Såvidt jeg husker så ble fire pasienter behandlet for Covid-19 som del av den første Accord studien i vår/sommer. De pasientene som hadde fått Bemcentinib skulle ferdigbehandles selv om Accord terminerte i sommer.
I så tilfelle så skulle man tro at selskapet sitter på data fra disse fire pasientene. Og jeg vil tro at de data de fikk ut av disse fire har vært del av beslutningsgrunnlaget til britene til å restarte Accord og at Bemcentinib ble en av tre medisiner som skulle testes.
Det faktum at BGBIO begynner å planlegge egne stgudier i India og SA før ACCORD ble terminert i sommer, understøtter at ledelsen må ha stor tro på at Bemcentinib har positiv effekt på Covid-19. Jeg kan vanskelig forsestille meg at et selskap som BgBio, med såpass mange kreftstudier pågående ville brukt energi og ressurser på Covid.19 uten at de hadde gode grunner for å gjøre det, samt stor tro på at de vil lykkes.
Jeg, som mange flere, tar en eventuelle positiv effekt på Covid-19 som en bonus. Samtidig innser jeg at dersom Bemcentinib har positiv effekt mot Covid-19, så blir det en meget hyggelig bonus. Det vil samtidig gi BgBio ekstraodinære ressurser til å sette trøkk på alle de andre kreftstudiene som er pågående. I tillegg vil de stå langt sterkere i samtaler/forhandlinger med fremtidige partnere.