Ikke uventet det, produksjon av bioplast med sukkeravfall bør nok komme fra en plastprodusent. Men de kunne jo kommet på det før da 
Det hadde også vært veldig greit å høre om de fikk til stabil produksjon
Har jo pågått siden sommeren 2025, så vil tro de har gjort noen erfaringer på den tiden.
Da er det vel enkelt å konkludere med at de slet med å produsere i 1000liter skala? elle at det ble for dyrt?
Det finnes ingen indikasjon på at 1000L skaleringen feilet. Selskapet skriver tvert imot at prosessen er validert som stabil og reproducerbar. Avslutningen begrunnes med strategi. Ikke teknologi. Det betyr ikke at prosjektet var lønnsomt nok for partneren, men det er noe annet enn teknisk svikt.
Prisene på sukker har falt med ca 25% det siste året. Jeg antar det har påvirket sukkerprodusenten sin investeringsvilje i “non-core business”.
Hele caset til sukker produseren var å benytte sukker til PHA når prisene var lave
At sukkerprisen hat falt burde øke incitament til å kapitalisere på avfall fra produksjonen.
Årsaken til det bruddet skulle vi gjerne hatt detaljene på. Det kan være et rødt flagg, men kan likesågodt være som det avslaget jeg fikk fra den første dama jeg prøvde meg på: - Det er ikke deg det er noe galt med, det er meg…
Lykken for meg var at hun hadde helt rett, men det føltes ikke godt der og da.
Spørs om regnestykket deres ikke gikk ihop med tanke på investeringene i fabrikk da? Det får vi nok aldri vite. Med fallende marginer i sukkerbransjen tror jeg mer på at en plastprodusent tar investeringene.
Det mest nærliggende er at dette handler om kapitalallokering og risikovurdering hos sukkerprodusenten. Selv om lavere sukkerpris isolert sett kan gjøre råvaregrunnlaget mer attraktivt for PHA betyr fallende priser ofte pressede marginer og økt fokus på kjernevirksomhet. I et slikt klima så opplever jeg at investeringer i nye kapitalintensive og markedsmessig umodne segmenter vanskeligere å forsvare internt spesielt når de ligger utenfor konsernets strategiske hovedretning.
PHA markedet har jo dessuten vært preget av usikker etterspørsel, prispress og utsatte prosjekter internasjonalt. For en sukkeraktør så kan jo risikojustert avkastning fremstå som for svak sammenlignet med alternative investeringer i egen verdikjede så for egen del peker det mer mot strategisk prioritering og markedstiming enn mot problemer i prosjektgjennomføringen.
Kommersielt er det selvsagt et tilbakeslag for Bioex at prosjektet stoppes, men det endrer ikke det faktum at selskapet nå har dokumentert pilotskala og beholder all prosessutvikling. Det mener jeg gjør selskapet bedre posisjonert i dialog med en mer naturlig industriell partner f.eks innen kjemi eller materialproduksjon der PHA ligger nærmere kjernevirksomheten.
Den regulatoriske møllen i EU maler videre
Europakommisjonen foreslår presiseringer i Reach vedlegg XVII post 78 som regulerer omsetning og bruk av tilsatt syntetiske polymere mikropartikler (mikroplast). Post 78 inneholder et generelt forbud mot omsetning av syntetiske polymere mikropartikler, med ulike unntak og overgangsperioder for visse bruksområder. Europakommisjonens endelige forslag: Comitology Register
Forslaget til forordningen er på gjennomlesing til Europaparlamentet og EUs råd frem til 6. april
2026. I EØS-notatbasen er forordningen nærmere beskrevet. Endringsforordning til restriksjonen for tilsatt mikroplast - regjeringen.no
Mens man venter på noe konkret:
The PHA Market Projection: A decade of 29% annual growth ahead.
New data from Fortune Business Insights shows that the global Polyhydroxyalkanoate (PHA) market is entering a period of rapid expansion. Valued at $49.9 million in 2025, the sector is projected to reach over $500 million by 2034, equal to a compound annual growth rate (CAGR) of 29.4%.
Despite high demand from areas such as packaging and agriculture, the industry faces two primary hurdles: industrial scalability and cost competitiveness.
Bioextrax provides the technology to bridge these gaps.
Nærmer seg?
This week, we are pleased to have Chematur Engineering AB on site at our facilities in Lund to accelerate the scale-up of our PHBV production technologies.
In 2024, we signed a licensing agreement with Chematur, making them the exclusive licensor of our PHBV technologies. Together, we continue to refine the process and support the design of future full-scale plants.
Litt aktivitet på Linkedin. Ellers stille som graven.
Relativt lunken stemning på discorden. Mycket besviken.
Baserat på MoU är förväntad intäkt för Bioextrax 65 kEUR för Fas 1 och 3,3 MEUR för Fas 2. Fas 1 beräknas ta cirka fem månader att genomföra. Byggnationen av anläggningen väntas kunna påbörjas sju månader efter beslut om att påbörja Fas 2. Byggnation av anläggningar av detta slag tar generellt cirka 12 månader.