Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Eller eventuelt er inne i både BGBI, NANO, PCIB og TRVX, og med entry på tidspunkter hvor alle mente det bar mot suksess, og teorien var at biotec er høy risiko, men om kun én av disse lykkes, så…

Da gjenstår bare ULTI og jeg regnet ut at den måtte gå til 1.644 for å få meg i null på samtlige - hehe. Tror det bare er å legge alt i skuffen, og åpne den igjen om 2-3 år for å se om noen av dem fortsatt lever :rofl: :rofl:

4 Likes

https://www.dn.no/marked/helseselskap-stupte-i-verdi-hovedeier-trond-mohn-med-tap-pa-nar-400-mill-i-selskapet/2-1-1440968

1 Like

Mon tro et papirtap på 400mill kr er nok for at du bytter ut styreleder og daglig leder? Eller kanskje de dro fordi de var uenige i videre strategi. Hvem vet.

Synes Geir Holom gjør en god vurdering er egentlig.

Det er kort vei mellom himmel og helvete. En partner avtale så kunne alt sett annerledes ut. Om en skulle kun høre på kritiske røster så utelukker det egentlig norsk tidlig fase biotech(noe som kanskje ikke hadde vært så dumt…)

4 Likes

Antall røde flagg har vel vært godt oppveid av positive analyser fra en rekke analytikere? Og Holom som snur om aksjen etter at krisen er et faktum viser vel like gjerne at han ikke har noen større innsikt i fremtidig kursutvikling, og inntil i går hadde han jo kursmål på 9,- og en hold anbefaling så man blir jo ikke nødvendigvis rik avhøre på ham. Det har jo også vært professorer og medisinsk ekspertise i selskapet + samarbeidspartnere som Merck som har støttet caset.

For meg så lyser flere av dagens kommentarer av ren skadefryd og det er en svært lite hyggelig følelse. Mange av oss har puttet penger i dette caset i håp om at det skal bli til en medisin som kan hjelpe pasienter, så med mindre man har noe konstruktivt å si kan man da like gjerne holde kjeft, eller har f.eks. du @AndyO skrevet noe her som ga oss andre en god grunn til å selge oss ut av BGBIO?

6 Likes

Jeg var kritisk til resultatene i Covidstudien, ja. Nå har dette tatt så lang tid at jeg ikke husker nøyaktig hva jeg har skrevet.

Når det er sagt, så tror jeg mange tråder ville vært mindre preget av skadefryd hvis man begynner å behandle kritiske røster på en annen måte.

4 Likes

Kopiert fra Xtrainvestors nyhetsbrev BørsXtra:

BERGENBIO: Selskapet meldte etter børs at de foreslår en fortrinnsrettsemisjon på 250 MNOK. 175 MNOK er garantert og gir et garantihonorar på 12%. Forslaget må godkjennes av generalforsamlingen og tegningskursen skal være den teoretiske
ex-rettighetskursen (TERP) basert på volumvektet gjennomsnittspris (VWAP) på selskapets aksjer på Oslo Børs de tre handelsdagene før generalforsamlingen fratrukket en rabatt på minst 37,5 %.

…og dermed massakrerer DNB sitt kursmål med nesten 90% (!), fra NOK 9 til NOK 1 og nedgraderer til selg.

Hva gikk galt i BergenBio?
Var det Covidsporet som ble deres bane? De fikk hentet mye penger på emisjonen på 37-38 tallet og de hadde Trond Mohn som drev med det som mange så på som støttekjøp da luften gikk ut ballongen på høyt 40 tall, mulig de var ennå høyere intradag.
Virker som de har brukt penger som fulle sjøfolk i årevis.
Mulig at Trond Mohn har forlenget og holdt liv i galskapen på overtid.

DN er på ballen i dag:

https://www.dn.no/borskommentar/trond-mohn-redder-selskapet-fra-konkurs-men-han-far-fett-betalt/2-1-1441403

Forum-favorittten Thor Christian Jensen har et poeng som vel ikke har blitt snakket om:

“Trond Mohns selskap Meteva har som krav at selskapets eierandel i BerGenBio som følge av kapitalutvidelsen ikke skal overstige 33,3 prosent. Mohn vil altså for enhver pris unngå å måtte havne i tilbudsplikt på alle aksjene i selskapet.”

3 Likes

Fremdeles mulig. Selskapet har relativt nylig kommunisert at det kan komme en avtale på Tilvestamab og avtale/samarbeid på annen indikasjon med BEM.

1 Like

For meg så lyser flere av dagens kommentarer av ren skadefryd og det er en svært lite hyggelig følelse. Mange av oss har puttet penger i dette caset i håp om at det skal bli til en medisin som kan hjelpe pasienter, så med mindre man har noe konstruktivt å si kan man da like gjerne holde kjeft, eller har f.eks. du @AndyO skrevet noe her som ga oss andre en god grunn til å selge oss ut av BGBIO?

Spar meg. Samtlige av oss har puttet penger i selskapet i håp om å tjene grisemye penger. At det hjelper pasienter er bare en bonus. Hvis ikke kunne du bare donert penger til kreftforeningen.

6 Likes

Var det Covidsporet som ble deres bane?

Dette tror jeg er riktig. De mistet sinnsykt mye penger og troverdighet ved å henge seg på som COVID medisin. Det ble hauset opp med CEO i spissen og de brente enorme mengder penger.

1 Like

Det argumentet holder ikke i mine øyne, Kreftforeningen er vel og bra men gir deg ikke mulighet til å øremerke pengene i like stor grad som man kan ved å investere i spesifikke selskaper (tror jeg, har ikke sjekket det). Det kan også være personlige grunner til å investere i spesifikke indikasjoner. Og så tror jeg det går an å ha to tanker i hodet samtidig; håpet om gevinst og en god følelse ved å investere i noe som kan redde eller forlenge liv :slight_smile:

4 Likes

Var også Covidcaset som var grunnen til at de fikk inn 800 mill på emisjonen som ble satt på 37,5 kr i 2020 da.

2 Likes

Da er det ene og alene emisjon man må spytte inn pengene sine og ikke gjennom ordinær handel for å snitte ned. Har du fremdeles lyst å støtte for medisin så deltar du også i neste emisjon. Kursen er jo irrelevant hvis du har troen på medisinen og ønsker donere spesifikk til forksningen.

Forøvrig tror jeg du kan finne veldedighetsorganisasjoner som kan støtter direkte den casen du måtte ønske.

@Aristo78 Godt mulig, men det gjelder å kjenne sin besøkstid. Så fort det dro ut og vaksinene ble rullet ut av big farma, så var det på tide å snu om skuta og bruke pengene mer fornuftig.

1. Hvor mye kostet covid-19 løpet?
  2. Hvilken troverdighet mistet de? Når prekliniske data sterkt underbygget effekt, og data fra testing på covid-19 pasienter underbygget dette?

Når CEO går ut og åpenlyst sier at det er 80 % sannsynlighet for suksess så er det direkte useriøst. Eneste personen som trolig har tjent mye penger på dette her er nettopp han.

Ja, vi ser jo hvor bra det gikk.

3 Likes

… Så vil jeg bruke dine ord om den kommentaren :

Du kan jo fortelle hvorfor bp har forfulgt medisin mot covid-19 lang tid etter at vaksiner kom hvis medikament var et galt spor
Og hvordan verden ville sett ut uten omicron? En variant som helt beleilig gir mildere forløp?
Hvordan situasjonen med covid er om 5 år? Har du svaret på drt?
Og i tillegg svare på spørsmålet mitt om hvor mye covid-19 løpet kostet ( som en respons på din kommentar om at det kostet “sinnsykt mye penger”

For øvrig mener jeg ditt fokus er feilplassert.
Det er ikke covid-19 som er/var problemet, men at de gikk for lenge med andre linje aml (og NSCLC?)
Antagelig burde de startet med stk11 mye tidligere, kanskje også evnet å ha sikret/solgt fase 3 aml eller NSCLC med partner.

Bergenbio har primært vært et selskap innen kreftbehandling. Det er der ting har endt opp i sirup.
Det er der det har endt opp i en slags rundkjøring, mens de, etter 16(?) år, burde vært langt inne på e6 nå.

1 Like

Da BerGenBio la frem sin kvartalsrapport for fjerde kvartal 2022, viste den at selskapet hadde et driftsresultat på minus 76 millioner kroner. I tilsvarende kvartal i fjor lå driftsresultatet på minus 67 millioner kroner.
Skulle ikke selskapet kutte kostnader og ha laserfokus?
250 mill dekker knapt 9 mnd!!

Er det virkelig konstruktivt i dag å snakke om hvor det gikk galt i BGBIO? Kunne vært en veldig fin øvelse og mange som kan bidra, men vet ikke om det er det beste å gjøre nå?

Lista er jo veldig lang og kanskje dumt å få fokus på slike ting rett før en emisjon?

1 Like