Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Er vel litt flere faktorer i det regnestykket, selv om jeg skjønner hva du mener.

Deler en kommentar fra TwentyFour Asset Management om FED og inflasjon:

Hence if you asked me what will turn this market around, my answer would be the same if you asked me what started the sell-off: the Fed.

As a result, we think investors will need to be a little more patient before deploying the cash on the sidelines, unless of course asset prices drop more precipitously, which is not our base case.

Ultimately, the moves we have experienced so far this year are entirely consistent with the onset of tightening financial conditions, and should eventually represent the first real intra-cycle buying dip of this new cycle.

The March 16 Fed press conference really is a key date for fixed income investors and one that participants will follow very closely.

Link til hele artikkelen:

2 Likes

Nytt bullrun fra mars til fellesferien før the Great Collapse til høsten? :thinking: :sweat_smile:

1 Like

I USA er det ekstremt etterspørsel drevet inflasjon. Det er jo det som er problemet er at alle fikk penger pgr hjemmekontor, de sluttet og bruke penger på Ferie og mat ute pgr corona, så i stedet gikk alle inn og handlet “ting”. Forde alle handlet ting så Forde det ble for mye penger i systemet så er det fullstendig stopp i supply kjeden.
På toppen av det så ble det produsert mindre ting PGR corona og enda flere problemer. Jeg tror inflasjon vedvarer lenge pgr det er fortsatt overflod av penger og lav rente. Når en endelig åpner opp vil det komme nye sjokk at ALLE skal på ferie så fly billetter blir ekstremt dyre, så blir restauranter dyrer forde de må dekke tap og folk vil ha mer lønn osv… spiralen er i gang

3 Likes

@anon80503862 Leste gjennom rentalcost som lag-indikator til cpi som du hjalp med tidligere og det gir mening. Men det betyr også at det vil gi downward pressure på konsum, kortsiktig press på inflasjon fremover. Vanskelig å si hvor det vil gå, men vil presse inflasjon høyere og stramme inn privatøkonomien.

Forstår ikke helt markedets take på dagens konsum-tall. Gode retail-sales tall(for økonomien, ikke for rentehevinger), men helt forferdelige import-tall. nonfuel imports med største økningen siden 2002. Dvs bedriftene har større input-cost, men de klarte for januar måned å bake inn kosten. Spørsmålet er hvor lenge man klarer å holde på med dette.

Edit; markedet snudde litt ned nå.

“All Imports Excluding Fuel: Prices for nonfuel imports increased 1.4 percent in January and have not recorded a monthly decline since November 2020. **The January advance was the largest 1-month rise since monthly percent changes were first published in January 2002. Higher prices for nonfuel industrial supplies and materials; foods, feeds, and beverages; capital goods; consumer goods; and automotive vehicles all contributed to the January increase in nonfuel import prices. The price index for nonfuel imports advanced 6.9 percent over the past year, the largest over-the-year rise since 12-month percent changes were first published in December 2002.”

Fomc minutes er vel det alle venter på 20.00 i kveld.

@Christian @anon80503862 Hvordan ser dere på chartet? Jeg ble litt sjokkert over det lave volumet i går på sp/nasdaq +1,5%, 2,4%. Stor bevegelse med laveste volum siden juleferien/starten i januar

1 Like

Ja, men det er også problemet man har.

“Alle vet” hvordan du får slutt på inflasjon - du tvinger fram en resesjon, dvs du inndrar kjøpekraft inntil priser må senkes - og ergo, kostnader må kuttes, inkludert å si opp folk som er for kostbare å ha i arbeid. Men, hvordan får du slutt på inflasjon uten en resesjon - dvs uten å skade økonomien og tvinge opp arbeidsledigheten?

Vi hadde ikke hatt ett så stort teoretisk problem nå hvis politikere og sentralbanker hadde vært åpne om at støtten under pandemien vil gi en kostnad i ettertid. Da hadde man klart å si fra at det man gir av støtte under pandemien må dekkes inn i etterkant. Men det har man ikke gjort, så det forventer ikke velgerne, og ergo har man ett problem.

Nå skaper man en forventning om at FED skal kunne slå ned inflasjonen uten å skape en resesjon. Vi får vel si lykke til? Det er veldig bra hvis de lykkes med det. Men, hvis man prioriterte inflasjon over alt annet så ville man forsøkt å tvinge fram en resesjon ved å inndra kjøpekraft (øke skatter, heve renter, tvinge fram arbeidsledighet) så raskt som mulig.

Problemet til FED er, slik jeg ser det, ikke å stoppe inflasjonen, men å stoppe inflasjonen med minimal innvirkning på realøkonomien. Og jeg tror det er en veldig vanskelig jobb. Det er også derfor det virker som om de mer eller mindre håper at ting skal løse seg av seg selv - de har ikke panikk enda, de har ikke gjort noe - de har bare snakket om å gjøre noe.

For hva skjer når man har inflasjon og folk ikke er bekymret for jobben sin? Jo, man krever høyere lønn, og er villig til å streike, demonstrere, og fucke med samfunnet for å få vilja si. Men, hva om du frykter for jobben din og tenker at det viktigste er tross alt å ha en eller annen form for inntekt så du ikke mister huset? Jo, da er du ikke like villig til å streike for lønnsøkning…

Problemet med inflasjon og lav arbeidsledighet er at ingen frykter for jobben sin, alle “tror” de kan kreve å få store lønnsøkninger, for det fortjener de jo - man må jo ha reell økning av lønna, dvs at lønna må minst stige like mye som inflasjon og helst mer. Og den mentaliteten gjør det vanskelig å fikse inflasjonen, for alle ser at alle andre får mer. Og da må man selvfølgelig ha mer selv også.

Jeg tror @rosk82 er riktig mann til å vurdere chart med fokus på volum og intensjon i henhold til Wyckoff.

Det er hovedformasjonen jeg ser på.

Det er det mer kortsiktige bildet. Hvor jeg syntes at det virker som det er ganske stor salgsvilje i markedet hver gang man tester oppover, men det er litt ingenmannsland der kursen er nå.

Mitt syn er at jeg forventer konsolidering rundt støttenivået for hode/skulder formasjonen i forkant av FED møtet i Mars, og så vil markedet velge retning deretter. Jeg har ikke noen sterk mening om daglige svingninger nå, eller om det vil teste ned og så opp, eller opp og så ned. Daily walk osv.

Man får fort ett falskt signal før månedsskiftet, så - midten av neste uke så går kursen i en eller annen retning, og jeg vil forvente at 28. februar til 3. mars så reverseres den bevegelsen, uansett hvilken retning den går :slight_smile: Men det siste her er en løs teori som veldig fort motbevises hvis det skjer noe betydelig neste uka i forkant.

5 Likes

Hadde man bare kunne få forbrukerene til å pense forbruket sitt over fra varer til noe annet? Hadde det bare vært noe som har vært “underforbrukt” som ikke er en vare de to siste årene?!?

Åja, reise, hotell, bar, restaurant, fly, cruise, konserter osv. Det er drita dyrt å kjøpe alt av varer, så hvis prisene ikke er helt hårreisende på tjenester, så burde det være et greit alternativ? Da hadde man fjernet penger fra forbruksvarer og puttet dem inn i en annen sektor. Det burde kunne gi mindre kjøpspress som igjen kan gi lavere priser på alt fra TV-er, mobiltelefoner og PC-er til hageutstyr, hytter, osv.

MEN, og her er det store problemet. Vi er der i Norge at det nok går fint å åpne helt opp nå. Det virker ikke like hot i USA og heller ikke i land som Tyskland og neppe i Japan. Og overhodet ikke i Kina :crazy_face:

Tror du folk som driver innenfor tjenestesektoren har noen incentiver til å ta seg bedre betalt nå enn før?

Gitt økte strømpriser, leiekostnader, ødelagt forretningskonsept pga statlige pålegg over noen år, høyere lønnskostnader, høyere produksjonskostnader, osv osv osv ?

Jeg tror Kina vil endre strategi rundt covid til sommeren, så jeg bekymrer meg lite om dem. Jeg tror de bare kjører på ut vintersesongen. Diktatur osv. De trenger ikke endre strategi for å vinne neste valg, sånn som politikere må.

Selvfølgelig, men jeg antar omsetningen i de bransjene vil ta seg vesentlig opp. Her i Norge fra og med nå, i USA og resten av vesten om noen måneder. Det burde ta vekk noe av inflasjonspresset på varesektoren.

EDIT
Det er vel bull-scenarioet, at renten blir satt opp noe som senker inflasjonspresset noe. Servicebransjen suger til seg litt penger og dermed skaper mindre press på vareindustrien. Og at ting går seg til i løpet av sommeren. Optimalt, så blir det 3-5% inflasjon i 2022 og så 2-4% i 2023. Da vil noe av gjeldsberget ha blitt spist opp :see_no_evil:

EDIT2
Jeg tror egentlig ikke vi kommer utenom en korreksjon tilsvarende den man fikk etter 2011-rallyet :stuck_out_tongue:

2 Likes

Min mening er at med verdens gjeldsberg er at det er optimalt med 3.5%-5% inflasjon de neste årene, hvor man forventer at inflasjonen “snart vil falle” og man forsøker å ha budsjettunderskudd som er, i prosent av GDP, vesentlig lavere enn inflasjonen.

1 Like

De som følger dette tett forventer fall i core goods, men at core services vil dra seg til med gjenåpning.

2 Likes

Om en måned står indeks

  • Høyere
  • Lavere
  • Ca likt

0 stemmegivere

The S&P 500 turned slightly positive and came well off session lows.

In the Fed’s latest meeting minutes, central bank officials reiterated they were eyeing a near-term interest rate hike and would determine timing of their balance sheet reduction process “at upcoming meetings.”

The minutes, however, made no mention of discussion of a potential 50 basis point rate hike at the Fed’s March meeting. Speculation that a rate hike of that magnitude might take place had been a source of uncertainty for investors.

3 Likes

Lite bevegelser på referatet, -så det virker som om den usikkerheten til rentehoppet var svært liten? Synes du ikke?

1 Like

Ikke hjemme idag, så kikker på dette fra hotellrommet.

Men kjapt og gale.

Blir overrasket hvis vi ikke skal ned å teste igjen, inn i den største volumbaren på lang tid.

Alle store svingninger med høyt volum blir som regel testet igjen. Av den enkle grunn at mann hadde høy likviditet i dette området.

Man fikk et rally fra bunn, men klarte ikke å presse igjennom motstanden (som tidligere var støtte) på ca 4587.
Første pullback fra toppen av gul range var kort, men rally i etterkant fikk aldri noe løft over seg, og stoppet rett i motstanden.

Påfølgende fall kom på økt innsats (volum) som ga større resultat til nedsiden. en forrige lille dip, men stoppet midlertidig 1/2 i rangen.
Siste 2 grønne barer til oppsiden viser ikke noe “futt” over seg foreløpig. Akkurat nå viser det avtagende moment.

Hvis vi får en ny lower high i kontekst av den gule tradingrange blir jeg ikke overrasket hvis man skal ned å teste prisbaren fra 24. januar. Da denne har høyt volum, og har egentlig ikke blir skikkelig testet enda.

Jeg vil gjerne se en retest av bunn av tradingrange. Bevegelsen ned og påfølgende rally kan da gi mer info om hva vi kan forvente oss i det større bilde.

Slik det er nå er vi i slutten av Fase A, mulig begynnelse Fase B, som i sin natur vil være volatilt.

Prisen ligger under både 20MA og 50MA, men har karret seg på oppsiden av 200MA.

5 Likes

Lov å håpe på et etterlengtet brudd opp i xact bear? :crossed_fingers:

image

HVIS det blir krig, så tror jeg man kanskje får en kjøpsanledning (unntatt oljerelatert, som sikkert makser i stedet) etter at følgende hendelser har skjedd:

  • Invasjon.
  • Sanksjoner mot Russland.
  • Motsanksjoner fra Russland.
  • Vent 1 dag.

image

3 Likes

Jøss, trodde denne skulle komme natt til onsdag :joy:

Edit:

Knapt sett maken til krigshausing i mediene og fra amerikansk hold, så begynner nesten å lure på om det blir litt varmt til slutt her. Dessverre.