Definisjonen på parabolic curve / move:
In purely mathematical terms, a parabolic move is an exponential rise. When it comes to chart analysis, we define a parabolic advance as an uptrend during which the angle of ascent increases as the move matures.
PCIB gikk fra 30 på 80 på ca. 1 måneds tid. Man kan godt si det ikke er parabolic i rent matematiske termer, jeg har ikke akkurat målt gradienten på kurven, men rent visuelt ser det parabolic ut. Så kan man velge å kalle det noe annet om man vil.
((Nå er det likevel et par ting som tilsier at det ikke er parabolic kurve (f.eks så fikk vi ikke volum klimaks på topp, det kom faktisk før toppen, og så gikk den videre på lavere volum (som burde vært faresignal i seg selv, i tillegg til den doble toppen som kom etterpå)).
Når det gjelder ditt andre spørsmål: jeg tillegger det fundamentale lite vekt - det er en strategi jeg begynte med i fjor sommer, og som har vært veldig bra for min del. Jeg er innvestert i Nano med longpotten fundamentalt, jeg har tro på produktet, men alt som trades er bare basert på charts.
Eksempel er f.eks FRO som jeg tok inn i dag. Jeg aner lite om hvor mange skip, hvor mye de tjener osv. Chartet sier den ligger i en opptrend med higher highs og lows, det er nok for meg
Så til slutt: det er ingenting som tilsier PCIB skal kollapse, nei. Men litt edruelighet ifht. hvor mye bioteksektoren har gått på såpass kort tid hadde vært på sin plass.