Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Håper virkelig det skjer noe på atomkraft fronten i Tyskland, en av de som ble stengt ned i desember i fjor har drivstoff for ett år med full drift:

Interessant dette også for de som er interessert:

5 Likes

Det er mye jeg reagerer på når det gjelder politikken fra dagens regjering. Men samtidig slår det meg hvor enkelt det er å sitte på et anonymt forum og klage på alle våre “udugelige” politikere. Dess mer man forbanner våre politikere dess dårligere politikere får vi. For hvem ønsker egentlig en slik posisjon med tanke på hvor utsatt man blir?
Ta ballen og ikke personen.

4 Likes

Akkurat nå taper de med fastprisavtale på strømmen. Tenk om prisen blir værende her nå de neste 2,5 årene. Det er jo mulig, selv om de fleste sikkert tror den skal opp igjen.

1 Like

Begynner snart å blåse nordavind fra alle kanter.

4 Likes

Lurer på hvor mange millioner av dollar Biden-administrasjonen brukte på lobbying for å oppnå det motsatte resultat.

1 Like

OPEC+ is committed to stable prices, not to significant price increases. During the OPEC+ session today the Saudi Prince Abdulazis showed this table:

Since the beginning of the year the prices for all forms of carbon based energy except crude oil have increased considerably. Abdulazis argued that the chart shows that OPEC+ is managing oil prices responsibly. The EU is certainly not doing similar.

The Biden administration has meanwhile nearly halved the content of the U.S Strategic Petroleum Reserve. This to keep U.S. pump prices down and the Democrats in power.

MoA - EU Pushes For More Sanctions Which Will Come Back To Bite It

1 Like

Hvilke tanker har folk om statsbudsjettet (før endelige forhandlinger med SV)?

At vanlige folk defineres som tom. 750’, det er veldig merkelig og litt provoserende. Men regner med at det er nøye kalkulert med tanke på stemmer.

2 Likes

Appropos om vi hadde levd med MDG som enerådende :stuck_out_tongue:
image
Før ville det motsatte vært positivt :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg synes det er provoserende at når Vedum satte opp regnestykket over hvem som gikk i pluss og minus i mai så var “vanlig husholdning” de med 1 million netto, og når skatten skal endres så er plutselig 750’ brutto det høyeste for “vanlige”. Da er altså en “vanlig husholdning” en hvor begge samtidig tjener omtrent 700’ hver, men ingen av de er over 750’ for da er man “rik”.

Altså:
husholdninger med 700’ + 700’: vanlig
600’+700’: ikke vanlig, har ikke råd til budsjettet til vedum
600’+800’: ikke vanlig, de som tjener 800’ skal skatte mer

Det er ikke mange vanlige familier i dette landet om man skal oppfylle de to kriteriene samtidig.

Edit: Skatteøkningen for 800’ er veldig liten, men selektiviteten i når man er “vanlig” er det som provoserer meg mest.
Edit: Vedums regnestykke fra Mai i år.
image

2 Likes

Høyere skatt på utbytte og aksjegevinster. Aldri så galt at det ikke er godt for noe at 2022 har vært et dårlig aksjeår :joy:.

6 Likes

De ønsker å halvere den tollfrie tobakkskvoten ved innreise.
Selv bruker jeg ikke tobakk, men det er en viss smålighet her…

6 Likes

Det virker for meg en ganske heftig skatteøkning for rike bedriftseiere:

Først øker formueskatten til 1%, så reduseres rabattene og i tillegg økes utbytteskatten som brukes til å betale formueskatten.

9 Likes

Nja, er nok effektivt for å kutte svenskehandelen ganske mye. Jeg kommer ikke til å dra på svenskehandel som snuser i hvert fall. Taper penger på det om det er halv kvote.

Synes det forøvrig er et ræva mål å skulle kutte svenskehandelen, men tiltaket er nok effektivt om det er målet deres.

1 Like

I tillegg økes formuesverdisettelsen av aksjene…

1 Like

Hvem blir neste skatteflyktning? :stuck_out_tongue: Kanskje Mohn må dra så de skjønner tegninga? :stuck_out_tongue:

Selve det der uttrykket “Nå er det vanlige folks tur” som Ap brukte i valgkampen bekrefter bare den løgnaktigheten som har blitt “normalisert”. Ordet “vanlig” er så tøyelig at man ikke har forpliktet seg ovenfor noen. Hadde det feks vært “Nå er det de fattiges tur” så kunne det vært forholdsvis enkelt å etterprøve løftet. Ergo altfor risikabelt, og det ville jo ikke “favnet bredt” for å sanke det minimum av stemmer fra middelklassen som måtte til for å komme i regjering. Å være fattig regnes vel heller ikke som akkurat “vanlig” i Norge. Så det er ihvertfall en gruppe som ikke burde stemt på Ap. “Vanlige folks tur”, det er samme retorikken som ble vanlig i USA for minst tyve år siden med alt snakket om middelklassen fra begge de to store partiene.

7 Likes

Denne regjeringen kommer aldri til å fortsette etter neste valg.

9 Likes

Ikke enda, men de er på god vei :stuck_out_tongue_winking_eye: Anyways, mye av problemene har for så vidt ikke vært AP sin feil i utgangspunktet, men deres måte å takle det på har blitt dyrt for privatpersoner, da spesielt SMB bedrifter og deres eiere. Med økte renter og boligprisfall er det nå vanlige folk som sitter igjen med betydelig mindre formue og disponibel inntekt. Men hva kan man forvente av venstresiden? Er jo deres kjernesak å gjøre alle like fattige, det er i hvert fall sånn jeg har forstått deres politikk? Det klarer de veldig bra, så de som har stemt på den siden bør jo være veldig glade nå?

2 Likes

Tipper det er 2020-tall, men 750k opp er rundt 14%? Skatteøkning på disse blir vel nesten mer symbolsk (pga at antallet er så lavt).
image

ref: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier statistikken | FriFagbevegelse

2 Likes