Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Lurer litt på hva tanker dere har rundt rentehevingene som pågår.

Ser veldig mangen tolker det negativt i forhold til markedet. Men nå har jeg sett flere videoer hvor dette har vært tema. Og det jeg klarer å se ut ifra dette, basert på flere tiår med data. Det betyr veldig lite…
Markedet går både opp og ned ved rentehevinger. Det er ingen god indikator for om markedet skal opp eller ned.

:man_shrugging:

NASDAQ is wandering out of the narrow up Chanel it has been in for the past few weeks. We crossed 125 day SMA today and are moving towards the next resistance 12,964 (or about 13,000, a phycological barrier), above that we have 200 SMA sitting at 13, 593… Definitely looking like recovery has legs this time. Earnings were not stellar but were not that bad either and with small signs of inflation slightly slowing down as well as economy not expanding as crazy like before, it seems markets have found the bottom and we are likely seeing the beginning of the next bull run, unless, inflation or some other geopolitical event derails us from the path… It’s such a good feeling to just sit and watch after hard work of months and months of beating down and trading to reduce my averages in all positions. Daily RSI for NASDAQ is sitting at 68, so we will be in overbought zone soon in next couple of sessions that gives me idea that 13k will be our next major resistance zone…

Markedet pleier faktisk å stige i perioder med renteheving. Det skyldes at det heves for å dempe gode tider. Denne gang er det ikke slik. Nå heves rentene for å stagge inflasjonen selv om økonomiene viser tegn til svakhet.

5 Likes

Var noe jeg så og. Og man burde heller bli mer bekymret hvis man hadde tendenser til en topp, for så å få rentelettelser.

Men en annen “indikator” som jeg syns var interessant var M2 money supply Vs Inflation.

Slide hentet fra denne videoen: Get Ready - Markets Ready To Rock & Roll | Larry Williams | Special Presentation (08.01.22) - YouTube

Kortsiktig ser jeg også her hjemme at vi har en bredere oppgang på børsen siste ukene. Hvor både 20 og 50 dagers snittet blir brutt til oppsiden på over 50% av aksjene på Oslo børs. 200 dagers snittet er fremdeles svakt vel og merke. Dette etter at antall aksjer over 20 og 50 dagers MA har vært nede på 20% tallet i flere uker.

Spørsmålet nå er om dette er rally før sideveis konsollidering, eller rally før videre nedtur.

3 Likes

Trist å høre! Du har vært spot on så mange ganger, men en feilslått (gearet) trade er alt som trengs.

Aldri la egoet ditt komme i veien for markedets idioti (for ikke å si manipulering). Har gått på den smellen i sølv et par ganger, men har lært en del av det også.

Aldri glem:

6 Likes

30 dagers snitt av oljeprisen har ikke vært så lavt siden mars. Har flyttingen av russisk oljevolum, redusert etterspørsel og økt produksjon begynt å få markedet i balanse?

1 Like

https://www.ft.com/content/87347d49-390d-408b-9059-2e5a42b5787c

Tiger Global blames inflation after 50% drop in flagship hedge fund

1 Like

Når folk som har først tjent mye på bear og nå blir likvidert så KAN det representere et vendepunkt.

Ønsker forøvrig deg Havana all lykke videre og håper du kommer sterkere tilbake igjen. Det er ikke kunnskapen og ferdighet det står på, men kanskje risikohåndtering.

9 Likes

So much for the hedges :rofl:

Jeg håper Havana henger litt rundt her i fortsettelsen likevel. Det har vært mye interessant han har kommet med.

2 Likes

Fallende oljepris og stigende renter biter ikke på hovedindeksen ser det ut som (enda).

3 Likes

Vil nok tro den går begge veier i disse tider :sweat_smile:

1 Like

This is fine

4 Likes

Jeg foretrekker å bruke 3mnd istedenfor 2 år. Stemmer bedre med kursutvikling på børsene. Men det ser man enda bedre om kursgraf legges oppå samme chart. Har som dere ser ikke invertert riktig ennå.
Men til vinteren,(?)

Mange tegn peker mot en hard vinter:

  • Ny leder i Kina utpekes i november. Når det er unnagjort kan Taiwan,.,.,
  • Etter mellomvalg i USA 8de nov. trenger de ikke blåse opp boble mer.,.,
  • Energimangel, fyringssesong
  • Rentene har kommet lengre opp
  • Ledigheten har trolig begynt å stige
  • Flere andre makroindikatorer peker også mot vinteren
5 Likes

Tror du har rett i det.
Oljeprisen faller, baltic dry faller, US-treasury er ned.
Arbeidsledigheten stiger i USA. Dette er vel saker som børsene liker i disse dager, selv om festen neppe varer så alt for lenge i denne omgang.
Dollarindeksen også ned fra peak

Earnings er vel heller drit enda.

4 Likes

Fed-guvernør mener styringsrenten i USA bør økes til over fire prosent
Loretta Mester, sjef for Federal Reserve Cleveland, sa torsdag at hun vil se flere måneder med lavere inflasjon før sentralbanken kan lette innstramningen i pengepolitikken.

Det rapporterer Reuters.

Videre sa Mester at Federal Reserve burde øke renten til over fire prosent for å få inflasjonen ned mot målet.

Uttalelsen kommer en ukes tid etter at sentralbanken satte opp renten med 0,75 prosentpoeng for andre møte på rad.

1 Like

Tror ikke obx står i mot denne gangen om vi får en ny «leg down» i markedene (mitt hovedscenario)

2 Likes

Hva tenker folket om oljeprisen da. Synes teknisk det ser ut som den skal videre nedover 10 usd til, muligens mer på lengre sikt.

Dårlig for Oslo børs, men er vel bra for resten av økonomien. Lavere oljepris vil vel være bra for US-indeksene.

1 Like