Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Bitcoins teknologi er svært begrenset i forhold til Ethereum for eksempel. Transaksjonene tar lang tid, er dyrt osv… nå i løpet av de siste dagene har Ethereum nådd over 600k transaksjoner per dag! Over dobbelt så mye som BTC. Og det blir bare bedre og bedre etterhvert som utviklerteamet bak Ethereum får rullet ut oppdateringer som skal øke sikkerheten og hastigheten på nettverket. Siste nytt er faktisk at Casper-oppdateringen (som blant annet eliminerer behover for å mine) snart er klar til å gå live på test-nettverket. Dette var ikke ventet før i slutten av 2018. Er spent på fremtiden jeg :slight_smile:

5 Likes

Skifter de over til stacking? ( om det er rett ord). ( selv om man slutter å mine trenger fortsatt nettverket datakraft :wink:

Det ER vakkert!

Ja, staking. Proof of stake/proof of work. Strømforbruket blir uansett kuttet kraftig etter at Casper er på plass, i motsetning til BTC som bruker like mye strøm som hele Irland…

2 Likes

Ok nice, har du noen link til Casper og features ( så kan vi evt ta det videre i Ether tråden) :=)

Skal grave frem noen linker i løpet av kvelden!

Takker og bukker, post dem i Ethereum tråden. Så er det nice

Nå er det kald øl, og heiagjeng i påvente av at BTC bryter 10k USD igjen samt REKT raset på Bitmex når shortene ryker :dagger:

1 Like

Er det noen som vet hvor mye strøm som benyttes til mining av alt av coins andelmessig? Har hørt at det kan sammenlignes med 1/100 av en rakettoppskytning.

Personlig tror jeg energiforbruket jevner seg ut med tid. Mange energikrevende mellomledd vil fjernes over årene som kommer og det dukker nok snart opp et firma som selger varmeovner med gpu-er :slight_smile:

1 Like

Mye av det vi diskuterer her er jo modenhet av blockchains, og jeg er også overbevist om at kryptomyntene som vil ta over for det vi ser idag vil ha et helt annet forbruk.

Tror ikke det er gjort noen estimeringer av andre coins enn BTC sålangt når det kommer til strømforbruk.

2 Likes

Tror de blander begrepene litt her, for 285 kwh pr “transaction” må jo dreie seg om energien brukt for å utvinne 1 Bitcoin, ikke hva det koster pr. “transaction” altså å overføre fra kjøper til selger.

1 Like

Slik jeg har forstått det har man tatt totalt hashrate, gjort et estimat hvor mye strøm som går med og delt på antall transaksjoner. Dette innenfor et gitt tidsrom. For å da få et snitt pr transaksjon.

Ja, ok, men det er jo kamp om “jobbene” her, maskinene har vel neppe en effektivitet på 100%, dvs. de har ikke altid oppgaver selv om de står på og bruker strøm.

Det man sier at tallet ikek blir nøyaktig fordi det er mye ulik hardware, og store mining selskaper har gjerne en bedre hashrate / strøm ratio enn mindre minere.

Så det er et vektet snitt som gir en indikasjon.

Tallet er dog som du sier gjerne ikke helt nøyaktig.

Ja, en transaksjons kostnad på røffly 130kr høres dyrt ut, og dette er norske “rimelige” priser.

En av akillesene til BTC er nettop dyr transaksjonskost :wink:

1 Like

Ja, klart, men at det var såå dyrt… :blush:

Høres selvsagt galskap ut at man bruker så mye strøm, men så må det jo koste noe å utvinne noe som er verdifullt også? Her så justeres det oppover ganske likt slik at etterhvert som bitcoin blir mer verdifult etter mer koster de å utvinne.
Blir ikke det egentlig som å klage på at det koster mye penger å utvinne kobolt, gull osv? Bare at her er mesteparten av kostnadene i utstyr og strøm? Det koster jo også penger å drifte et slikt system å gjøre det sikkert.

Bitcoin/Kryptovaluta er jo noe helt nytt, så det vil jo ta litt tid for oss å venne oss til hvordan dette fungerer. Selv har jeg begynt å akseptere at det rett og slett er naturlig at det koster penger og bruker mye strøm. Slik fungerer konkurransen om bitcoins =)
Man kan selvsagt diskutere hvorvidt POS er bedre system osv, men jeg er ikke helt overbevist der. Da er jeg heller mer får asic-resistance slik det fortsatt er POW/mining og at man heller gjør det mer desentralisert og rettferdig.