Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Slik jeg forstår det, er Bem en AXL-hemmer, og ikke et legemiddel innrettet mot et spesielt virus (slik vaksiner er).

Videre ble Bem utviklet for å bekjempe kreft. Nå er det enkelte paralleller mellom kreft og virus som angriper cellene.

Bakgrunnen for at BergenBio ble opptatt av SARS-Cov-2, var et anekdotisk tilfelle av en kvinne med kreft og under behandling med Bem som ble smittet men forble asymptomatisk (om jeg husker rett). Hun var ikke forventet å være asymptomatisk ved smitte med SARS-Cov-2, gitt sykdommen hennes.

Hvis Bem hjalp immunforsvaret mot alpha av SARS-Cov-2, er det teoretisk grunn til å forvente at det hjelper immunforsvaret også mot senere varianter av dette viruset.

Sett fra min lille tue illustreres dette poenget også av bruken av uttrykket Coronavirus for å referere til SARS-Cov-2. Det finnes mange innkapslede virus med «torner» (spikes), virus som kalles coronavirus fordi de har en krone-liknende overflate. Vi har lenge vært omgitt av dem, og hvert år har vi nye mutanter av disse coronavirusene - og vi blir forkjølet. Dessverre har vi nå en variant som immunforsvaret ikke er lært opp til å takle og som er blitt mye farligere enn de corona-virusene vi kjenner fra før.

Gitt Bem sin virkningsmekanisme, skulle jeg tro at det er rimelig å forvente at om det hjelper mot alfa eller beta av SARS-Cov-2, vil det også hjelpe mot senere varianter, også mot det nåværende omikron og dets undervarianter.

7 Likes

Satt på spissen:
Så lenge coronaviruset trenger axl-reseptoren for å invadere en celle, så vil Bemcentinib ha effekt. Bemcentinib har flere virkemåter, men den viktigste i denne sammenheng er trolig at “døren” (AXL) stenges.
Den dagen viruset har mutert såpass mye, at det benytter flere/andre resptorer, så snakker vi i praksis om en ny virustype.

3 Likes

For de som har tilgang

4 Likes

Hva tror folk her skjer med kursen dersom Bem blir soc innenfor Covid behandling?

Da faller den fordi folk forventer at regjeringen ilegger selskapet ekstraordinær skatt fordi de er slemme profitører på en sykdom som rammer folk flest.

3 Likes

Da går vi opp, da går vi vel mye opp skulle en tru. Er fristende til å si sky high! :wink:

2 Likes

Halvveis på dagenshandel: totalt omsatt aksjer 4426 aksjer!

1 Like

Nå slukes det relativt store poster på 6.00 kr, kan se ut som posisjoneringen for neste oppsving er i gang ?

2 Likes

Pareto fortsetter å ha tro på BGBIO i det nærmeste bildet.

3 Likes

Selv om mange mener at Covid sporet er dødt er det fortsatt flere selskaper som forsker på innlagte Covid pasienter, men listen øker også over de som feiler.

https://ir.kinarus.com/news/kinarus-therapeutics-announces-discontinuation-of-the-phase-2-kinetic-study-of-kin001-in-hospitalized-covid-19/8eeceb93-3d0f-4e29-aa67-c4b4d290735c/

6 Likes

Covid sporet er nok ikke dødt.

3 Likes

Det som er int. -hvor er de store pengene?
Er det opp mot covid? Hva er i tilfelle hypotesen.
Er vi forbi tidspunktet «money no object» Vil nasjoner kjøpe inn store mengder, eller mer faktisk behov i det daglige.

Best case slik jeg ser det, så kan covid i beste fall hjelpe på en slunken kasse, men hva gjør det med verdien av Bem? Vil den sette kjepper i hjulene tilknyttet kroneverdien STK11?

For ordensskyld har vi hatt covid i lang tid, før covid 19 og vil trolig ha covid varianter i uoverskuelig framtid.
Uansett, noe pandemi er det ikke lenger og markedets forventning tilknyttet at noe faktisk materialiserer seg ut fra EU-SA, må en kunne anta er lav til ikke eksisterende.

Slik som jeg har tolket strategien i lang tid, så skal Covid indikasjonen selges. Hvor mye denne er verdt ved en eventuell godkjenning kan man jo alltids diskutere.

2 Likes

Om det prises som for cancer. Blir det ikke billig. Uansett musepiss for bp.

Gode indikasjoner på begge kan en anta vil være int. for bp.

Har blitt såpass avhengig av skuffelser at jeg har økt beholdningen med 2sifret % siste 2 uker.

3 Likes

Sorry, fikk ikke svart deg i tide på denne.

Anekdotiske tilfeller er riktignok viktige for å genere hypoteser, men som vi begge vet så må de følges opp og bevises.

Et slikt tilfelle beskrevet kan kanskje like lett forklares ved at SARS-Cov-2 trigger dødelig sykdom ved å skape cytokin storm. Det er immunsystemets overreaksjon på viruset som skaper problemene og ikke viruset per se selv. Når en immunkomprimert person ikke utvikler cytokin storm til tross for å være smittet med tidlig variant av SARS-Cov-2 så kan det også være fordi pasienten går på så mye immundempende at immunforsvaret ikke får satt i gang de pro-inflammatoriske kaskadene som skal til.

Det er dette som også er noe av forklaringen på at immundempende medisin som IL-6 hemmer, Cholchikine eller Hydroxyklorokin og Ivermectin anekdotisk har vist å virke mot ved Corona infeksjon.

ACE2 reseptoren har vel også vist å spille liknende rolle som AXL reseptorer ved covid infeksjon?

1 Like

Det blir litt for enkelt å hevde.
Overvekten av de som dør, er jo gammel.
Der er ikke cytokine storm problemet, men heller et for lite aktivt/svekket immunforsvar.

Nevnte pasient hadde for øvrig en lang rekke helseproblemer, som hver og en i seg selv ga betydelig økt risiko for store problemer /fatalt utfall hvis hun fikk covid.

Ace2 og Axl jobber sammen.
Det finnes betydelig info om dette både fra Bergenbio og aktører utenfor bb.

Det er nettopp det at man er gammel som fører til at risikoen for cytokin storm øker pga et dysregulert immunforsvar.

Det du kaller «lite aktivt/svekket» immunforsvar er det som i realiteten er dysregulert. Du bare bekrefter mitt poeng :wink:

Er tonnevis med artikler på dette, men denne er trolig enkel nok for lekfolk.

Her trengte jeg å oppdatere meg åpenbart. Ikke lest om cytokine storm på lenge ift covid. I starten var det (såvidt jeg har fått med meg) egentlig kun fokus på at yngre kunne bli rammet av cytokine storm pga for aggressivt immunforsvar.

Snart stenges dagenshandel og omsatt kun 29321!

Noen som har en mer eller mindre kvalifisert antagelse om når selskapet vil ha siste pasient dosert i eusolid?