Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Poenget til @bamse er vel at PMI-en snudde opp i både februar og mai? Skulle man da ha kjøpt? Hvis man gikk for å kjøpe når PMI snur? Eller må man nesten ha PMI er opp to måneder på rad? :thinking:

… Greia er vel at man må bruke mer enn en indikator, noe annet er idioti. :stuck_out_tongue:

Jeg synes dette var en fin plansje.

3 Likes

Nei, nei, nei. Dere leser ikke hva jeg skriver.

Dvs det er en betinget faktor for det jeg sier. Dere leser første del av setningen og går videre.

NÅR markedet er i kontraksjon. Dvs det er en betinget faktor for å bruke PMI’s for sykluser for det jeg sier har gyldighet betyr PMI under 50, noe ingen av tallene fra PMI mars-mai har. Skjønner ikke hvordan det er så vanskelig. Dere snakker om PMI tall over 50.

I tillegg er det en betinget faktor for bruk av PMI er SNITT avg 3 months bevegelser, ikke måned over måned. Det er global ISM data man snakker om her. Dette er saktegående bevegelser. Dvs tallene dere snakker om ikke har noe verdi isolert sett over så kort periode, Syklus for PMI er ikke på samme måte som andre indikatorer.

4 Likes

Jeg lærer av å spørre de som kan mye mer enn meg. På den måten blir jeg litt klokere for hver dag :partying_face:

Kan du forklare meg hvorfor det er enklere å spå PMI enn børsen ?

Du leser jo ingenting. Som en markedsaktør, og ikke makroanalytiker, så spår man ikke pmi. Du bruker pmi. Å spå kan du etterlate makroanalytikere. Jeg har ikke sagt ETT ord om hvor pmi skal være fremover. Dersom PMI ikke faller under 50 så er er ikke pmi verdt å bruke på den måten jeg presenterer det på. Det er det du ikke forstår. Fordi du ikke leser hva jeg skriver. Som med flere andre faktorer som man kan bruke, så er det betingelser for å bruke dem til spesifikke formål. Betingelsene har jeg allerede nevnt.

Jeg kan kun bruke pmi som en “midlertidig bunn” for markedene dersom den faller under 50 over 3-6 måneder og snur fra en bunn. , Den bunnen vil ikke treffe bunnen i aksjemarkedet men i syklusen for økonomisk aktivitet. Dvs aksjemarkedet kan ha gått opp hva som helst i % fra bunn, men det eneste du da vet er at økonomisk aktivitet har plunget og er på vei opp, gjerne med ekstremt momentum pga stiumuli/sentralbankpivot og du venter for å se at økonomien faktisk endrer seg. Det fungerer dersom det er resesjoner. Faller ikke pmi under 50 over lang nok tid, så er det ikke gyldig å bruke pmi som ledende bunnindikator på den måten jeg presenterer det på , og da sier tallene noe annet. Igjen, skjønner ikke hvorfor jeg gidder.

6 Likes

Stemmer! Jeg forstod ikke hva du mente.

Takk for oppklaringen :smiley:

Jeg vet jo egentlig at PMI > 50 = ekspansjon, og PMI < 50 = kontraksjon, men jeg koblet det ikke helt. :slight_smile:

1 Like

Dette er jo også grunnen til at mangen mister entringen i bunnen i aksjemarkedet.

Man venter til man ser bedring i økonomien. Først når man har bekreftelse der, hopper noen gjerne inn igjen i markedet.

Men når det skjer har ofte aksjemarkdet gått mangen prosent allerede. Og man tror rallyene som kommer, fremdeles er bear rally :man_shrugging:

6 Likes

Helt riktig! Det er akkurat derfor du ønsker å kjøpe når PMI bunner ut i kontraksjon- før den er over 50 igjen. Dvs markedet er fortsatt i kontraksjon, så folk roper at det er resesjon, men du ser at det bedrer seg og at økonomisk aktivtet har snudd fra dype nivåer. Da får du momentumet med deg. Det er en måte man kan treffe en “bunn” på, mens folk fortsatt sier at det er resesjon så prisingene er fortsatt decent. Historisk sett har det fungert dersom kriteriene intreffer.

9 Likes

Jeg forstår nesten ingenting av det du skriver, så du har forsåget rett :slight_smile:
Det er ikke noe enklere å forutse (spå) PMI når den er under 50 enn når den er over 50. Hvis den er 47 kan den like gjerne falle til 46 som stige til 48.
Men du skriver at du bruker PMI til å finne bunner i aksjemarkedet og at PMI er en mye bedre indikator enn ledighet. Det er interessant.
Ledigheten kan neppe falle under 0 så når den er veldig lav er den eneste veien opp.
Hva er bunnen eller toppen for PMI ?

1 Like

Det @havana12 sier er at etter at PMI har falt til under 50, så er det et kjøpssignal når PMI for en måned er høyere enn for måneden før. Jeg har markert i gult når dette har skjedd. Det er noen falske signaler her, men stort sett ser det ut til å fungere rimelig bra.

Den største fakeouten kom i 2020 når PMI for januar og februar var bra før PMI kollapset i mars og april.

5 Likes

IKKE måned over måned!

4 Likes

Ja, og det er problemet i et nøtteskall. PMI er “flyktig” dvs kan hoppe både opp og ned. Uansett om den er over 50 eller under 50.
Jeg har levd av børs i over 20 år og jeg kan love deg at det fungerer rimelig bra sett i etterkant. Men når du er midt oppe i det så fungerer det dessverre ikke :slight_smile:

3 Likes

Haha, må lære meg å lese det du skriver litt nøyere :smiley:

EDIT
Her med 4 mnd snitt (var alt tradingeconomics hadde tilgjengelig) og det ble fortsatt fakeout i 2020.

BTW, jeg synes det ser ut som PMI, med de kriteriene ser ut som en rimelig bra indikator. Har ikke kryssreferert med børsindeksene dog. :slight_smile:

2 Likes

Er ikke P/B er vel så god indikator på når man skal gå inn igjen i markedet?

1 Like

Mye bedre enn PMI !

1 Like

Du kan gjerne forklare hvordan du mener man skal bruke P/B :slight_smile:

https://www.multpl.com/s-p-500-price-to-book

Hermanrud og pris/bok, for de som ikke kjenner til denne indikatoren

4 Likes

Gitt at B i brøken er noen lunde stabil, så skal det være et greit verktøy å bruke

Forstår hva P/B er, men hvordan hadde du brukt den? @havana12 kom med noen greie regler for når man kunne si at bunnen var nådd med PMI. Noen tilsvarende “regler” for P/B kjøp?

Det kommer faktisk an på krisen,men absolutt en annen indikator man kan bruke.

Den bommer dog på fair value på book value dersom den ikke gjenspeiler acutal market value.
Typ s&l crisis hvor mortgage value spises opp time-deposit loans pga interest rate risk. Som er typ situasjonen vi er i. Ikke at s&l førte til krise, men går i dybden på hvordan dynamikken med renter som dreper book value. Kan også sees i lys av finanskrisen, men da ble man bailet ut, men book value var råtten. Får ikke med økosysemet som s&l gjør.

Så spesifikk for hva slags krise man står i.

2 Likes

Gå all-inn når P/B for OBX er ned mot 1

3 Likes