Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Follow-through neste uke nå endelig, så blir dette veldig bra :muscle:

Skal Blinken ta en Powell hos FN nå? Har de oppdaget masseødeleggelsesvåpen på grensen til Ukraina?

Kanskje et preventivt angrep på Russland er amerikanernes løsning for å hindre krig. Time will show.

Ohhh nooo håpet øl skulle snike deg unna pris stigning…:scream:

Off, denne var lei ja. Øl må man ha

Alt det andre er jo sunn prisstigning :wink:

Ser Olsen er ute å truer de som ønsker å kompensere pristigning med høyere lønn. Da kommer ekstra rentehevinger.

Korrekt. Med økt lønn som svar på inflasjon må renta opp. Det blir en skjevfordeling av byrde mot de som er tidlig i arbeidslivet, men de har lite makt.

Hehe Ja stakkars oss som er gjeldsfri….
Kan ikje hamstre øl heller ettersom det er fersk vare :cry:

Nå starter investeringsfesten på short :joy:

Jeg har sjeldent vært så sikker som nå.
I dag tok pensjonskontoen i + 2% for i år og uten dagens gull rush… :+1:t2:

2 Likes

Slike kommentarer gir meg lyst til å gå motsatt? :smiling_face_with_three_hearts:

4 Likes

Hvilke investeringsposisjoner anbefaler dere å ta for å sikre cash på konto mot å bli spist av inflasjon? 1-5 års horisont

1 Like

Jeg taper heller -5% ett år til inflasjon, enn å tape -5% til inflasjon pluss tap på investeringer.

Cash er undervurdert. I tillegg- hvis du har vært investert til nå og er en av de som tror at inflasjonen roer seg ila året har du uansett vært beskyttet mot inflasjonen frem til nå hvor inflasjonen har vært høy, og taper 0- 0,5% månedlig om inflasjonen ikke gir seg.

3 Likes

Ja det kan du si. Men for 8 mnd siden solgte jeg alt av aksjer (etter eventyr avkastning) og 1 leilighet pgr jeg trodde markedet var nær en peak. Jeg trodde inflasjon ville øke og begynte smått og gå inn i gull og sølv. Nå ser det ut som ting begynner og stemme skremmende bra (men ting tar alltid mer tid enn en tror). Så neste 3/6 mnd tror jeg virkelig den beslutning var riktig.

Nå er jeg nesten gjeldsfri og benytter hele lønnen + inn i aksje fond innen gull og sølv + “litt trading”

Som sagt derfor min uttalelse at sett markedet og folk sin gjeld og land sin gjeld… dette KAN ikke ende bra. Da vil jeg være klar med cash og utnytte mulighetene som kommer :+1:t2:

Jeg tror på fall i 20-40% klassen minst

4 Likes

Men du husker argumentet ditt da meta falt til 250 (-23%) after hours, og du dro value-case kortet og at det var alt for overdrevent og jeg prøvde å poengtere at det må ikke røres når markedet muligens går mot bear marked?

Ned over -15% siden den gang. Det er billig helt til det ikke ser billig ut lengre. Det er hele poenget med markedsfall og multippelkontraksjoner. Og hvis du mente 250 var overdrevent fall, så er 210 nå en drøm. Løp og kjøp!

6 Likes

Ja poenget mitt var at noen aktiva vil ikke ha livets rett, mens andre vil ha det - solide selskaper med god balanse ref Meta. Men klart, i disse tider virker det å investere i aksjer håpløst uansett. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, har en del av porteføljen i olje, oljeservice og i telekom. Solide selskaper med god balanse og trygge cash-flows, men problemet er markedet og psykologien. Usikker på om jeg skal selge alt og vente eller whatnot… I dagens miljø på børsen kan jo ting snu over helga og plutselig er alle på Buy-knappen på mandag. Jeg har jobb og nyfødt barn ved siden av og orker ikke tanken på å følge aksjene dag ut og dag inn. Tror jeg selger meg ned slik at jeg har 70-80% cash og bare snitter ned senere om det blir ny korreksjon på 10-20%.

1 Like

Må si at jeg er så utrolig spent på hva som skjer med sentimentet nå. Rekord inflow fra retail alle uker i 2022, veldig mange fond og aksjer som ser rett og slett ser stygge ut. Buy the dip mentaliteten må steppe kraftig opp nå før den bryter den fra forrige low, da tror jeg vi kan være i loopen likviditetsmessig

1 Like

terning

Jeg solgte massivt da Russland hevdet at de trakk tropper tilbake. Jeg tenkte at hvis det viser seg å være løgn vil det straks bli mye mer alvorlig. Tror det trekket kan bli lønnsomt.

1 Like

Er selv i denne kategorien. Så renta kan stige til himmels for min del ja…

En liten historiefortelling fra sist gang Russland gikk til angrep i Ukraina.

Godt tidspunkt for å selge? You tell me…

om det blir fiat skvis, så vil sikkert sølvet ditt gå opp med en halv prosent.

1 Like

Tror det blir litt større denne gangen. Det blir også langt kraftigere økonomiske sanksjoner. Det vil også bli dyrt for vesten.

1 Like

Det er forstatt ikke noe kult marked for fysisk i norge.