Vi må huske hva statistisk signifikans betyr. At en studie ender opp med en p-verdi over 0,05, forteller oss ikke hva p-verdien i en annen studie ville være.
- De to andre reduserer dødelighet med 20% i større studier.
Det vi derimot vet, er at studier i praksis vil vise en “statisk signifikant effekt” (i den ene eller andre retning), bare utvalget er stort nok.
Uansett, det er misvisende å si
- Bemcetinib har ikke statistisk signifikant effekt på dødelighet, bare recovery.
Bruker man begrepet signifikans, kan man derimot si at denne (lille) studien ikke fant en statistisk signifikant effekt.
Ellers: Som jeg har sagt flere ganger her, mener jeg at fokuset på statistisk signifikans er skadelig for forskning, fordi folk og de fleste forskere ikke forstår begrepet, og fordi fokuset på stat. signifikans fører til skjev forskning. Jeg føler at noen av misforståelsene dukker opp igjen nå.
(Innen medisin kan man tenke seg en kjemisk substans som har absolutt null effekt på en bestemt tilstand, b = 0,0000000000000000,
men det er lite sannsynlig for Bem. og Covid. Stat signifikans er dermed mer enn noe annet et resultat av utvaglsstørrelse. Effekstørrelsen er mer interessant enn hvor stor usikkerheten er rundt effektstørrelsen er. Jo større utvalg, jo mindre usikkerhet og lavere p-verdi).