Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Har funnet noen bio selskaper jeg syntes er meget spennende.

https://organovo.com/

https://inspira-technologies.com/

1 Like

@Boms / andre som er godt kjent med innsiden av kapitalmarkedene.
Vet du/dere hvor mye man betaler for tilrettelegging av emisjon i sektoren?

For å leke med tall, si at Ultimovacs skal hente 1mrd på mcap 5 mrd (20% emi) og det samme på 10mrd i mcap (10% emi).

1 Like

Nå erter du på deg menigheta @solskimm ville vært forsiktig med den der :wink:

5 Likes

Du må jo huske at jeg har baktanker med innlegget :wink:

DNB har ikke lagt to pinner i kryss etter data for Ultimovacs, heller tvert om, Holom har bare snakket om emisjon osv. Kanskje det er på tide å bytte tilrettelegger/bankforbindelse ved neste emisjon - om det blir emisjon. Det er store beløp (minimum 10talls millioner som ikke begynner med et ett-tall) banken taper på ikke å få jobben.

9 Likes

Mellom 3 og 6-7 % er vanlig, men avhenger av beløp, garantistillelser og deltagelse fra eiere representert i styret.
Hvis du skal regne bruk 5%.

3 Likes

Denne artikkelen bekrefter det du sier, her ser jeg at Arctic opprinnelig skulle ha 6,75% av emisjonsbeløpet som skulle hentes inn.

Så kanskje Ultimovacs / Radforsk bør vurdere å bytte bankforbindelser - da kan de også kanskje få med større navn fra sektoren som ikke sitter her på berget?

Honoraret er veldig avhengig av størrelse og kompleksitet (markedsføring mot US-baserte kunder, prospekt, garanti for innbetaling, garanti for fulltegning osv). Ville vært overrasket om noen betalte mer enn 5 % for en emisjon på 1 mrd NOK, men det har også skjedd historisk.

Biotek selskaper vil som regel prioritere å bruke meglerhus/investeringsbanker med egne biotek analytikere, og det har ikke Arctic lenger, så de er neppe aktuelle uansett for de børsnoterte norske.

2 Likes

Jepp, meget spennende halvår foran oss. Toplinedata fra fase II med kandidaten CS1, i tillegg til oppstart fase I med to andre kandidater. Har også søkt om CU (compassionate use) i går etter forespørsel fra behandlende leger i fase II -studiet. Meget spennede selskap med forskning innen hjerte- og karsykdommer.

2 Likes

Om jeg husker rett så hanket Arctic og co inn 30 mill da Pcib hentet i 2018. Så det er faktisk noen som har klart å tjene penger i norsk biotek🤪

2 Likes

Begynner å se riktig så lovende ut den grafen her nå. Brudd gjennom 100 vil gjøre susen.

1 Like

Definitivt litt nye toner her. Trengs noe skikkelig robust oppover for å overbevise da.

Eller som nå, bestått den viktigste del av phase 3, forventet salg start USA i q2-24, partneraftale i EU i løpet av 24 og market cap litt over DKK 100 mio inklusive warrants

Gostemning i San Francisco?

3 Likes

Litt mer fra JPM, denne gang fra en sjef i Roche

1 Like
2 Likes

Interessante nyheter fra UiT. «Hvis alt går bra kan de ha et produkt om tre år.»

Er det noen som følger dette selskapet?
Tro hvilken potensielle inntekter de kan vente seg, om de lykkes?

Jeg plukker opp denne tråden igjen, ref siste artikler angående Solstad/Røkke.
Her viser eksfin at lånene bare er “tullepenger” som blir avskrevet, det samme gjaldt under oljekrisen. Er det noen som vet om Radforsk / andre biotek som har klart å få tilgang til større kapital fra eksfin?

Ettersom det er Ultimovacs som pr nå har kommet lengst bruker jeg dem. Ved positiv avlesning i INITIUM er det store indikasjoner på at det må kjøres minst en stor, kostbar fase tre. Hvis det skulle gå som mange her tror har vi en potensiell gigant som kommer fra Norge som skal leve på eksport av legemidler, alá Novo. Ergo mener og håper jeg at sektoren vår bør få innpass til store beløp (milliardklassen) fra eksfin, om så etter modell som brukes i olje/shipping med EK og lån.

14 Likes

Zelluna kan bli spennende fremover, og de kommer sikkert til markedet i løpet av 2024 for ytterligere finansiering.

Denne nyheten er nettopp delt på LinkedIn og gir litt update i tillegg til at de oppgraderer Dr Bent Jakobsen til styreleder:

Det blir bra, de skylder Targovax 100 MNOK for en avtale de inngikk i 2019 :joy:

1 Like