Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Spørsmål om vi får ny 50/200 golden cross slik som før jul?

1 Like

Hva skjer hvis mining stanses egentlig? Vil det påvirke bitcoin på noen måte? Transaksjonshastighet eller liknende?

Hvis forutsetningene for Bitcoin drastisk endres sånn at ikke lenger like mange vil bruke hardware og strøm til å kjøre mining, så vil det være negativt. Hastigheten på nettverket vil synke, noe som vil gjøre bitcoin mindre attraktivt, og potensielt kan også sikkerheten lide.

Strategien i Bitcoin er at over tid vil lønnsomheten i å drive nettverket vil komme fra transaction fees, ikke block rewards.
(Mekanismene for å drive denne overgangen er allerede innebygget i programvaren, og endringen skjer emergent, ikke ved at Bitcoinsentralbankkommisjonen setter seg ned og bestemmer det.)

3 Likes

Don’t Miss Bitcoin Train….

1 Like

Sinnsyke summer de skal inn med :flushed:

1 Like

Følg med på The Blockchain Group (ALTBG) og Metaplanet, to mindre selskaper som følger samme playbook som Strategy. Har de begge i porteføljen.

2 Likes

Det er jo veldig positivt, da kan man heller bruke hardware og strøm på fornuftige ting :wink:

3 Likes

Nå er det også en stund til 2140 også da.
Mye mulig at Hr. Nakamoto har en plan for den millionen han har også?

Da var vi over 100’ igjen👍🏻

2 Likes

Helt topp at SOL å får en liten rekyl. Vil vel mest sannsynlig være høyere i morgen når Asia er på :champagne::cowboy_hat_face:

For en gangs skyld er jeg inne i Sol så nå er det morsomt :slight_smile:

2 Likes

Oppdaterte denne i dag: https://tekinvestor.no/t/pdx-sin-bitcoin-treasury-portefolje/41563

Skulle det komme et rykk i BTC kan en ta en kikk på Dogecoin, følger BTC stort sett x2 av og av og til x3 uten at jeg har sammenlignet over tid, men det gjør vel de andre coinsa også :joy::joy::joy:

Hvis bitcoin hadde den iboende egenskapen at den kunne konverteres til energi (og helst elektrisk sådan) så kunne dette gitt mening.
Dette blir nærmest som å si at man produserer en serie med sedler i en ny valuta, og setter verdien til produksjonskostnadene for disse sedlene.
Dersom noen synes disse sedlene er interessante å samle på, og er villig til å betale mer enn produksjonskost, så vil jo verdien kunne øke.
Så kan man produsere en ny serie med sedler i en annen ny valuta, med samme produksjonsmetode, men der man bare setter et annet navn på sedlene.
Og en ny serie, med et nytt navn, men ellers det samme som forrige serie.
Så er det jo ikke noe i veien for å produsere nye valutaer, med sedler med en litt annen produksjonsmetode og papirkvalitet.
Til slutt får du en haug av sedler i ulike valutaer som i utgangspunktet er priset basert på produksjonskostnaden til sedlene.
I motsetning til bitcoin vil sedlene i alle fall kunne ha verdi i form av varmen man kan produsere ved å bruke dem til å fyre i peisen.
Gull vil, uavhengig av produksjonskost, ha en iboende verdi i form av bruksområdene det har som edelt metall, det vil si blant annet ved sine spesielle kjemiske egenskaper.
Hva kan du bruke bitcoinen til dersom du ikke får brukt den som betalingsmiddel?

4 Likes

Forklarer artikkelen hvordan bitcoin representerer et energi"lager" og ikke et energi"forbruk"?
(Med “forbruk” mener jeg da det samme som når en elektrisk varmeovn “forbruker” elektrisk energi ved å konvertere til varme.)

For det første kan jeg ikke se at artikkelen forklarer hvordan bitcoin representerer annet enn et energiforbruk eller et utført arbeid (jf. “proof of work”). Så lenge man ikke har en “brenselcelle” som tar bitcoin inn og leverer elektrisitet ut, blir det medgåtte arbeidet ren sunk cost.
Men dette “arbeidet” representerer heller ikke en fast mengde energi, da ulike computere, og computere over tid, vil ha ulikt energiforbruk for å utføre samme beregning. Gitt at vi stadig får mer (energi)effektive computere skal vel da egentlig verdien på bitcoin falle over tid?

EDIT: På mitt siste spørsmål ser svaret ut til å være at energiforbruket generelt har økt over tid fordi vanskelighetsgraden justeres for å kompensere for den økende regnekraften, slik at man opprettholder blokkintervallet.
Om jeg har forstått dette rett så kommer inntektene nå fra en kombinasjon av nye coins og transaksjonsavgift. Etter hvert som det blir færre nye coins tilgjengelig vil stadig mer av kostnadene måtte dekkes fra transaksjonsavgiften. Da kan konstnadene ved å bruke bitcoin som betalingsmiddel øke og det blir mindre lønnsomt å holde dette gående, og en del vil gi seg. Vanskeligshetsgraden vil da justeres ned igjen av henysn til blokkintervallet. Man vil da kunne oppnå en dynamisk balanse basert på etterspørsel etter betalingstjenesten og kostnaden ved å drifte den. Et problem er imidlertid at dersom transaksjonsavgiften ikke er høy nok til å insentivere drift av nettverket vil det gå ut over sikkerheten som er avhengig av en viss vanskelighetsgrad. Om sikkeheten ikke holder vil vi kunne få et tillitsbruddet som fører til kollaps.
Og vi har fremdeles ikke løst den grunnleggende problemstillingen med hvorfor man skal stole på at noen i fremtiden vil ta imot bitcoin som betaling om det finnes andre, bedre backede, alternativer…

2 Likes

Innafor med en 100X short i kveld?
Eller tror man at denne skal over 104k i natt

Ser ut som den er det allerede :sweat_smile:

Godt jeg måtte ut å jobbe :sweat_smile:
Markedet er virkelig bull nå.

image

7 Likes