Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

At opec (+) minus Saudi, UAE og RU ikke har rest kapasitet vil jeg tro begynner Ă„ etablere seg som en sannhet blant analytikere flest.

Selv om jeg tviler USA har sÊrlig med rest kapasitet utover 12mbls, sÄ vet man jo aldri. Forventer at Saudi Þker om vi ser USA i 12 +. Har hÞrt rykter om at Saudi har break even pÄ 4 USD - det er vilt.

1 Like

Equinor har/hadde produksjonskostnad per fat i rangen 40-50 kr/fatet sist jeg sjekket.

Artikkel bak betalingsmur, men overskriften taler sitt tydelige sprÄk:

finansavisen.no

Bjarne Schieldrop: – Jeg vil ikke eie olje nĂ„

Energikrisen i Europa tiltar. Oljeanalytiker Bjarne Schieldrop mener vi mÄ ned pÄ kne og be for en varm vinter, og vil ikke eie olje nÄ

Overskriften er en ting. Det viktigste er vurderingen. Han Schieldrop vingler litt

1 Like

Hva tenker dere om dette? Hvordan pÄvirker sesongen oljeforbruk?

Samtidig sÄ meiner han at ein mÄ be pÄ sine kne for ein varm vinter pga energi mangel, sÄ overskrift og undertekst taler vel mot seg sjÞlv?

4 Likes

Oppdatert chart siden sist.

Hadde forsÞk pÄ brudd til oppsiden av nedadgÄende trend. Umiddelbar fall tilbake. I tillegg avvist av 20 dagers EMA. Hadde ogsÄ i gÄr laveste close siden februar i Är.

3 Likes

SAUDI ARAMCO SATT OPP PRISENE TIL ASIA FOR SEPTEMBER

Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi Aramco har satt opp den offisielle salgsprisen (OSP) for alle oljekvaliteter til asiatiske kunder i september sammenlignet med august.

Hvordan tolker dere det langsiktig? Svakt svakt positivt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-04/saudi-arabia-raises-oil-prices-into-record-territory-for-asia

LJE: SAUDI OG EMIRATENE KAN ØKE PROD. BETYDELIG VED TILBUDSKRISE I VINTER -RTRS
Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater er klare for Ä oljeproduksjonen betydelig i vinter hvis verden skulle stÄ ovenfor en tilbudskrise.

Det sier kilder til Reuters torsdag.

Under det mÄnedlige mÞtet til OPEC+ onsdag inkluderte pressemeldingen en sjelden referanse til gruppens begrensede reservekapasitet, som de skrev mÄ holdes tilbake i tilfelle verden stÄr overfor betydelig forsyningsforstyrrelser.

Tre kilder sier torsdag at Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater kan produsere “betydelig mer”, men vil bare gjþre det om tilbudssituasjonen forverrer seg.

“Med muligheten for at Europa vil gĂ„ tom for gass i vinter, med et potensielt pristak pĂ„ russisk olje over nyttĂ„r, kan vi ikke kaste ethvert fat i markedet nĂ„â€, sa en av kildene.

Kildene kvantifiserte ikke den potensielle produksjonsÞkningen, mens sa Saudi-Arabia, emiratene og noen andre medlemmer i OPEC hadde reservekapasitet pÄ rundt 2,0-2,7 millioner fat pr dag.

Kildene sa ogsĂ„ at onsdagens produksjonsĂžkning pĂ„ 100.000 fat pr dag i september, var en “goodwill gesture”, etter president Joe Biden besĂžkte Saudi-Arabia i juli.

2 Likes
1 Like

Tar med en til fra Kemp

1 Like

Atomforhandlingene som tynger?

1 Like

eller flere gjentatte nedstengninger

image

1 Like

Argumenterer for at tallene fra EIA er “rare”

De pĂ„stĂ„r ikke at dataene er falske eller noe sĂ„nt, men at de er egnet til Ă„ gi inntrykk av at etterspĂžrsel har svekket seg mer enn det som er plausibelt gitt andre data. Konsekvensen er potensielt unĂždvendig store svingninger i prisene ettersom markedet mĂ„ “finne ut av” dette selv.

3 Likes

Jeg vil argumentere for at sommertid er driving season i USA, og at folk frykter mer alvorlige problemer Þkonomisk enn man ser i andre tall enda, og at dette fÞrer til at mange har begynt Ä spare pÄ det de kan spare. Og nÄr det ikke er skoletid eller normal arbeidstid, sÄ kan man kutte forbruket. Men dette endrer seg i slutten av august. Folk sparer mindre penger nÄ enn siden 2009 - ergo, de har dÄrligere rÄd og mindre ledige midler. Kredittkortbruken eksploderer blant annet.

AngÄende bensinbruk kan ogsÄ vÊre verdt og se pÄ 2008/2011 og se om man kan trekke noen konklusjoner ut fra de Ärene.

Jeg forsÞker Ä argumentere for at usikre tider ikke nÞdvendigvis gir noe krasj i ettertid, men det fort kan gi mindre forbruk av bensin i sommermÄnedene fordi folk er usikre pÄ framtiden.

4 Likes

Hva er det oljen beveger seg opp for?

https://www.bloomberg.com/news/videos/2022-08-03/biden-energy-advisor-says-oil-prices-aren-t-low-enough-video

1 Like