Har tidligere skrevet et innlegg der jeg har vist at prisen på gull er sånn ca marginalkostnaden på de 10 dyreste gruvene i verden.
Og i min tankemodell så er Bitcoin elektronisk gull, og prisen burde på samme måte som gull være knyttet til energi.
Når jeg gjorde øvelsen, samme argumentet, for en tid tilbake kom jeg frem til 50-60 tusen dollar per Bitcoin. Men tror ikke energi er så veldig dyrere nå, så 60-70 tusen kanskje?
Opplagt har jeg tatt feil når det gjelder prisingen iom at prisen pt er over 90 000$ per Bitcoin.
Men synes likevel det er verdt å tenke over. For om tankemodellen stemmer så burde jo Bitcoin, i likhet med gull, steget i verdi når aksjemarkedet går nedover, selv om det (kan virke sånn i alle fall) at Bitcoin i stor grad følger aksjemarkedet oppover, og gjerne omtrent som Nasdaq, som i min modell makes no sense.
Jeg tenker derfor at det kanskje, slik jeg tenker på Bitcoin som oppbevaring av energi i samme forstand som gull, at Bitcoin etter hvert vil trade som gull, og at prisen på energi + hedgefond mot aksjer vil bli mer korrelert, totalt sett, etter hvert.
Mao buy the dip i Bitcoin vil være en enda mindre risikofylt strategi enn i aksjer, også på lang sikt, i det scenarioet at energi blir stadig dyrere.