Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Selvfølgelig, men jeg antar omsetningen i de bransjene vil ta seg vesentlig opp. Her i Norge fra og med nå, i USA og resten av vesten om noen måneder. Det burde ta vekk noe av inflasjonspresset på varesektoren.

EDIT
Det er vel bull-scenarioet, at renten blir satt opp noe som senker inflasjonspresset noe. Servicebransjen suger til seg litt penger og dermed skaper mindre press på vareindustrien. Og at ting går seg til i løpet av sommeren. Optimalt, så blir det 3-5% inflasjon i 2022 og så 2-4% i 2023. Da vil noe av gjeldsberget ha blitt spist opp :see_no_evil:

EDIT2
Jeg tror egentlig ikke vi kommer utenom en korreksjon tilsvarende den man fikk etter 2011-rallyet :stuck_out_tongue:

2 Likes

Min mening er at med verdens gjeldsberg er at det er optimalt med 3.5%-5% inflasjon de neste årene, hvor man forventer at inflasjonen “snart vil falle” og man forsøker å ha budsjettunderskudd som er, i prosent av GDP, vesentlig lavere enn inflasjonen.

1 Like

De som følger dette tett forventer fall i core goods, men at core services vil dra seg til med gjenåpning.

2 Likes

Om en måned står indeks

• Høyere
  • Lavere
  • Ca likt

0 stemmegivere

The S&P 500 turned slightly positive and came well off session lows.

In the Fed’s latest meeting minutes, central bank officials reiterated they were eyeing a near-term interest rate hike and would determine timing of their balance sheet reduction process “at upcoming meetings.”

The minutes, however, made no mention of discussion of a potential 50 basis point rate hike at the Fed’s March meeting. Speculation that a rate hike of that magnitude might take place had been a source of uncertainty for investors.

3 Likes

Lite bevegelser på referatet, -så det virker som om den usikkerheten til rentehoppet var svært liten? Synes du ikke?

1 Like

Ikke hjemme idag, så kikker på dette fra hotellrommet.

Men kjapt og gale.

Blir overrasket hvis vi ikke skal ned å teste igjen, inn i den største volumbaren på lang tid.

Alle store svingninger med høyt volum blir som regel testet igjen. Av den enkle grunn at mann hadde høy likviditet i dette området.

Man fikk et rally fra bunn, men klarte ikke å presse igjennom motstanden (som tidligere var støtte) på ca 4587.
Første pullback fra toppen av gul range var kort, men rally i etterkant fikk aldri noe løft over seg, og stoppet rett i motstanden.

Påfølgende fall kom på økt innsats (volum) som ga større resultat til nedsiden. en forrige lille dip, men stoppet midlertidig 1/2 i rangen.
Siste 2 grønne barer til oppsiden viser ikke noe “futt” over seg foreløpig. Akkurat nå viser det avtagende moment.

Hvis vi får en ny lower high i kontekst av den gule tradingrange blir jeg ikke overrasket hvis man skal ned å teste prisbaren fra 24. januar. Da denne har høyt volum, og har egentlig ikke blir skikkelig testet enda.

Jeg vil gjerne se en retest av bunn av tradingrange. Bevegelsen ned og påfølgende rally kan da gi mer info om hva vi kan forvente oss i det større bilde.

Slik det er nå er vi i slutten av Fase A, mulig begynnelse Fase B, som i sin natur vil være volatilt.

Prisen ligger under både 20MA og 50MA, men har karret seg på oppsiden av 200MA.

5 Likes

Lov å håpe på et etterlengtet brudd opp i xact bear? :crossed_fingers:

image

HVIS det blir krig, så tror jeg man kanskje får en kjøpsanledning (unntatt oljerelatert, som sikkert makser i stedet) etter at følgende hendelser har skjedd:

• Invasjon.
  • Sanksjoner mot Russland.
  • Motsanksjoner fra Russland.
  • Vent 1 dag.

image

3 Likes

Jøss, trodde denne skulle komme natt til onsdag :joy:

Edit:

Knapt sett maken til krigshausing i mediene og fra amerikansk hold, så begynner nesten å lure på om det blir litt varmt til slutt her. Dessverre.

Follow-through neste uke nå endelig, så blir dette veldig bra :muscle:

Skal Blinken ta en Powell hos FN nå? Har de oppdaget masseødeleggelsesvåpen på grensen til Ukraina?

Kanskje et preventivt angrep på Russland er amerikanernes løsning for å hindre krig. Time will show.

Ohhh nooo håpet øl skulle snike deg unna pris stigning…:scream:

Off, denne var lei ja. Øl må man ha

Alt det andre er jo sunn prisstigning :wink:

Ser Olsen er ute å truer de som ønsker å kompensere pristigning med høyere lønn. Da kommer ekstra rentehevinger.

Korrekt. Med økt lønn som svar på inflasjon må renta opp. Det blir en skjevfordeling av byrde mot de som er tidlig i arbeidslivet, men de har lite makt.

Hehe Ja stakkars oss som er gjeldsfri….
Kan ikje hamstre øl heller ettersom det er fersk vare :cry:

Nå starter investeringsfesten på short :joy:

Jeg har sjeldent vært så sikker som nå.
I dag tok pensjonskontoen i + 2% for i år og uten dagens gull rush… :+1:t2:

2 Likes

Slike kommentarer gir meg lyst til å gå motsatt? :smiling_face_with_three_hearts:

4 Likes

Hvilke investeringsposisjoner anbefaler dere å ta for å sikre cash på konto mot å bli spist av inflasjon? 1-5 års horisont

1 Like