Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Skjønner svært lite av hvor denne diskusjonen har beveget seg. Argumenterer @Nocturne og @Malvin for at gull ikke er ekte likevel? Jo, du kan få gullet du kjøper på det åpne markedet fysisk i hende om du går inn for det. Det er dyrt, men det er fullt mulig.

Uansett, det det startet med var spørsmål rundt støtte osv, hvordan diskusjonen har kommet hit vet jeg virkelig ikke. Det jeg argumenterer for er nettopp det at Bitcoin er desentralisert, og det er heller ikke bundet til noe fysisk materiale med reell etterspørsel. Derfor finnes det ingen “backup” eller støtte i en vanlig forstand, nettopp at underliggende verdier rettferdiggjør prisen. Bitcoin er verdt det vi bestemmer den er verdt, ingenting mer. Prisen på Bitcoin har falt nesten 20% på et par uker. Kan Bitcoin falle med 95% og inneha nøyaktig de samme kvaliteter som dere argumenterer for? Ja, absolutt.

Men ikke glem at de fleste fiatvalutaene egentlig strengt tatt ikke har noen verdi. Du kan påstå at USD eksempelvis har støtte i en gullbeholdning, men denne utgjør ingenting per usd hvis du deler på antall usd (gullbeholdning / antall usd). Dessuten har du ingen kontroll på hva amrikanerne gjør med den andelen gull du indirekte eier. Det har du med Bitcoins.

Det enkleste motargumentet der er vel at ingen på den andre siden av kloden kan hacke seg inn og stjele gullet mitt.

Husk at det var ikke jeg som startet sammenligningen med gull, så du kan si akkurat hva du vil om det. Poenget er fortsatt det samme og jeg mener fortsatt sammenligningen er snål da gull har vært brukt i tusener av år.

Du må liksom ha bitcoins på paperwallet om du vill være helt safe. (Ikke på en exchange)

Det er også slik at hvis en børs blir hacket, ja så selger hackerne alt i makedet. Det betyr at verdien per BTC stuper på kort sikt. Dette har skjedd, og kommer sikkert til å skje igjenn. Før den igjen fortsetter å stige.

1 Like

Endret til Long :call_me_hand:

Tilbaket til start; short

Nei argumentet med gull var bare at så lenge det er investorer som spekulerer i noe så vil investorene si/mene at det er en reel verdi i deres investeringsobjekt ! Derav vil det være en graf og trend og følge på hvilket nivå de mente sist bitcoin var så billig at folk startet og handle den opp igjen! På samme måte som mange mente kanskje mente 5000$ var dyrt nok og sikring av gevinst var sikring!
men ja , hensikten med mitt spm var om noen hadde en formening om hvor en bunn kan være !
Bunnen kan se ut som var her tidligere i dag ! Takk for diskusjonen :+1::+1:

Du er hjertelig velkommen, vi får se hva “bunnen” virkelig er etter hvert om det blir mer utvikling fra Kina. De er ikke akkurat kjent for å kaste seg ut i media med ting de ikke gjennomfører. Unnskyld meg om jeg ikke tar apedansen ved hver eneste oppgang.

Hørt uttrykket “snipe hunting” noen gang?

1 Like

Litt off-topic men Kina ønsker å banne mye rart om dagen, ikke bare krypto:

1 Like

Kina er et land som gjør investeringer med et 200-års perspektiv. I 2200 er ikke USA lenger på toppen av næringskjeden tror jeg. Derfor er det lurt å følge godt med på hva Kina foretar seg.

1 Like
3 Likes

Skjønner ikke at folk synes det er positivt at Russland vil regulere bitcoin, er ikke hele meninga med bitcoin at det ikke skal reguleres?

3 Likes

Noen som har sett på dette? Virker jo som en fin variant om man vil diversifisere.

https://www.iconomi.net/dashboard/#/INDEX

2 Likes

Fondet til Iconomi er genialt, spør du meg, om man ikke orker å følge med på markedet hele tiden. Plattformen ble nylig lansert (1. august). Flere fond kommer, og også muligheten til å opprette egne fond. Jeg har siden 1. august solgt diverse altcoins jeg har mistet troen på og satt det i BLX-fondet istedet. Jeg bruker alt for mye tid på krypto, og kommer til å flytte mer og mer over til BLX.

1 Like

Hvordan fungerer disse ifht. Melon?
(Merk at Iconomi også er priset til 4.5 ganger Melon).

Kan man bare overføre peng fra visa/sparebankenkonto direkte til en konto der? Slik som Nordnet på en måte?

Tenker også at dette er en fin måte å være langsiktig. Jeg har enda ikke satt meg helt inn i hvordan man oppretter wallet og hvor man kan handle krypto, så derfor ser jeg litt på slike alternativer.

Skulle vært inne i krypto for lenge siden, men er litt treig med å opprette wallet og skaffe meg en trading platform; tips til det?

Hvor kjapt overføres pengene til “fondet” når man handler?

Melon vet jeg ikke hva er.

Jeg snakket ikke om ICN-tokenen, men selve fondet til Iconomi (BLX). Man trenger ikke ICN for å investere i Iconomis produkter. Verdien på ICN har jeg enda til overs å finne ut av / vurdere. Iconomi kjører buybacks av ICN-tokenen av overskuddet til alle fondene sine - med andre ord, overskuddet til hele plattformen.

Edit:
Sidenote til verdien av ICN-tokenen. Jeg har vært på Reddit-en deres og fulgt Iconomi på alt som er av sosiale medier en stund og kan si dette: de hyper ingenting og kunne ikke brydd seg mindre om FUD som spres av småfisk. De virker fokuserte på produktet, og har bare satt av én AMA på Reddit i måneden hvor de svarer på spørsmål. Dette er uvanlig og positivt i kryptomiljøet om man sammenlinger med mange andre coins hvor hver eneste nyhet hypes når de engang ikke har et fungerende produkt.

1 Like

Det var BLX jeg også siktet til. Skulle kanskje nevnt det :slight_smile:

Nei, ikke fiat-funksjon enda, men det kommer. Ser også for meg at det da blir mulig med en slags spareavtale slik som vi kjenner til med aksjefond (uten at jeg har sett dette på noe roadmap). Så pr. i dag må du kjøpe ETH eller BTC, eller noe sånt, overføre til Iconomi og kjøpe BLX for det der.

For meg som har full tro på kryptovaluta, mener jeg dette er fremtidens “aksjefond”.

Som jeg alltid pleier å si: start med å opprette konto på Kraken, maks tier-en fortløpende, start med et lite beløp som du har råd til å tape. Alt dette tar litt tid. Bruk tiden i mellom på å lese deg mer opp på krypto. Gjør dine egne valg.