Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Politikere i “utsatte” posisjoner som dette skjer hele tiden, i USA er det helt ekstremt hvordan de utbytter posisjonen sin for å tjene penger på børs. Er du politiker og sitter på info som ikke er allment kjent, så skal du ikke kunne holde på med børshandel i enkeltaksjer?!

4 Likes

Jeg tenker de gjerne må eie indeksfond. Nicolai Tangen solgte seg helt ut av alt han eide for å bli sentralbanksjef. Tror han puttet pengene i statsobligasjoner. Det synes jeg blir for drøyt. Jeg syntes ikke noe om at f.eks. Stoltenberg fikk en båt av LO i 2011.

Dagbladet skriver at 71 prosent av befolkningen synes at gaven ikke er passende.

Dette blir jo mye vanskeligere med evt politikere som har eierskap i f.eks. familiebedrifter hvor det å selge seg ut ikke er aktuelt. Da er jeg nesten der at de ikke burde bli politikere i viktige stillinger, hvis de da ikke gjør som Nicolai Tangen.

Må forresten si at Nicolai Tangen må være noe av det største “varpet” Norge kunnet gjort som sjef for oljefondet. Han har virkelig gitt alt for å kunne få den stillingen.

Litt på siden her, men Jon Bing (og Tor Åge Bringsværd) har skrevet endel sci-fi. Der kommer hovedpersonen til en planet, hvor alle hadde plikt til å jobbe som politiker ett år, det ble valgt tilfeldig. Hukommelsen om det personlige ble wipet, alt materielt ble solgt. Etter perioden var over ble hukommelsen gjenopprettet og du fikk tilbake det materielle ganget opp med en faktor utfra hvor bra samfunnet hadde gått etterpå :stuck_out_tongue:

8 Likes

Det viktigste med å få tangen i rollen er at det nå blir svært vanskelig for en politisk broiler å få den senere. Rollen gis til folk som er faglig tunge. Ikke som har politisk tyngde.

Altfor mange roller i staten går til broilere.

16 Likes

Det er noe jeg også kan støtte, men da føler jeg ikke at vi er på en diskusjon om noen som (muligens?) er langsiktige eiere i spesifikke selskaper skal ha lov til å argumentere for at de får bedre vilkår når de er på stortinget, men over på den mer generelle “for å fjerne mistanke og potensiell politikerforakt, så bør de være svært varsomme og ha spesielle regler som forhindrer det totalt.” Som mange kan si seg enige i.

Jeg er veldig skeptisk til regler som sier at hvis du eier en bedrift kan du ikke bli politiker. Skal alle bønder da nektes verv i samfunnet? De vil normalt søke seg til senterpartiet, som normalt søker bedre vilkår for bønder, osv.

Trenger vi virkelig flere profesjonelle politikere som aldri jobber eller skaper noe i det private næringsliv? Jeg tviler litt.

9 Likes

Det er ikke helt lett å lage lover og regler som vi nå finner ut :stuck_out_tongue:

2 Likes

Håper virkelig det skjer noe på atomkraft fronten i Tyskland, en av de som ble stengt ned i desember i fjor har drivstoff for ett år med full drift:

Interessant dette også for de som er interessert:

5 Likes

Det er mye jeg reagerer på når det gjelder politikken fra dagens regjering. Men samtidig slår det meg hvor enkelt det er å sitte på et anonymt forum og klage på alle våre “udugelige” politikere. Dess mer man forbanner våre politikere dess dårligere politikere får vi. For hvem ønsker egentlig en slik posisjon med tanke på hvor utsatt man blir?
Ta ballen og ikke personen.

4 Likes

Akkurat nå taper de med fastprisavtale på strømmen. Tenk om prisen blir værende her nå de neste 2,5 årene. Det er jo mulig, selv om de fleste sikkert tror den skal opp igjen.

1 Like

Begynner snart å blåse nordavind fra alle kanter.

4 Likes

Lurer på hvor mange millioner av dollar Biden-administrasjonen brukte på lobbying for å oppnå det motsatte resultat.

1 Like

OPEC+ is committed to stable prices, not to significant price increases. During the OPEC+ session today the Saudi Prince Abdulazis showed this table:

Since the beginning of the year the prices for all forms of carbon based energy except crude oil have increased considerably. Abdulazis argued that the chart shows that OPEC+ is managing oil prices responsibly. The EU is certainly not doing similar.

The Biden administration has meanwhile nearly halved the content of the U.S Strategic Petroleum Reserve. This to keep U.S. pump prices down and the Democrats in power.

MoA - EU Pushes For More Sanctions Which Will Come Back To Bite It

1 Like

Hvilke tanker har folk om statsbudsjettet (før endelige forhandlinger med SV)?

At vanlige folk defineres som tom. 750’, det er veldig merkelig og litt provoserende. Men regner med at det er nøye kalkulert med tanke på stemmer.

2 Likes

Appropos om vi hadde levd med MDG som enerådende :stuck_out_tongue:
image
Før ville det motsatte vært positivt :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg synes det er provoserende at når Vedum satte opp regnestykket over hvem som gikk i pluss og minus i mai så var “vanlig husholdning” de med 1 million netto, og når skatten skal endres så er plutselig 750’ brutto det høyeste for “vanlige”. Da er altså en “vanlig husholdning” en hvor begge samtidig tjener omtrent 700’ hver, men ingen av de er over 750’ for da er man “rik”.

Altså:
husholdninger med 700’ + 700’: vanlig
600’+700’: ikke vanlig, har ikke råd til budsjettet til vedum
600’+800’: ikke vanlig, de som tjener 800’ skal skatte mer

Det er ikke mange vanlige familier i dette landet om man skal oppfylle de to kriteriene samtidig.

Edit: Skatteøkningen for 800’ er veldig liten, men selektiviteten i når man er “vanlig” er det som provoserer meg mest.
Edit: Vedums regnestykke fra Mai i år.
image

2 Likes

Høyere skatt på utbytte og aksjegevinster. Aldri så galt at det ikke er godt for noe at 2022 har vært et dårlig aksjeår :joy:.

6 Likes

De ønsker å halvere den tollfrie tobakkskvoten ved innreise.
Selv bruker jeg ikke tobakk, men det er en viss smålighet her…

6 Likes

Det virker for meg en ganske heftig skatteøkning for rike bedriftseiere:

Først øker formueskatten til 1%, så reduseres rabattene og i tillegg økes utbytteskatten som brukes til å betale formueskatten.

9 Likes

Nja, er nok effektivt for å kutte svenskehandelen ganske mye. Jeg kommer ikke til å dra på svenskehandel som snuser i hvert fall. Taper penger på det om det er halv kvote.

Synes det forøvrig er et ræva mål å skulle kutte svenskehandelen, men tiltaket er nok effektivt om det er målet deres.

1 Like

I tillegg økes formuesverdisettelsen av aksjene…

1 Like