Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Hvis du ønsker ordentlig sikring burde du opprette en personlig bitcoin konto som kun du har tilgang til, og nøklene til og flytte alt over dit. Eneste nedside evt der er at om du dør og ingen andre vet om dem så får ingen tilgang til dem, altså ingen arv eller liknende.

1 Like

Du sikter til innskuddsgarantien som sikkres av Bankens sikringsfond.

Svaret er nei.

Her kan du selv sjekke hvilke institusjoner som er medlem i Bankenes sikringsfond og som dermed gir innskuddsgaranti: Medlemmer - Bankenes Sikringsfond nettsted

2 Likes

Hvis noen tror at pengene deres er sikre gjennom bankens sikringsfond, så tar dere grundig feil. Hele greia har alltid vært en vits.

Hvem klarer å gjette hvor stor andel av totale innskudd de har sikring for?

Og da er det innskudd opp til 2mill som gjelder selvfølgelig.

2 Likes

Ja det var dette jeg siktet til. Takk så mye. Da kan det like så godt få stå på en utenlandsk institusjon.

Du må nesten forklare hva/hvor du ønsker vi skal hente ut informasjon om at vi/jeg tror feil om garantien for pengene mine i banken. Hele poenget er vel at staten garanterer for det, så hvis ikke sikringsfondet har midler så vil staten sørge for at tapet dekkes inn?

2 Likes

Solgte 50% her nå. Tenker dette var en sjanse for å selge og at det snart kommer en god anledning for å kjøpe, så vil ha litt kontanter.

7 Likes

I dokumentet jeg la ved fra Bankens sikringsfond kan du se summen som skal sikres (over 1500 milliarder) og fondets størrelse (under 50 milliarder). Mest sannsynlig halvparten av det også da fondet er delt i to transjer. Da snakker vi en så lav prosent dekning at i realiteten er du ikke dekket.

Så tenker man at staten kan gå inn å redde folks sparepenger ved krise. HVIS det blir krise, noe det burde bli i denne gjeldsjagende økonomien vi lever i, så skal staten prioritere sparepengene til folk foran forgjeldede folk og samfunn i krise. DET skjer ikke. Hvor skulle de pengene komme fra? Norge har gått i minus i lange tider og baserer normaldrift på storbruk av «oljepengene».

Folk må gjerne tro at pengene i banken er sikre, men historien (seinest i Hellas) viser det motsatte.

Personlig har jeg deler av mine verdier i fysiske ting hvis pengene i banken blir utilgjengelige eller verdiløse.

2 Likes

Gull og kanner med bensin?

Personlig forholder jeg meg til det er regulert i lov. hva du måtte mene om konspirasjonsteorier, gjeld, inntekt hos staten er ikke så interessant for meg. Spørsmålet var om Firi var underlagt lov for finansforetak og garantiordning. Og jeg har vel egentlig fått svaret.

1 Like

Men det er jo ikke noe nytt. Minstekravet er at de skal ha 0,8% av garantibeløp

I henhold til finansforetaksloven § 19-9 skal innskuddsgarantifondet ha likvide eiendeler som minst tilsvarer 0,8 % av samlede garanterte innskudd.

Det er jo ikke bankkrise støtt og stadig så de har ikke hele garantibeløpet stående klart dag ut og dag inn. Det som betyr noe er jo hvilke muskler de har når det faktisk er behov for garantisummer. Hvordan det vil foregå forklarer de på linken nedenfor. Kort oppsummert er beløp opptil 2 millioner garantert, men det kan naturligvis ta litt tid før en får det utbetalt.
https://www.bankenessikringsfond.no/om-garantien/hvordan-er-garantien-finansiert/

2 Likes

For de som har penger til gull, så mener jeg det er et godt alternativ. Bensin? Tuller du eller?

Hvilken konspirasjon snakker du om egentlig?

Hva er egentlig regulert i lov? Opplys meg er du snill.

1 Like

Har aldri sagt at dette er nytt.

Bankkriser er ikke uhørt, selv store kriser.

Kort oppsummering indeed. Hvem har garantert for alle innskudd? Etter loven? Har du lest loven?

Det garanteres fra medlemmene i fondet, altså bankene. Og hvis bankene går i konkurs, hvor kommer pengene fra da, etter loven altså, som dere er opptatt av?

Poenget mitt er at hvis ting går i dass, så er pengene etter min mening ikke sikret i det hele tatt. Prove me wrong please. Prøver ikke være vanskelig, men slik det står under fondets vedtekter og i loven, så har man et problem ved en bankkrise større enn indre fosen sparebank.

2 Likes

Nå blir det en god tur nedover her. En sunn korreksjon incoming.

1 Like

Noen fond/ETF på Nordnet som følger BTC prisen?
Prøvde søke om de mest populære med de fant jeg ikke på Nordnet.

Alle ligger der

HODL og IBIT. pluss Bitcoin XBT eller Ethereum XBT.

Et spørsmål jeg har er hvor mye man taper i prosent pr år på å sitte på en ETF kontra å eie Bitcoin… Jeg regner med at de som har satt opp ETFen skal ha noe tilbake…

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

The Hijacking of Bitcoin! Roger Ver and Steve Patterson discuss their new Amazon best selling book.

3 Likes

Link til en bok om Btc :see_no_evil: Det skal fantastisk lite til før inlegg blir skjult her inne :see_no_evil::sweat_smile:

6 Likes

9 Likes