Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Denne saken ble publisert 2. november 2022. Under overskriften “Subprojects” nevnes en studie med BGB324 (bemcentinib), selv om studien ikke er ny, tar jeg med avsnittet her:

• Clinical trial: A phase Ib/II randomized open label study of BGB324 in combination with pembrolizumab or dabrafenib/trametinib compared to pembrolizumab or dabrafenib/trametinib alone, in patients with melanoma.

Under overskriften “Recent important results” er derimot et avsnitt med noe jeg fant interessant (predictive biomarkers):

1: 70 patients have received treatment in the trial as of January 2022. Five regional centers include patients. After the outbreak of the COVID-19 pandemic, enrollment was significantly slowed down, but is now picking up again. The project still needs to recruit 16 more patients before the group can start reporting on safety and efficacy as well as starting to analyze candidate predictive biomarkers for response to anti-AXL targeted therapy.

3 Likes

Jeg letet videre på UIB, og fant en annen sak som også ble publisert 2. november 2022, legger ved kopi av noen utdrag nedenfor, men spesielt det under “Future plans” var interessant:

Under overskriften “Subprojects”:

Subprojects include single cell immune and signaling profiling of patients with CML, AML and selected solid cancers, using samples of peripheral blood from patients in clinical trials. The group’s data indicate that CML responds homogenously to kinase inhibitors directed to their driver oncogene BCRABL1. Acute myeloid leukemia is a heterogenous stem cell disease, and preliminary data with the AXL inhibitor bemcentinib reflects this manifold genetic background. Lymphocytes in both leukemia and solid cancers may contain information on response to immune therapy, and this will be examined in greater detail.

The p53 research aims to examine whether the p53 system is a ubiquitous biomarker for diagnosis and response evaluation. Ongoing work address how AXL may regulate the p53 protein in AML.

Under overskriften “Future plans”:

The group is preparing publications of several extensive research projects in 2022 and 2023. This includes the study of the AXL inhibitor bemcentinib in acute myeloid leukemia, a phase I/II clinical trial that was fully recruited in September 2021 with more than 80 patients in part A and B (ClinicalTrials. gov Identifier: NCT02488408). This work includes single cell immune and signaling profiling and examination of tumor cell fate.

The research will examine how signal transduction modulate the tumor suppressor p53 in myeloid leukemia. The group has shown that wild type p53 is strongly activated 2-4 hrs after start of therapy, with extensive p53 induced gene expression. How signal systems orchestrate p53 in tumor cells during therapy is not known, and whether the manifold pre-mRNA splice forms of p53 play a more important role than the multitude of p53 post-translational modifications, is not known. The connection between signaling systems and p53 will be studied in AML treated with conventional chemotherapy, the AXL inhibitor bemcentinib, or the BTK inhibitor ibrutinib, in search for a biomarker panel that may inform on therapy response.

4 Likes

Altogether, our data validate the functional role of AXL in the pathogenesis of ZIKV at the maternal-fetal interface, acting as a crucial receptor for ZIKV entry in DSCs, and suggest that targeting AXL at an early stage of the infection through the blockade of ligand binding is efficient to drastically reduce ZIKV infection during pregnancy.

2 Likes

Bavarian Nordic A/S er mitt tips.

2 Likes

And the BQ.1.1 Omicron subvariant, which has become one of the two dominant versions of the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) in the U.S., seems resistant to all of the available monoclonal antibody treatments. Yes, all of them, as in every single one.

2 Likes

Kjøpt noen flere aksjer i det siste?

1 Like

Solgt noen flere aksjer i det siste?

Nei :slight_smile:

1 Like

2023 tror jeg blir langt bedre for BGBIO, så gjelder å laste opp nå på disse nivåene om man har litt trua på selskapet da, for oppturen kommer gjerne brått og uventet i biotek. Jeg er fullastet nå, men har lyst til å kjøpe mer om den holder seg på 6-7 kr en stund til.

3 Likes

BerGenBio skal delta på “DNB Nordic Healthcare Conference 2022” torsdag 15. desember. Her er programmet: Program for DNB Nordic Healthcare Conference | DNB from A to Z

Det er Martin Olin som skal gjøre presentasjonen. Jeg forventer fra tidligere år at det også i år blir mulig å se presentasjonen live på nett. Dere finner oppføringen i lenken ovenfor under “DNB Markets Sessions - Auditorium 3”. Her er et bilde fra oppføringen:

Mulig man må registrere seg her for å få tilgang til videoen live (jeg er ikke sikker): Register - men også godt mulig det bare er å besøke denne sida (har nå nedtelling): Healthcare Conference | Business from A to Z | Business DNB from A to Z

Her er DNB sin beskrivelse av “DNB Markets Sessions”: About Healthcare Conference | Healthcare Conference | Business from A to Z | Business DNB from A to Z

DNB Markets Sessions
Close to 30 listed companies from the Nordics will be presenting and available for 1-1 meetings with institutional investors.

Oslo Cancer Cluster har postet om DNB Nordic Healthcare Conference på sin Facebook-side, og her er et bilde av posten etterfulgt av sitat fra bildet (jeg kan ikke dele lenken med dere fordi jeg ikke har noen Facebook-konto, og lenken til posten jeg har oppe, fungerer ikke når man deler den med andre):

facebook-oslo-cancer-cluster

Relevant sitat fra posten/bildet:

We are also pleased to see many familiar faces from our membership base in the Market’s Session: BerGenBio AS, Nykode Therapeutics, Oncoinvent As, Photocure, Targovax, Ultimovacs ASA, Zelluna Immunotherapy

3 Likes

Svarer her på mitt tidligere innlegg om at patentet 2021252094 i AuSPat er gått inn i “National Phase”: IP Australia: AusPat Disclaimer

Letet litt mer i dag, og ser at patentet 2021252094 også er oppført i European Patent Office (AU2021252094A1, bare fjern AU og A1 på begynnelse og slutt) med samme oppdaterte dato som i AusPat, altså 10. novemeber 2022: https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/075426600/publication/AU2021252094A1?q=AU2021252094A1

Det som jeg finner interessant hos European Patent Office og som jeg ikke la merke til tidligere hos AusPat (fordi jeg ikke åpnet PDF-ene og leste abstract), er at dette dreier seg om Covid:

AXL inhibitors for antiviral therapy
Abstract
This disclosure relates to compostions and methods for preventing and treating a viral infection in a subject. In particular, the present disclosure provides compostions and methods of preventing or treating infection of a subject with a coronavirus such as the Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) that causes the disease COVID-19.

Sløvt at jeg ikke la merke til dette tidligere. Men videre ser det også for meg som at Covid-biten er en nylig utvidelse av patentet eller i hvert fall er utvidet i seg selv, som det fremstår for meg i de to første avsnittene under fanen “Description” (det er en temmelig lang tekst og masse mer å studere der): https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/075426600/publication/AU2021252094A1?q=AU2021252094A1

WO 2021/204713 PCT/EP2021/058774 AXL INHIBITORS FOR ANTIVIRAL THERAPY EARLIER APPLICATIONS This application claims priority from the following two applications: (1) United States provisional application number 63/007019, filed 8 April 2020, and (2) United States provisional application number 63/109393, filed 4 November 2020. Both of priority applications (1) and (2) are hereby incorporated be reference in their entirety and for any and all purposes as if fully set forth herein.

FIELD This disclosure relates to compostions and methods for preventing and treating a viral infection in a subject. In particular, the present disclosure provides compostions and methods of preventing or treating infection of a subject with a coronavirus such as the Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) that causes the disease COVID-19.

Nå er jeg ikke flink på patenter, men for meg ser det ut som det burde være en mulighet for at patentet favner bredt nok til å gi BerGenBio enerett på AXL-hemming som behanding for Covid? Jeg er ikke sikker, men det hadde vært gøy. Dersom noen ønsker å studere dette nærmere, så klikk på “Description” i den horisontale fanen, så får dere opp et veldig langt abstract. Jeg leste halvparten før jeg trengte en timout. :slight_smile:

5 Likes

Kikket litt mer på patentsøknader fra BerGenBio hos European Patent Office som har forholdsvis ny dato, endte opp med å se ekstra på denne: https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/075689863/publication/WO2022200463A1?q=pn%3DWO2022200463A1

Dato for “Publication” er 29. september 2022. Her er kortversjonen av abstract:

COMBINATION OF AXL ANTIBODIES AND ACE INHIBITORS IN THE TREATMENT OF FIBROSIS
Abstract
This disclosure relates to a combination therapy for treating subjects having a fibrotic disorder. More particularly, the disclosure relates to combination therapies comprising an AXL inhibitor (AXLi) and a renin-angiotensin system inhibitor (RASi) for treating a subject having a fibrotic disorder, as well as compositions and methods for treating subjects with said combination therapy.

Klikker man derimot videre inn via fanen “Description” i den horisontale menyen, ser man at dette dreier seg om tilvestamab:

The present authors sought to further investigate the role of Receptor Tyrosine Kinase AXL in fibrotic disease using Tilvestamab - a novel humanized anti-AXL antibody that blocks GAS6- mediated AXL receptor activation - in an ex vivo model of human kidney fibrosis.

Jeg leser videre og finner dette:

Similar assays with Tilvestamab indicated that Tilvestamab monotherapy had no effect on reducing Collagen 1a1 or TIMP-1 secretion (see Figure 1) but did reduce aSMA (see Figure 2). However, results from the combination treatment of Tilvestamab with Enalapril were striking, with the combination having a profound effect on reducing Collagen 1a1 and TIMP-1 secretion as well as the most potent reduction of aSMA. This strong therapeutic synergy between Tilvestamab and Enalapril was both significant and unexpected.

Treatment with Tilvestamab had no effect on reducing TIMP-1 secretion, however combination treatment of lowest dose Tilvestamab with low dose Enalapril (0.15mM) significantly reduced TIMP-1 secretion. gPCR

Conclusions
Results from the second donor tissue is consistent with those reported in Example 1, above, showing a synergistic effect between Tilvestamab and Enalapril in the supprerssion of fibrotic markers. REFERENCES

Deretter tok jeg et Google-søk på Enalapril og endte opp med denne Wikipedia-artikkelen: Enalapril - Wikipedia

Merck introduced enalapril to market in 1981; it became Merck’s first billion dollar-selling drug in 1988.[21]: 13 The patent expired in 2000, opening the way for generics.[22]

Hva er det jeg vil frem til? Det jeg har i bakhodet her er at Martin Olin i webcast på kvartalsrapporten sa at de hadde “initiated” i forbindelse med utlisensiering av tilvestamab. Kan det være Merck som er interessert i tilvestamab på grunn av effekt som kombinasjonsbehandling med Enalapril? Eller er det nå andre aktører som også har interesse av en slik kombinasjonsbehandling fordi Merck sitt patent på Enalapril gikk ut på dato i 2000?

Siste ting jeg lurer på er hvor vanlig det er med “cash upfront” når det gjelder utlisensiering, er det noe håp for noe slikt med tilvestamab? Det er tross alt ikke Godfrey som styrer skuta lenger, og jeg tror Martin Olin er mye flinkere på det øknomiske når det gjelder avtaler som gjøres.

Det hadde vært gøy om noen andre hadde tanker om dette, eller hva som helst annet - det har vært så dødt på forumet her så lenge nå. :slight_smile:

5 Likes

ACE-hemmere og ARBs er de vanskelige brukte blodtrykksenkende og hjertesviktsmedikamenter. Enalapril som du se er fra Merck og har vært generisk i over 10år. Merck tjener ikke spesielt penger på Enalapril lengre.

Hvis det er noen som skulle vært interessert i nyefibrose (chronic kidney disease, CKD) så er det typisk selskap som jobber med diabetes. Eks Novo, Lilly, AZ etc.

Ellers, teksten i patentsøknaden dvs hvordan data er beskrevet er det oppfinnerne/selskapet selv som beskriver. Så hvis de skriver at effekten er «striking» så er ikke dette noe som er peer reviewed. Modellene som er brukt her er vanlig og du kan bare søke om pipeline i CKD og effekter av andre pipeline drugs for å samme linke effekt.

Får å få patent som en klasseeffekt må man som vise effekt vha flere legemidler med samme virkning.

Hadde jeg jobbet i BP og vurderte å innlisensiere Tilvestamab så hadde jeg bare ventet på dataene på AML og STK11 studien for å sikre meg at AXL hemming har noe for seg i mennesker (og ikke er bare noe som fungerer i dyremodeller slik som så mye annet).

For meg så ser det ut som de muligens har gjort dette:

Her fra covid-patentet: AU2021252094A1 AXL inhibitors for antiviral therapy: https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/075426600/publication/AU2021252094A1?q=AU2021252094A1

The most preferred AXL inhibitor is bemcentinib (CAS No. 1037624-75-1 ; UNII OICW2LX8AS) Other embodiments In some other embodiments the AXLi is selected from the group consisting of:

  • Dubermatinib (CAS No.1341200-45-0; UNII 14D65TV20J);
  • Gilteritinib (CAS No. 1254053-43-4; UNII 66D92MGC8M);
  • Cabozantinib (CAS No. 849217-68-1 ; UNII 1C39JW444G);
  • SG17079 (CAS No. 1239875-86-5);
  • Merestinib (CAS No. 1206799-15-6; UNII 50GS5K699E);
  • Amuvatinib (CAS No. 850879-09-3; UNII SO9S6QZB4R);
  • Bosutinib (CAS No. 380843-75-4; UNII 5018V4AEZO);
    XL092 0 O W Q F - XL092 from Exelixis - Sitravatinib (CAS No. 1123837-84-2; UNII CWG62Q1VTB);
  • Glesatinib (CAS No. 936694-12-1; UNII 7Q290XD98N); and - foretinib(CASNo.849217-64-7;UNIl81FH7VK1C4).
  1. The method of any one of statements 1 to 51, wherein the AXLi is selected from the group consisting of:
  • Dubermatinib (CAS No.1341200-45-0; UNII 14D65TV20J);
  • Gilteritinib (CAS No. 1254053-43-4; UNII 66D92MGC8M);
  • Cabozantinib (CAS No. 849217-68-1 ; UNIIlC39JW444G);
  • SG17079 (CAS No. 1239875-86-5);
  • Merestinib (CAS No. 1206799-15-6; UNII 50GS5K699E);
  • Amuvatinib (CAS No. 850879-09-3; UNII SO9S6QZB4R);
  • Bosutinib (CAS No. 380843-75-4; UNII 5018V4AEZO);
  • Sitravatinib (CAS No. 1123837-84-2; UNII CWG62QVTB);
  • XL092;
  • Glesatinib (CAS No. 936694-12-1; UNII 7Q290XD98N); and - foretinib (CAS No. 849217-64-7; UNII 81FH7VKiC4).
  1. The method of any one of statements 1 to 51, wherein the AXLi is an antibody.

Her fra tilvestamab-patentet: WO2022200463A1 COMBINATION OF AXL ANTIBODIES AND ACE INHIBITORS IN THE TREATMENT OF FIBROSIS: https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/075689863/publication/WO2022200463A1?q=pn%3DWO2022200463A1

In some cases the Axl inhibitor is selected from the group consisting of: bemcentinib, dubermatinib, gilteritinib, cabozantinib, SGI7079, merestinib, amuvatinib, bosutinib, glesatinib, foretinib, and TP0903.

In some other aspects the AXL inhibitor is selected from the group consisting of:

  • Dubermatinib (CAS No.1341200-45-0 ; UNII 14D65TV20J);

  • Gilteritinib (CAS No. 1254053-43-4 ; UNII 66D92MGC8M);

  • Cabozantinib (CAS No. 849217-68-1 ; UNII 1C39JW444G);

  • SGI7079 (CAS No. 1239875-86-5);

  • Merestinib (CAS No. 1206799-15-6 ; UNII 50GS5K699E);

  • Amuvatinib (CAS No. 850879-09-3 ; UNII S09S6QZB4R);

  • Bosutinib (CAS No. 380843-75-4 ; UNII 5018V4AEZ0);

  • Glesatinib (CAS No. 936694-12-1; UNII 7Q290XD98N); and

  • foretinib (CAS No. 849217-64-7; UNII 81 FH7VK1C4).

  • TP0903 (CAS No. 1341200-45-0). In some other aspects the AXL inhibitor is an AXL inhibitor as described in any of the following references: W02008/083367, WO2010/083465, and WO2012/028332 (the contents of each of which is hereby incorporated by reference).

  1. The method of statement 101 , wherein the AXL inhibitor is selected from the group consisting of: dubermatinib (CAS No.1341200-45-0; UNII 14D65TV20J); gilteritinib (CAS No. 1254053-43-4; UNII 66D92MGC8M); cabozantinib (CAS No. 849217-68-1 ; UNII 1C39JW444G); SGI7079 (CAS No. 1239875-86-5); merestinib (CAS No. 1206799-15-6; UNII 50GS5K699E); amuvatinib (CAS No. 850879-09-3; UNII S09S6QZB4R); bosutinib (CAS No. 380843-75-4; UNII 5018V4AEZ0); glesatinib (CAS No. 936694-12-1 ; UNII 7Q290XD98N); foretinib (CAS No. 849217-64-7; UNII 81 FH7VK1C4); and, TP0903 (CAS No. 1341200-45-0). RAS inhibitors
1 Like

I Tilvestamab patentet kan du lese følgende claims:

3. The antibody for use of either of claims 1 or 2, wherein the anti-AXL antibody comprises the CDRs of the VH domain having the sequence of SEQ ID No.1 and/or the CDRs of VL domain having the sequence set out herein as SEQ ID No.2; optionally wherein the anti-AXL antibody comprises the 6 CDRs having the sequences set out herein as: SEQ ID Nos. 3 to 8, SEQ ID Nos. 9 to 14, SEQ ID Nos. 15 to 20, SEQ ID Nos. 21 to 26, or SEQ ID Nos. 27 to 32.

4. The antibody for use of claim 1 , wherein the anti-AXL antibody is Tilvestamab.

Dette er epitopet på antistoffer de patenterer. De har ikke patent på alle mulige epitoper som kan hemme AXL-biologi, kun de elitopet som beskrives i claim 3.

Det er av denne grunn det finnes flere ulike patenterte monoklonale antistoffer feks hemmere av PCSK9 fra både Regenereon/Sanofi, fra Amgen og den som feilet i fase 3 fra Pfizer. Samme gjelder en lang rekke andre antistoffer.

Så på Tilvestamab så har de «patent» på sitt epitop. Andre kan lage monoklonale antistoffer som hemmer AXL hvis det finnes andre epitoper og disse ikke overlapper betydelig med Tilvestamab epitopet som angitt over.

Hva angår COVID patentet, har dette blitt granted? Terskelen er høy for å få patent på en hel klasse bare ved å vise effekt av et legemiddel.

Jeg gikk utfra at alle skjønte jeg mente patentsøknad, når jeg skrev patent i denne sammenhengen. I tillegg har jeg lenket til patentsøknaden, så alle kan klikke på lenken og lese selv.

Det er bemcentinib/covid-patentsøknaden jeg var interessert i når det gjelder bredden patentet dekker, som også nevnt i første post om dette med spørsmål nettopp om dette:

Så da oppfatter jeg det slik at bemcentinib/covid-patentsøknaden fortsatt har potensiale til å få klasseeffekt, basert på sitatene jeg viste til ovenfor, som for meg ser ut til å henvise til flere andre legemidler (AXL-hemmere) med tilsvarende virkning.

I covid patentet så søker de patent på å hemme AXL signalveien ved å bruke 1. lite molekyl (BEM) og 1. monoklonalt antistoff (Tilvestamab).

Dette er i tråd med hva jeg skrev over om at man må som regel vise mekanismen ved bruk av flere legemidler hvis man skal patentere en signalvei/mekanisme.

Personlig tror jeg dette blir for lite robust og patentkontorene vil etterspørre at de viser effekt av feks de andre AXL hemmerne også. Mulig selskapet kjører diss forsøkene eller har de dataene i reserve.

Igjen, poengeter at lista er høy for å få en klasse effekt.

Bra. Da kan jeg konkludere med at svaret er ja på mitt spørsmål om “det burde være en mulighet for at patentet favner bredt nok til å gi BerGenBio enerett på AXL-hemming som behanding for Covid?”

Ja, på covid er det en mulighet ja. Jeg vil tippe at BGBIO har eller skaffer data fra noen av de andre små AXL hemmende molekylene slik st de kan vise til disse data når dette etterspørres, men de i førsteomgang håper og tar en sjanse på at de kan få patentet uten å vise til mer data.

På Tilvestamab så dekker det patentet kun Tilvestamab og ikke alle andre mulige epitoper som ikke dekker Tilvestamab. Så er her svarer nei, ikke klasseeffekt.

1 Like

H.C. Wainwright oppgraderte i dag BerGenBio fra neutral til buy: Bergenbio ASA Stock Price Today | OL BGBIO Live Ticker - Investing.com Her er et bilde:

investingcom-bgbio

Via Twitter kommer det frem at det er endret fra neutral til buy:

Jeg håper det er noen her som har tilgang til Investing.com og kan dele teksten med oss.

9 Likes