Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Støre over Stoltenberg any time.

1 Like

Her strever han :rofl: :

1 Like

Vi har utallige av sånne blemmer, fra maskebruk til sniking på t-banen :stuck_out_tongue: Han er ikke en PR-mester kan man si.

2 Likes

Han er ikke akkurat alene om å tråkke i salaten :stuck_out_tongue:

1 Like

Regjeringens strømstøtte er genial. Det er bare «rike» bedrifter som har råd til å ta i mot støtte :rofl:

« Regjeringens utbytteforbud knyttet til strømstøtteordningen gir en ekstra byrde til bedrifter som strever med å betale skatteregningene grunnet økte skattebyrder, mener regnskapsførernes forbund.

– Utbytte er ikke synonymt med overskudd. Mange virksomheter er avhengige av å ta ut utbytte for å betale skatt.

2 Likes

Hvorfor ikke ha skattefritak opp til feks 200.000, og SÅ kan de som tjener godt skatte mer?

Å klare seg på 16666 pr mnd er tross alt en del enklere enn å klare seg på 10833 pr mnd (med 35% skatt). At det i det hele tatt går an å leve på så lite er et mysterie.

https://www.nrk.no/norge/na-kommer-skatteokningen-for-vanlige-folk-1.16121917

1 Like

Det er ikke 35% skatt på inntekter på 200k. Det er et stort bunnfradrag.

3 Likes

In 1998 it was reported that bin Laden is operating his terrorist network out of Albania. The Charleston Gazette quoted Fatos Klosi, the head of the Albanian intelligence service, as saying a network run by Saudi exile Osama Bin Laden sent units to fight in the Serbian province of Kosovo. Confirmation of these activities came from Claude Kader, a French national who said he was a member of Bin Laden’s Albanian network. He claimed he had visited Albania to recruit and arm fighters for Kosovo.[31] In 2000 bin Laden was operating from Kosovo planning the terrorist activities during the Insurgency in the Preševo Valley Militant activity of Osama bin Laden - Wikipedia

2 Likes

Stemmer det - poenget var at hvis staten vil hjelpe dem som virkelig trenger det er en god måte å øke bunnfradraget, til feks 200.000, og heller øke skattesatsene over. Bunnfradraget er nå på kr 58 250. For meg virker det i hvert fall som en naturlig vei å gå.

1 Like

Det er vel flere fattige i Norge nå enn noengang før i moderne tid. Men det lindrer nok sulten deres, og frosten, at Regjeringen gjør så godt de kan for å jage de som har gjort mest for landet på dør (til Sveits).
Stay trygda.

4 Likes

Finnmark og Krim, to områder med to helt forskjellige bakgrunner. Svak analogi.

2 Likes
Lønnsinntekt
Sats 46 %
Øvre grense * 109 950 kr
Nedre grense (særskilt fradrag i arbeidsinntekt)** 31 800 kr

Det stod ikke dritbra forklart, men jeg antar fratrekket er 46% av lønnen, max 110k. For en med 200k inntekt, så blir fradraget 92k, så det blir skattet av 108k.

Jeg tenker det er bra å vite at alle betaler litt skatt.

1 Like

Må si dette er rimelig smakløst. Å eie aksjer i et selskap og så fronte politikk for det selskapet. Korrupsjon?

Ser forresten at grunnrenteskatten kommer med tilhørende fradrag ved tap, slik som for oljebransjen.

8 Likes

Nei.

Det som er korrupsjon er hvis noen i AP / SP som kjente til dette hadde aksjer i oppdrettsselskaper og solgte før nyheten ble kjent. Det ville være innsidehandel, og korrupt oppførsel. Og hvis noen vet at dette skal reverseres i forhandlinger, og så kjøper aksjer før det blir kjent - så er det også korrupsjon.

Man kan gjerne si det er smakløst hvis man vil, men da er man over på en diskusjon om politikere overhodet skal kunne eie aksjer i det hele tatt.

Generelt er det veldig vanskelig å si at noe er korrupsjon når du er i opposisjon og regjeringen ikke er avhengig av ditt parti sine stemmer når de vedtar ting. Du argumenterer for politikk du ikke kan gjennomføre. Du har ikke makten. Du kan ikke vedta noe som helst som gagner de selskapene du investerer i. Men, hvis FRP nå hadde hatt makten, og skulle reversere dette, og så solgte de aksjer etter at reverseringen ble kjent? Da kunne man hatt en diskusjon om dette.

Skal man se etter korrupsjon så er det om noen i AP/SP har solgt vesentlige poster i oppdrett/vannkraftselskaper de siste månedene som ville vært greia. Ikke om FRP’ere som ikke bestemmer noe som helst de neste årene har noen synspunkter - fordi de har null påvirkningskraft.

Hvis man mener dette er korrupsjon, så er det å eie aksjer for alle politikere korrupsjon. Uansett.

Hvis du mener at det skal være ulovlig for politikere å samarbeide med selskaper, så får vi introdusere den regelen for alle interessegrupper: LO og AP må kutte alt samarbeid umiddelbart, for det er korrupsjon.

8 Likes

Har du hørt om Sinkaberg Hansen ?

1 Like

Politikere i “utsatte” posisjoner som dette skjer hele tiden, i USA er det helt ekstremt hvordan de utbytter posisjonen sin for å tjene penger på børs. Er du politiker og sitter på info som ikke er allment kjent, så skal du ikke kunne holde på med børshandel i enkeltaksjer?!

4 Likes

Jeg tenker de gjerne må eie indeksfond. Nicolai Tangen solgte seg helt ut av alt han eide for å bli sentralbanksjef. Tror han puttet pengene i statsobligasjoner. Det synes jeg blir for drøyt. Jeg syntes ikke noe om at f.eks. Stoltenberg fikk en båt av LO i 2011.

Dagbladet skriver at 71 prosent av befolkningen synes at gaven ikke er passende.

Dette blir jo mye vanskeligere med evt politikere som har eierskap i f.eks. familiebedrifter hvor det å selge seg ut ikke er aktuelt. Da er jeg nesten der at de ikke burde bli politikere i viktige stillinger, hvis de da ikke gjør som Nicolai Tangen.

Må forresten si at Nicolai Tangen må være noe av det største “varpet” Norge kunnet gjort som sjef for oljefondet. Han har virkelig gitt alt for å kunne få den stillingen.

Litt på siden her, men Jon Bing (og Tor Åge Bringsværd) har skrevet endel sci-fi. Der kommer hovedpersonen til en planet, hvor alle hadde plikt til å jobbe som politiker ett år, det ble valgt tilfeldig. Hukommelsen om det personlige ble wipet, alt materielt ble solgt. Etter perioden var over ble hukommelsen gjenopprettet og du fikk tilbake det materielle ganget opp med en faktor utfra hvor bra samfunnet hadde gått etterpå :stuck_out_tongue:

8 Likes

Det viktigste med å få tangen i rollen er at det nå blir svært vanskelig for en politisk broiler å få den senere. Rollen gis til folk som er faglig tunge. Ikke som har politisk tyngde.

Altfor mange roller i staten går til broilere.

16 Likes

Det er noe jeg også kan støtte, men da føler jeg ikke at vi er på en diskusjon om noen som (muligens?) er langsiktige eiere i spesifikke selskaper skal ha lov til å argumentere for at de får bedre vilkår når de er på stortinget, men over på den mer generelle “for å fjerne mistanke og potensiell politikerforakt, så bør de være svært varsomme og ha spesielle regler som forhindrer det totalt.” Som mange kan si seg enige i.

Jeg er veldig skeptisk til regler som sier at hvis du eier en bedrift kan du ikke bli politiker. Skal alle bønder da nektes verv i samfunnet? De vil normalt søke seg til senterpartiet, som normalt søker bedre vilkår for bønder, osv.

Trenger vi virkelig flere profesjonelle politikere som aldri jobber eller skaper noe i det private næringsliv? Jeg tviler litt.

9 Likes

Det er ikke helt lett å lage lover og regler som vi nå finner ut :stuck_out_tongue:

2 Likes