Slik jeg forstår det, er Bem en AXL-hemmer, og ikke et legemiddel innrettet mot et spesielt virus (slik vaksiner er).
Videre ble Bem utviklet for å bekjempe kreft. Nå er det enkelte paralleller mellom kreft og virus som angriper cellene.
Bakgrunnen for at BergenBio ble opptatt av SARS-Cov-2, var et anekdotisk tilfelle av en kvinne med kreft og under behandling med Bem som ble smittet men forble asymptomatisk (om jeg husker rett). Hun var ikke forventet å være asymptomatisk ved smitte med SARS-Cov-2, gitt sykdommen hennes.
Hvis Bem hjalp immunforsvaret mot alpha av SARS-Cov-2, er det teoretisk grunn til å forvente at det hjelper immunforsvaret også mot senere varianter av dette viruset.
Sett fra min lille tue illustreres dette poenget også av bruken av uttrykket Coronavirus for å referere til SARS-Cov-2. Det finnes mange innkapslede virus med «torner» (spikes), virus som kalles coronavirus fordi de har en krone-liknende overflate. Vi har lenge vært omgitt av dem, og hvert år har vi nye mutanter av disse coronavirusene - og vi blir forkjølet. Dessverre har vi nå en variant som immunforsvaret ikke er lært opp til å takle og som er blitt mye farligere enn de corona-virusene vi kjenner fra før.
Gitt Bem sin virkningsmekanisme, skulle jeg tro at det er rimelig å forvente at om det hjelper mot alfa eller beta av SARS-Cov-2, vil det også hjelpe mot senere varianter, også mot det nåværende omikron og dets undervarianter.