Inn i en oppgangsperiode igjen nå eller er det bare å benytte anledningen til å kjøpe bear igjen for i morgen dundrer det ned og fortsetter mer eller mindre ut uka?
Jeg er helt nøytral denne uka, men bear på oktober måned.
P/B lagger veldig. Man må beregne B’en selv i et marked som er alt annet enn forutsigbart. Ingen enkel øvelse, men på indeksnivå, som Bamse nevner, kan det fungere bra.
Tror som sagt vi får bevegelse litt opp nå fra oversolgte nivåer, men det blir nok choppy. Deilig at det igjen er stock picking og ikke dart som gjelder…
Nå tror jeg atomkrig fare er det som kommer til å styre en del fremover
Har ingen formening om de neste par dagene. Vi er 11% fra ATH (OBX). Noen som mener dagens situasjon burde rettferdiggjøre ny ATH ?
Neste store er ledighet I USA 7de okt.
Når kan man kjøpe aksjer hvis det er målepunktet? Mesteparten av boka vår er jo oljefelt osv
Den som visste det
P/B er ikke den indikatoren jeg tillegger mest vekt men langt mer enn PMI som vi diskuterte her i dag.
Det skyldes at P/B indikerer bedre hvor i syklusen vi befinner oss og om markedet er dyrt eller billig. PMI er langt mer «flyktig». Den kan hoppe opp og ned og jeg mener det er veldig vanskelig å vite når det snur. Å bruke glidende snitt på den gir ikke noe bedre bilde enn glidende snitt på børsen, er min erfaring. Den er dessuten mer forsinket enn P/B som man kan regne ut daglig. Ikke at det er så viktig. Dessuten er regnskapstallene forsinket, så det er liten vits.
P/B på enkeltselskaper synes jeg gir mindre mening enn for OBX samlet. Andelen oljerelatert er kanskje et problem, men når jeg skrev at man kan gå all-inn ved P/B ned mot 1 i OBX så mener jeg å kjøpe OBX, ikke enkeltselskaper. Jeg kjøper DNBOBX etf, dvs uten giring.
Ser nå at du skrev all in, da gir setningen din god mening. Jeg tenkte først at du ikke ville gå long før p/b var så lav, da ville man jo så godt som aldri være i markedet
Jeg liker å bruke indikatorer som forteller mer om retningen fremover, f.eks ledighet i USA som jeg har skrevet om før.
Når ledigheten er på bunn (veldig lav) og kanskje fallende, betyr det at selskapene kjemper om å finne folk å ansette.
Når ledigheten begynner å stige kan det bety at selskapene begynner å kvitte seg med folk. Det er en stor og viktig forandring. (Går som oftest via en periode med avtagende aktivitet).
Økte renter har gitt kursfall på børsene. Det har resultert i nedgang for bedriftenes kapitaltilgang, samt i husholdningenes formue og konsummuligheter. Ispedd gjentatte kinesiske nedstenginger, utsikter for energirasjonering i Europa, dersom energilagrene tømmes, og usikkerhet rundt ringvirkningene av krigen i Ukraina, nærmer den «perfekte storm» seg den globale økonomien, skriver næringslivsorganisasjonen.
Hva tror dere om børsen på torsdag når statsbudsjettet legges frem ?
Kommer det nye sjokk, slik som energi- og lakseskattene ?
Full mva på alt av elbil uavhengig av pris hadde vært noe de er tydeligvis på pengejakt om dagen så kommer sikkert mer
En skroting av ASK kontoer kan jeg tenke meg
Meget fornøyd med den tekniske utviklingen her så langt. Callet oppgang nå i oktober, så er spørsmålet hvor lenge og hvor høyt. Moment er i ferd med å snu bullish på weekly på OSEBX indeksen. Er også flere aksjer jeg følger som har samme set up - men vær forsiktig. You gotta know when to hold’em, know when to walk away and know when to run
Hvorfor stiger mange aksjer nå haha. Er så mye psykologi as. Nå som vi er i oktober kan vi gå opp igjen. Jesus christ, jævle dust hele oppsettet.