2023, the Company has been informed that the following primary insiders and close associates in the Company have sold subscription rights, as set out below:

Sveinung Hole, member of the Board of Directors of the Company, has on 6 June 2023 sold 83,182 subscription rights of his total holding of 83,182 subscription rights in the Rights Issue.

Svev AS, a company closely associated to Sveinung Hole which is a member of the Board of Directors of the Company, has on 6 June 2023 sold 945,053 subscription rights of its total holding of 2,945,053 subscription rights in the Rights Issue.

Sarsia Seed AS, a company closely associated to Sveinung Hole which is a member of the Board of Directors of the Company, has on 6 June 2023 sold 44,000,000 subscription rights of its total holding of 59,719,358 subscription rights in the Rights Issue.

Jeg legger spesielt merke til Sarsia Seed AS, de solgte jo masse aksjer via flere av sine fond eks tr, og nå har de solgt 44 millioner tegningsretter.

Første oppføring med Sveinung Hole, er jo et veldig lite antall, men det var alle t-rettene han hadde han solgte. Så personlig skal han på død og liv ikke delta i emisjonen?

Edit: Det blir ekstra drøyt når vi ser på børsmeldingen fra 24. mai med meldingen om at Sarsia hadde solgt masse aksjer: NewsWeb - der skrev de følgende:

Both transactions are conducted to fund subscription in the rights issue announced from the Company 25 April 2023.

Men i dag kommer det altså frem at Sarsia har solgt 44 millioner t-retter. Så det var bare løgn det som ble skrevet 24. mai? Eller er det noe jeg ikke forstår her?

Hmm. Hvordan kansellerer jeg en ordre med tegning i emisjonen? :cold_face:

Tolker det som at kassen er bunnskrapt og at de kun klarte å skrape sammen til ca 15 mill tegningsretter.
Ser at Tullgren «kun» brenner av 140.000kr!!
Hole satser ihvertfall 200.000+.
Ledelsen sitter ikke igjen med noen opsjoner, så det blir spennende å se om det blir noen innsidekjøp utover høsten - hvis ikke så må jo ledelsen og styre totalt å mistet troen.
Olin, Skeie og co har fremdeles ikke innløst sine tegningsretter og de har ikke børsmeldt noe om at de har solgt/kjøpt t retter.

Som Skeie sa i Økonominyhetene, så er det forventet at de utsteder opsjoner til seg selv løpende fremover. Ikke ordrett, kun etter hukommelsen, men det var budskapet. Jeg er sikker på at det ikke blir noen insidekjøp, bare risikofrie opsjoner.

Hvor ser du at Hole satser 200k? Hole har jo personlig solgt alle sine t-retter i følge dagens børsmelding, så jeg ser ikke helt hvordan han skal delta?

Edit: Jeg letet litt videre. På side 39 i prospectet står det at Hole “intend” å tegne seg for 100k NOK i emisjonen. Da stemmer det dårlig med at han i dagens børsmelding har solgt ALLE tegningsrettene sine?

Jeg klarer ikke å sjekke nærmere i kveld. Bomull i hodet etter å ha spist middag.

For å være mere presis så deltar svev as med 200.000+kr. Etter det jeg kan se på så er svev as 100% eid av Mr Hole. Så direkte/indirekte deltar han med 200.000kr - da svev as bruker sine resterende 2 mill t retter. Svev solgte ca 1 mill t retter.
Etter det jeg registrerer så er Hole den som foreløpig har investert mest av både ledelsen og styret.
Når det kommer til utstedelse av nye opsjoner- så skal jeg bare på faen stemme imot det på GF fremover - til nå har ikke noen i selskapet fortjent en eneste opsjon! Var heller aksjonærene som skulle fått opsjoner for sin tålmodighet (og dumskap).

2 Likes

Takk for info. Jeg var ikke oppmerksom på eierskapet bak Svev. Da er det “bare” Sarsia sitt salg av t-retter i dagens melding, som fremstår drøyt for meg, som jeg beskrev ovenfor.

Husk at Sarsia Development AS fremdeles har sine 33 mill t retter. Det er sarsia as som har redusert. Totalt vurderer jeg det dithen at sarsia totalt reduserer med ca 40%.
For et «fond» med 1,3 milliarder i totalkapital så er det betenkelig og «skuffende».

2 Likes

Enda en ny shorter i BerGenBio. Jeg forstår ikke hvordan de klarer å få lånt aksjer: Details - Short Sale Register

Ved utfylling av tegningsblankett, kan ASK konto oppgis som konto hvor pengene til nye aksjer skal trekkes fra? Jeg solgte mine aksjer i BGBIO dagen etter fristen for tildeling av tegningsretter gikk ut og ønsker å bruke pengene jeg mottok der til kjøp av nye aksjer. Noen som vet?

Klarer ikke å unngå å tenke på at BGBIO er et saktegående togkrasj….som har pågått litt for lenge, takket være folk som bare meler sin egen kake på bekostning av Mohn og småaksjonærer.

3 Likes

@Roc du må ta en tur over til ultikanalen. Der det skjer i kveld :pray:

1 Like

Shortere fortsetter å øke i BerGenBio, nå opp fra 4,82 til 5,75 prosent: Details - Short Sale Register

Jeg viser til kveldens børsmelding: BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO) - #4773 av TekBot

Today, the Company has been informed that Martin Olin, CEO of the Company, on 5 June 2023, exercised 1,046,125 subscription rights in the Rights Issue, entitling Martin Olin to be allocated 1,046,125 offer shares in the Rights Issue at a price per offer share of NOK 0.10, subject to the Rights Issue being completed.

Dette tilsvarer 104612 kroner, minus 12 prosent fordi han er garantist = 92059 kroner han deltar med.

På side 43 i prospektet står det derimot at han har til hensikt å tegne for 200000 kroner: https://www.bergenbio.com/pdf/Prospectus%2026%20May%202023%20BerGenBio.pdf

Dette er flaut. Han tegner for mindre enn halvparten enn han kommuniserte at han skulle da emisjonen ble meldt. Faktisk tegner han bare for ca. 12000 kroner mer enn det lille beløpet jeg har tegnet for dersom jeg får full tildeling.

Nok engang har han villedet oss. Tegner seg bare for halvparten av det han sa han skulle. Da har han ikke mye troen på fremtiden for selskapet.

Jeg begynner å nærme meg et punkt hvor jeg må kontakte Carnegie og spørre om det er mulig å kansellere bestillingen jeg la inn i emisjonen. Noen her som vet om det er normalt at man kan angre seg?

1 Like

Sikkert helt normalt å angre seg, men om det faktisk er mulig å kansellere vet jeg ikke. :sunglasses:
Du får trøste deg med at jeg angrer meg litt jeg og. :thinking:

1 Like

Det var faktisk en “Annuler”-knapp i VPS på kvitteringssiden etter innsending av ordren. Skulle ikke lukket den fanen.

Han har sikkert innløst sine tegningsretter, så overtegner han for resten slik st han kommer til 2.mill aksjer.

3 Likes