Enda en ny shorter i BerGenBio. Jeg forstår ikke hvordan de klarer å få lånt aksjer: Details - Short Sale Register
Ved utfylling av tegningsblankett, kan ASK konto oppgis som konto hvor pengene til nye aksjer skal trekkes fra? Jeg solgte mine aksjer i BGBIO dagen etter fristen for tildeling av tegningsretter gikk ut og ønsker å bruke pengene jeg mottok der til kjøp av nye aksjer. Noen som vet?
Klarer ikke å unngå å tenke på at BGBIO er et saktegående togkrasj….som har pågått litt for lenge, takket være folk som bare meler sin egen kake på bekostning av Mohn og småaksjonærer.
Shortere fortsetter å øke i BerGenBio, nå opp fra 4,82 til 5,75 prosent: Details - Short Sale Register
Jeg viser til kveldens børsmelding: BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO) - #4773 av TekBot
Today, the Company has been informed that Martin Olin, CEO of the Company, on 5 June 2023, exercised 1,046,125 subscription rights in the Rights Issue, entitling Martin Olin to be allocated 1,046,125 offer shares in the Rights Issue at a price per offer share of NOK 0.10, subject to the Rights Issue being completed.
Dette tilsvarer 104612 kroner, minus 12 prosent fordi han er garantist = 92059 kroner han deltar med.
På side 43 i prospektet står det derimot at han har til hensikt å tegne for 200000 kroner: https://www.bergenbio.com/pdf/Prospectus%2026%20May%202023%20BerGenBio.pdf
Dette er flaut. Han tegner for mindre enn halvparten enn han kommuniserte at han skulle da emisjonen ble meldt. Faktisk tegner han bare for ca. 12000 kroner mer enn det lille beløpet jeg har tegnet for dersom jeg får full tildeling.
Nok engang har han villedet oss. Tegner seg bare for halvparten av det han sa han skulle. Da har han ikke mye troen på fremtiden for selskapet.
Jeg begynner å nærme meg et punkt hvor jeg må kontakte Carnegie og spørre om det er mulig å kansellere bestillingen jeg la inn i emisjonen. Noen her som vet om det er normalt at man kan angre seg?
Sikkert helt normalt å angre seg, men om det faktisk er mulig å kansellere vet jeg ikke.
Du får trøste deg med at jeg angrer meg litt jeg og.
Det var faktisk en “Annuler”-knapp i VPS på kvitteringssiden etter innsending av ordren. Skulle ikke lukket den fanen.
Han har sikkert innløst sine tegningsretter, så overtegner han for resten slik st han kommer til 2.mill aksjer.
Når er det man betaler for tegningsrettene? Etter en får tildelt?
Tegningsrettene har du betalt for allerede, aksje antallet du har blitt tildelt blir klart 14. juni og så må du ha penger tilgjengelig på din oppgitte bankkonto 16/6. Aksjene er planlagt tildelt og overført din VPS konto 20/6.
Må en flytte pengene til Nordnet for å kjøpe aksjer av tegningsrettene? Eller kan ene ha pengene på konto?
Hvis du har aksjene på IKZ så må du ha penger på IKZ konto, da har du også svarfrist 12 juni og pengene blir trekt fra IKZ 13 juni. Har du på ASK så velger du selv hvilken bankkonto kjøpet skal gjøres fra.
Bør man lytte til investtech og holde seg unna, eller børskommentator Johann D. Sundberg og tegne i emisjonen?
For det første bør man spørre seg hvor godt verktøy teknisk analyse er for å forutsi fremtidig verdi på biotekselskaper. Hvis det er et område hvor det er spesielt store svingninger, og lite forutsigbarhet, så er det nettopp biotek. Det er antakelig mer riktig å si at investorer bør holde seg unna investtechs spådommer om enkeltselskaper innenfor biotek enn fra investeringer i disse selskapene.
Så bør man spørre seg hva som er årsaken til at BGBIO-aksjen er ekstremt billig nå. Det er ikke fordi data tyder på at bemcentinib ikke virker, men fordi selskapet trenger penger i et vanskelig marked, og derfor må foreta det vi godt kan kalle en kriseemisjon. Da vil kursen være ekstremt lav rundt emisjonstidspunktet. Det kan være at kursen faller ytterligere fra dagens pris, slik vi har sett i tilsvarende situasjoner tidligere, men kursen kan også flerdobles etter at de som vil tjene raske penger på å selge emisjonsaksjer er ferdigsolgt og støvet har lagt seg. Dette har vi også sett tidligere. Mer om dette senere. Alt avhenger av om bemcentinib viser seg å ha den lovende effekten som dataene så langt tyder på. For selskapet, og aksjonærene, på litt sikt, er ikke kursen nå i juni det viktige, men at flest mulig overtegner i emisjonen slik at selskapet får inn midler til å fortsette arbeidet med å skaffe de resterende dataene som behøves.
Antakelig unødvendig å nevne, men minner for ordens skyld om at i dag er siste dag for å tegne aksjer i emisjonen.
Rookie @ rookie 12:25
ble oppringt av arctic - de ville bare minne meg om at jeg hadde tegningsretter jeg ikke hadde benyttet. jeg har 1 mill tegningsretter og de ringer for å purre… Must not be going well
Fra XI: Xtrainvestor chat
Regn med at det jobbes på alle mulige måter av både shorten og de som ikke har tegningsretter for å få kursen ned i disse dager.
Som alltid: Man skal ikke stole på noe man leser, spesielt ikke anonyme kommentarer på nettfora - inkludert det jeg skriver. Sett deg inn i tilgjengelig informasjon og litteratur og gjør deg opp din egen mening.
Når det er sagt så tror jeg nok en del shortere tjener penger nå i juni, men det er alltid et pluss når biotekshortere går i minus.
Jeg har satt meg inn i selskapet. Og jeg har ikke tillit til Olin og tror det er veldig liten mulighet for at selskapet skal lykkes bedre enn nåværende og kommende konkurrenter innen STK11m i 1L NSCLC.
Når det gjelder shortere, jeg ser ikke at de skal ha behov for å jobbe med å få kursen ned, det ordner emisjonen for dem når første pulje med 2,5 milliarder aksjer til 10 øre og lavere blir tilgjengelig for handel.
Hehe. Innleggene dine taler godt for seg selv, men om det stemmer det du skriver så virker ikke investeringsstrategien din veldig gjennomtenkt. Du har tegnet i emisjonen, og så skriver du at du ønsker å kansellere tegningen, og deretter legger ut anonymt innlegg om at det går dårlig med tegningen. Om man ikke har tillit til Olin, og ikke tror selskapet lykkes mot nåværende eller fremtidige konkurrenter, og tror man kan få aksjer til under 10 øre, burde man kanskje ikke tegnet i utgangspunktet…
Jeg har vært aksjonær i BerGenBio i veldig mange år, og tapt mye penger på det. Jeg solgte meg ut på 5,50. Jeg eier ingen aksjer i selskapet per nå. Jeg har tegnet meg i emisjonen fordi jeg ønsker å forsøke meg på en “hevntrade”. Jeg har vurdert å kansellere tegningen dersom det er mulig, fordi jeg frykter at hevntraden vil gå i minus.
Hevntrade? Interessant motivasjon for aksjehandel. Lykke til med dine investeringsstrategier.
Jeg har vært med siden 2019, og blir noen år til.