Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Ser jo positivt ut om dette fortsetter.

«Behandling med bemcentinib reduserte p53 proteinet, stoppet vekst av kreftcellene og reduserte størrelsen av cellene.»

2 Likes

Ja og hvis du samtidig vet at «… Genet TP53 koder for p53 proteinet, og har fått tilnavnet “beskytteren av arvematerialet” da det spiller en helt sentral rolle i kreftutvikling. Så mange som 50% av alle kreftformer har en mutasjon i genet for p53, mens umutert og normal p53 beskytter mot kreft.» hentet fra den samme lenken jeg la inn. Sier dette noe om potensiale for bemcentinib i mange kreftformer.

12 Likes

Se også denne lenken relatert til p53 og covid-19 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1936523320303065. Noen her inne som kan vurdere og kommentere relevans?

4 Likes

Jeg tør å uttale meg ifht. min fagfelt/spesialitet med brystkreft og thyroidea cancer:

Dette er helt nytt og fantastisk for meg! TP53 genmutasjon er assosiert med flere type kreftformer bla. de oppnevnte, colorectal cancer og prostata cancer og mm.

Hvis Bemcentinib har vist effekt på AML som er en type cancer med minst assosiasjon med TP53, så det kan gi mere betydning med indikasjon i flere andre kreftform relatert til TP53 mutasjon!

Dette blir noe større TING enn bare AXL +/_ kreft! Jeg tør å si Bem. har potensialet å bli større enn Keytruda hvis det blir konstatert!
Jeg ser fremtiden slik at Bemcentinib i kreftbehandling blir like vanlig som Paracet ved feber og smerter :nerd_face:

38 Likes

Takk for svar, det var det jeg også trodde. Har tidligere lest betydningen om utvikling av kreft og gen TP53. Tror jeg kjøper litt mer aksjer i morgen :heart_eyes:

1 Like

Vi vet at 1.UK patient er dosert, de letter fortsatt etter mye bedre løsninger. Bemc. har fortsatt VIP tilgang som jeg leser det.

The Pharmaceutical Journal 8 DEC 2020

Preliminary results from the RECOVERY trial suggest that low-dose dexamethasone offers significant reductions in mortality for those patients with COVID-19 who require oxygen or ventilation, and it has been approved for use on the NHS.

In addition, on 28 April 2020, the Accelerating COVID-19 Research & Development (ACCORD) platform was launched, a collaboration between government, industry and research organisations that aims to reduce the time taken to set up clinical studies for new COVID therapies from months to weeks. ACCORD will rapidly test potential drugs through early stage clinical trials and, if they show promise, will feed them into the UK’s large-scale COVID-19 studies, such as RECOVERY. Bemcentinib, an AXL kinase inhibitor, will be the first to begin phase II studies across the UK within the next few days.

3 Likes

Meget interessant.

Først av alt veldig spennende at det er Bjørn Tore Gjertsen som er veileder til denne doktorgraden. Han har nemlig vært med på Bemcentinib for AML studien de siste 3 år og har inkludert pasienter i denne. At han velger å ta en stipendiat under sine vinger for å undersøke en sammenheng mellom tp53 og Bemcentinib viser for meg ihvertfall at han er veldig bull på Bemcentinib og axl som helhet.

Et spørsmål er om man kan tenke seg at mennesker med nedarvet tp53 mangel, altså i kincellene/kjønnscellene, også kan ha nytte av Bemcentinib profylaktisk eller dersom/når de en dag får sin første kreftsykdom. Ikke en vanlig tilstand men allikevel ikke en ubetydelig andel pasienter totalt sett.

Som Drdr skriver så er det mange kreftformer hvor man kan påvise tp53 mutasjon i selve svulsten og om Bemcentinib kan få en plass som ledd i en skreddersydd/persontilpasset kreftbehandling ville vært utrolig spennende. Å påvise en slik mutasjon krever en mutasjonsanalyse i form av next generation sequencing, NGS, som er noe som blir mer og mer vanlig at man gjør. Faktisk så har FDA begynt å gi flere og flere markedsføringstillatelser på utelukkende mutasjon-tartets istedenfor på den klassiske x-legemiddel har vist effekt på x-kreftform i x-fase3-studie. Dette vil være endel av fremtiden og norske helsemyndigheter lanserer i disse dager en nasjonal studie kalt ImPRESS som blant annet tar sikte på å drastisk øke antall pasienter som får utført mutasjonsanalyse med mål om å kunne gi skreddersydd behandling, allerede på diagnosetidspunktet.

Alt i alt så er dette utrolig lovende tvist på det gryende norske eventyret som er elektiv AXL hemming!

Edit: link til ImPPRESS: https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/stor-nasjonal-presisjonsmedisinstudie-innen-kreft

Edit2: dette er Bjørn Tore Gjertsen, et navn alle Bgbio aksjonærer kanskje bør merke seg: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/12/08/norsk-utviklet-behandling-med-effekt-i-kombinasjon-med-cellegift/

15 Likes

Dette gjøre nå som rutine på OUS ved mistanke og utredning for arvelig brystkreft :nerd_face:

2 Likes

Er ihvertfall andre selskaper som suser oppover på kreftforskning :thinking:

Joda, men det er fortsatt forskjell på vår lille norske andedam og det amerikanske aksjemarkedet. Hadde BGBIO vært notert i USA og kommet med de resultatene selskapet kom med på ASH og som det høyst sannsynlig kommer med på WLCC, så ville nok også BGBIO vært priset på et helt annet nivå. Men så lenge den er notert på olje/shipping/fisk/finansbørsen OSE, så må vi bare akseptere at BGBIO bli omsatt med betydelig rabatt forhold til det den kunne vært priset til, gitt notering i USA.

Men som flere andre skriver, ennå er det nok noe premature for BGBIO å søke opptak i USA. Det koster for mye i den fasen selskapet nå befinner seg. Det vil være langt smartere å kanalisere ressursene til igangsetting av fase III studier. Men ser vi noen få år frem i tid, så skal man ikke, spesielt med den nye styresammensetningen, avskrive en mulig notering i USA.

Det er absolutt ingen grunn til å selge seg ned/ut av BGBIO. Her kan det bli mye moro i årene som kommer.

7 Likes

Ser ut som Fjarde tok de 990’ fra Enskilda etter børs på 31kr. Fjarde sitter
nå med over 4%. Flott de skiftet hender til solid eier.

3 Likes

Stille og rolig på BgBio tråden. Det reflekterer nok den svake interessen det er for dette selskapet for tiden. Noe som jeg tror skyldes flere faktorer.
For det første er selskapet notert på OSE og der er nok hovedfokus på olje/fisk/shipping/finans aksjer.
For det andre er BgBio et farmasiselskap utenfor Radforsk sin portefølje og med hovedkontor utenfor Oslo.
For det tredje blir gjerne BgBio oppfattet som et selskap med spill rundt Covid-19, og i mindre grad rundt rollen det soiller innen kreftforskning.

Men den lave interessen pr nå kanjeg leve med. Mitt fokus er ikke på aksjekursen men det fundamentale. Og der står BGBIO på silid grunn, spesielt inne det sim går på kreftbehandling. Gir vi selskapet et år til så må også investorer med primærfokus på andre segmenter åpne øynene for det som skjer i Bergen.

Inntil så lenge får vi nyte den økende julestemningen, dagene frem mot solsnu og at vi snar går inn i det spennende året 2021!

4 Likes

Norske og svenske staten heholdsvis 2. og 3. største eier nå da.

1 Like

Bergenbio deltar tirsdag 15 desember på DNBs Healthcare Conference
Alle presentasjoner streames i år.
Bergenbio (Godfrey) kl 10:40-11:00.

Man melder seg på her (“Register” nederst på siden) :

1 Like

Det er vel økende volum i det siste?

Snart helg. Til de som kan dette, les igjen! R428= Bemcentinib.

Conclusively, only drugs R428, Teniposide, VS-5584, and Setileuton against N3 inhibitor docked with SARS-CoV-2 Mpro were noted for significant molecular contacts via hydrogen bonding with viral protease in the extracted last pose from MD trajectories, acceptable variations values, and substantial interactions with essential residues of viral protease.

6 Likes

Joda, men med det selskapet leverte på ASH og det de høyst sannsynlig kommer til å levere på WLCC i januar 2021, så skulle det bare mangle. Det må daværende grenser på hvor mange medlemmer Norges Blindeforbund har i dette landet. :wink:

3 Likes

Denne er muligens delt tidligere, men verdt å dele på ny i disse dager da vi kan vente oppdatering om Bemc krysser blod-hjerne barrieren. Første av fem pasienter dosert i Juli. Guidet avlesning i Q4 på disse fem, men grunnet covid er vel ikke litt forsinkelser uventet. Likevel rett rundt hjørnet. Ytterlige 15 pasienter skal rekrutteres.

I denne studien er bemcentinib brukt både som monoterapi, og i kombo med CPI (Nivolumab):

12 Likes
3 Likes