Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Inn i en oppgangsperiode igjen nå eller er det bare å benytte anledningen til å kjøpe bear igjen for i morgen dundrer det ned og fortsetter mer eller mindre ut uka?

Jeg er helt nøytral denne uka, men bear på oktober måned.

2 Likes

P/B lagger veldig. Man må beregne B’en selv i et marked som er alt annet enn forutsigbart. Ingen enkel øvelse, men på indeksnivå, som Bamse nevner, kan det fungere bra.

1 Like

Tror som sagt vi får bevegelse litt opp nå fra oversolgte nivåer, men det blir nok choppy. Deilig at det igjen er stock picking og ikke dart som gjelder… :wink:

Nå tror jeg atomkrig fare er det som kommer til å styre en del fremover

1 Like

Har ingen formening om de neste par dagene. Vi er 11% fra ATH (OBX). Noen som mener dagens situasjon burde rettferdiggjøre ny ATH ?

Neste store er ledighet I USA 7de okt.

4 Likes
1 Like

Når kan man kjøpe aksjer hvis det er målepunktet? Mesteparten av boka vår er jo oljefelt osv

2 Likes
2 Likes
1 Like

Den som visste det :blush:
P/B er ikke den indikatoren jeg tillegger mest vekt men langt mer enn PMI som vi diskuterte her i dag.
Det skyldes at P/B indikerer bedre hvor i syklusen vi befinner oss og om markedet er dyrt eller billig. PMI er langt mer «flyktig». Den kan hoppe opp og ned og jeg mener det er veldig vanskelig å vite når det snur. Å bruke glidende snitt på den gir ikke noe bedre bilde enn glidende snitt på børsen, er min erfaring. Den er dessuten mer forsinket enn P/B som man kan regne ut daglig. Ikke at det er så viktig. Dessuten er regnskapstallene forsinket, så det er liten vits.
P/B på enkeltselskaper synes jeg gir mindre mening enn for OBX samlet. Andelen oljerelatert er kanskje et problem, men når jeg skrev at man kan gå all-inn ved P/B ned mot 1 i OBX så mener jeg å kjøpe OBX, ikke enkeltselskaper. Jeg kjøper DNBOBX etf, dvs uten giring.

1 Like

Ser nå at du skrev all in, da gir setningen din god mening. Jeg tenkte først at du ikke ville gå long før p/b var så lav, da ville man jo så godt som aldri være i markedet

2 Likes

Jeg liker å bruke indikatorer som forteller mer om retningen fremover, f.eks ledighet i USA som jeg har skrevet om før.
Når ledigheten er på bunn (veldig lav) og kanskje fallende, betyr det at selskapene kjemper om å finne folk å ansette.
Når ledigheten begynner å stige kan det bety at selskapene begynner å kvitte seg med folk. Det er en stor og viktig forandring. (Går som oftest via en periode med avtagende aktivitet).

1 Like
3 Likes

Økte renter har gitt kursfall på børsene. Det har resultert i nedgang for bedriftenes kapitaltilgang, samt i husholdningenes formue og konsummuligheter. Ispedd gjentatte kinesiske nedstenginger, utsikter for energirasjonering i Europa, dersom energilagrene tømmes, og usikkerhet rundt ringvirkningene av krigen i Ukraina, nærmer den «perfekte storm» seg den globale økonomien, skriver næringslivsorganisasjonen.

1 Like

Hva tror dere om børsen på torsdag når statsbudsjettet legges frem ?
Kommer det nye sjokk, slik som energi- og lakseskattene ?

Full mva på alt av elbil uavhengig av pris hadde vært noe :sweat_smile: de er tydeligvis på pengejakt om dagen så kommer sikkert mer

1 Like

En skroting av ASK kontoer kan jeg tenke meg

1 Like

Meget fornøyd med den tekniske utviklingen her så langt. Callet oppgang nå i oktober, så er spørsmålet hvor lenge og hvor høyt. Moment er i ferd med å snu bullish på weekly på OSEBX indeksen. Er også flere aksjer jeg følger som har samme set up - men vær forsiktig. You gotta know when to hold’em, know when to walk away and know when to run :slight_smile:

1 Like

Hvorfor stiger mange aksjer nå haha. Er så mye psykologi as. Nå som vi er i oktober kan vi gå opp igjen. Jesus christ, jævle dust hele oppsettet.

1 Like