Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

US 10 year på vei nordover igjen:

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 3.7548 +0.1378 (+3.74%)

Nyheten fra the times ble tilbakevist av USA. Ubåten ble “funnet igjen” nær murmansk. Mao storm i et vannglass.

3 Likes

Du tror ikke du har noe å lære av bamse som tross alt lever livets glade dager med en stor formue bygget opp på børs?

10 Likes

Tror du bommer på tidsånden her @havana12 , og Joe Biden oppsummerer den perfekt her.

*"We chose unity over division, we chose science over fiction, we chose truths over facts, *
so folks, if you are interested at join me I could use the help. Because we must defeat this president to change the trajectory of this country"

3 selvfølgeligheter i 2022; samhold trumfer splittelse, vitenskap trumfer fiksjon og sannhet trumfer fakta.

Sannheten er at Russland sprengte North Stream
Faktum er at vi ikke vet hvem som gjorde det.

6 Likes

USA børsene tilbake til rundt 0 for dagen nå, hvis man ikke har noen edge på et visst tidspunkt er det lov å ta et skritt tilbake og betrakte sirkuset utenfra, og vente på sin tur igjen.

1 Like

S&P forventet å gå til 3200 … slutt Q1 2023 tenker han her…

1 Like

Den åpenbare og fullstendige logiske nedgangen er kanskje lagt bak oss nå.

1 Like

Tenker det er logisk at man ikke får noe bratt fall i run-up til mellomvalget. De som følger cyclical analysis sier droppen kommer i november, så et julerally før det rakner i Q1. Ikke ulikt han duden @TheLion linket til.

Det er også mye snakk om at FED gjør en pivot pga. BoE og Australia, men det gjenstår å se. Tror ikke de er i nærheten av dette enda.

Jeg sliter med rasjonale for hvorfor Russland skulle sprenge noe de kontrollerte flowen i?

Ja jeg vet at sitatet er urettferdig :grinning:

Jeg sliter med å se hvorfor Russland ikke skulle bruke rørledningen til noe fornuftig etter eksporten opphørte.

Rørledningen er jo verdiløs for Russland med mindre Putin blir kastet og landet transformeres til et velfungerende demokrati. I tillegg må de ta et oppgjør med sin egne imperialisme og rasistiske idelogi som ligger til grunn for staten Russland om de noen gang skal bli ‘‘spiselig’’ i Europa/Vesten igjen.

Så hvordan få noe verdi ut av en rørledning som ligger brakk og aldri skal bli brukt til sitt opprinnelige formål igjen? Spreng røret i luften, vis Vesten og NATO hva du er kapabel til. Da kan de binde opp store militære ressurser til å patruljere og overvåke gassproduksjonen i og rundt Nordsjøen. Samtidig sprer de frykt i EU (Europa) og gir vann på møllen til alle pragmatikerne som mener at man må forhandle på Russlands premisser for å få slutt på krigen.

4 Likes

Inflasjon kjenner ingen grenser og smitter…Costs of fruit and vegetables rose 18.6% in August compared to a year ago, according to the latest update by the Australian Bureau of Statistics.

4 Likes

Alt det InVivo sa, og i tillegg: Russland er ikke en monolitt. Selv om noe ikke gavner Russland som nasjon kan det likevel være av interesse for Putin eller enkelte oligarker. Fortsatt krig er f.eks neppe heller i Russlands interesse, men Putin ser det nok å være i hans egeninteresse.

Over til det denne tråden faktisk handler om. Det er en ganske perfekt storm når Australia, som er omtrent så avskåret fra energikrise og tørke i Europa som man kan være i en global verden, har hatt voldsomme flommer som har ødelagt deres avlinger. Det blir en hard vinter for mange!

2 Likes

OSE kan neppe lenger defineres som oversolgt. OBX er 10,3% fra ATH.
Utviklingen herfra blir spennende.
Mye vil vel avhenge av ledighetstallene i morgen og Q3 (USA) som starter neste uke.
Noen som har en formening om vi er høyere/lavere neste helg (14 okt) ?
OBX nå = 1058,9

  • Høyere
  • Lavere
  • Ca samme

0 stemmegivere

Følger ikke så med på vår egen indeks da jeg mener de amerikanske markedene er viktigere - men oljen ser ut til å ha funnet et støttenivå, og US indeksene ser ut til å ha snudd moment bullish?

Nasdaq hadde 100% bid på tirsdag. Det har bare hendt 6 ganger tidligere (måling tilbake til 1996).

Hver av de seks gangene markerte en signifikant bunn.

Ser man på indeksnivå i mellomvalg-år vs. alle andre år, så følger vi kurven perfekt med med nedgang i september og rally i oktober, med positiv forventet avkastning de neste 3 månedene.

Men this time it’s different… :partying_face:

4 Likes

Hva er 100 % “Bid”?

1 Like

Det betyr at alle aksjene i indeksen var i pluss den dagen :slight_smile:

8 Likes

Det gjør faktisk ikke jeg, jeg klarer å se at det kan være gode grunner og formålstjenlig for russerne å utføre en slik handling, men samtidig kan USA også ha gode grunner og motiver for en slik handling.

Og det er her fakta kommer inn. Faktum er at vi ikke vet (selv om det er svært sannsynlig at noen vet). Det er så langt jeg klarer å bedømme ennå ikke presentert noen uomtvistelig bevis på verken det ene eller andre.

Og så har vi sannheten da.
Sannheter er store, udiskutable og bør ikke bli motsagt, fakta er små, konkrete, håndfaste og kan oversees.

Vel nok om det, man lever i den tiden man lever, og for en tid tilbake ville folk nikket anerkjennende til stripen under som et visdomsord, nå er det en “dog whistle” fra konspirasjonsteoretikere, utrolig nok.

image

2 Likes

Verden, og vesten, kjøper energi fra land som er langt verre enn Russland. Les: Krigen i Jemen. Den er mye jævligere enn krigen i Ukraina, men lengre unna. All erfaring viser at vesten står hardt på sine verdier, så lenge det ikke koster oss noe.

Jeg spekulerer i at “noen” var redd for at europa sin vilje til å støtte krigen mot Russland ville bli omvendt proporsjonal med minusgradene - og spesielt Tyskland. Det å varme hjem og sikre industri var Putin sitt viktigste kort å spille for å avslutte krigen med noen form for innrømmelser fra europa. Den muligheten er nå borte.

1 Like
1 Like

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 3.