Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Blir et brått fall igjen på de aksjene som stiger nå ved først tegn til svakhet i markedet

1 Like

I dette innlegget ga jeg noen grunner for at markedet burde rebounde rundt her:

Det er ikke rocket science. Folk må slutte å tro at ting bare går enten rett opp eller ned.
Hvis man er nøytral ifht. hvor markedet skal kan man agere. Å være låst til enten bull eller bear er det som oftest gir dårlig avkastning i lengden. For å quote Bruce Lee - be like water :slight_smile:

4 Likes

OSEBX siden nyttår:

… det går litt opp og ned gitt :stuck_out_tongue:

1 Like
  1. januar i år fikk Credit Suisse ny styreformann, er han en av Lehman-brødrene
    (Lehman Brothers) ?

Tror ikke det etter litt søk i Google / biografi.

Sorry for å ikke si at det var en spøk, Credit Suisse tanket jo litt siste uken, så det var ment som en “omen” /tegn/ spøk på Lehman-brother incidenten som trigget 2008 -nedturen. Credit Suisse styreformannen skriver jo navnet sitt med 2 n-er. :grin:

1 Like

Hehe, tok referansen altså. Ville bare sjekke, fordi det ville nesten vært for godt til å være sant.

1 Like

According to a survey of 400 leaders of large US companies by consulting firm KPMG, a whopping 91% are predicting a recession in the next 12 months. What’s more, the survey, released Tuesday, found that only 34% of these CEOs think the recession will be mild and short.

“There has been tremendous uncertainty over the past two and a half years,” said Paul Knopp, chairman and CEO of KPMG US, referring to the Covid-19 pandemic and worries about inflation. “Now, we have another looming recession.”

Companies are preparing for a downturn and planning to cut expenses. A big way to slash costs? Job cuts. KPMG noted that more than half of the CEOs are considering workforce reductions to deal with a recession.

But there are some (slightly) hopeful signs.

Even though a majority of CEOs think that a recession will be more than just a modest pullback, many C-suite execs believe they are in stronger shape now to deal with such a harsh economic reality than they were in 2008.

The collapse of Lehman Brothers, the global financial crisis and Great Recession led to a doubling of the unemployment rate, from 5% to 10%, between the start of 2008 and end of 2009.

“There is optimism for the longer-term about the US economy and the prospects for their own organizations,” Knopp said. “Companies see themselves as more resilient and better prepared.”

De tror de er forberedt, inntil økonomien stopper opp. Da er det nok litt vanskeligere plutselig.

3 Likes

Spennende å se hvor lenge oppgangen varer.

2 Likes

Ja to dager hjelper ikke veldig
Mange aksjer har jo gått ned med 50-80-% siste tiden

Sikret gevinst her for denne gang

2 Likes

Man skal imidlertid være ganske naiv for å tro at «faren er over». Inflasjonen er fremdeles skyhøy, og den går ikke bort bare fordi man fokuserer på noe annet. Fersk statistikk fra Eurostat viser at grossistprisene i eurosonen økte med hele 5 prosent fra juli til august. Tallet var 0,1 prosentpoeng mer enn økonomenes snittestimat. og på årsbasis var veksten svimlende 43,3 prosent. I finansmarkedet vil slike målinger over tid bidra til høyere lange renter, idet långiverne krever å bli kompensert for høyere inflasjon. Det vil i sin tur legge en demper på prisingen av aksjer.

1 Like

FED er ikke ferdig enda…

One primary area of interest for the central bank has been the ultra-tight labor market, which had been showing about two job openings for every available worker. That ratio contracted to 1.67 to 1 in August.

2 Likes

FED er ferdig når $ går for høyt å den er allerede for høyt.

Viktig å få fylt opp krigskassen på grønne dager slik at en kan handle på de røde. :smiley:

1 Like

Når det ikke går som jeg har tenkt prøver jeg å ta en time out før jeg gjør en ny vurdering. I mellomtiden kan jeg glede meg over comeback i PM

3 Likes

Det høres snart ut. Du sitter med relativt right stop loss? Manuell eller automatisk?

Tror timeout mekanismen er lur. Så har man tid til å resette seg til hva som skjer. Ikke hva man trodde ville skje.

2 Likes

Manuell stop loss / vurdering

1 Like