Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

For det første kan man ikke sammenligne et år med ekstrem lavpris på strøm pga. stengte fabrikker og pandemi med det neste som har en ekstrem høy pris. Det blir to ytterpunkter. Ingen av delene kan bære seg over tid.

For det andre vil en økning på 1.5 % (som fort kan skje over de neste par årene) føre til en økning av utgiftene dine etter skatt på omtrent 50000 i året ved 5 mill i lån. Sammenlign det med strømprisøkning på 10-15000 et sted etter støtte fra staten så blir det lett å se hvilket tall som er størst.

Ja, det blir selvfølgelig ekstremt når jeg tok forrige regning. Men strømprisen ser ut til å holde seg høy fremover, på lik linje som det ser it som en renteøkning på 1,5 prosentpoeng ser sannsynlig ut. Strømstøtte varer vel bare til mars (??) også?

Så 10-15000, njaaa. Jeg tror det blir mer enn som så. Neste allerede 10 k de to siste månedene for min del.

Så kan du halvere lånet så begynner vektingen å se annerledes ut.

Som sagt, jeg ville ikke vært så sikker hva som svir mest for folk. Men de skal vel få i både pose og sekk, så det er ikke så nøye :confused:

PPI +1.0% vs forventet 0.5%, den er grei.

1 Like

14:36:35

TDN Direkt

USA: Nok en prisvekst-overraskelse

Produsentprisene i USA steg en prosent i januar. På forhånd var det ventet at produsentprisene skulle stige 0,5 prosent på månedsbasis, ifølge Trading Economics.

På årsbasis steg prisene 9,7 prosent, mot forventet 9,1 prosent.

1 Like

Artig at du deler litt, er det CFD’er du handler i forresten? Eller hvordan skaffer du deg denne eksponeringen mot amerikanske indekser (hvis jeg forstår deg rett er det S&P500 og nasse)?

Angående ny åpning da. Jeg har investert noen kroner i flyr og tenker egentlig på åpnings aksjer som har fått tyn.
Har dere noe tanker om det?
Jeg gjorde det bra i fjor på carnival cruise men tenker på hotell /tui etc.

Inflasjon og kostnader.
Neste 2-3 årene tror jeg blir ekstremt dyre for alle.
Renten går opp (plus de har justert ned fradrag fra 28% til 22%
Komunale avgifter og bolig skatt skal opp masse
Strøm vet vi om og det svir.
Hytter for de som har det
Bil Fikk vite av forhandler at det kommer prisøkninger på alt frem over pgr økte råvarer (dekk/lakk/metall og Chip mangel)

Så dette må jo bety at aksjemarkedet vil falle for flere må ha penger til andre ting…

Ser ut som kostnadene for Ola Nordmann blir slik de neste årene:

Bolig :arrow_up:
Bil :arrow_up:
Strøm :arrow_up:
Mat :arrow_up:

Har man et eldre hus med 3-4 mill i gjeld så svir nok strømmen mer enn 1 prosentpoeng økning i rente.

Bilprisene har skutt i været i USA, sannsynlig at Norge følger samme trend(?).

Av kostnadene nevnt over er det kun strøm som er selvpåført av politikerne, og noe de kan gjøre noe med hvis de faktisk vil. Vanker nok færre klapp på skuldra fra Brussel, men vi kan hvis vi vil.

Spm til dere makro-folk:
Hvis inflasjonen blir plagsom også i Norge, hvilke andre virkemidler er det mulig å ta i bruk annet enn styringsrenta?

1 Like

Holde igjen lønnsvekst så inflasjonen får negativ feedback effekt på forbruk.

Kan bli vanskelig hvis toppsjiktet får bonusutbetalinger pga. gode resultater. Samtidig som alt blir dyrere. For så å fortelle mannen i gata :

" Sorry kompis, vi må holde igjen inflasjonen. Så dere må vise solidaritet"

4 Likes

Det blir en ekstremt negativ spiral hvis man tightner på alle fronter. Hvor «flinke» er Norges bank til å vektlegge bakenforliggende årsaker til inflasjon?

Det er i stor grad politiske drivere til f eks chip-mangel og høye energipriser. Man pusher ESG over hele linja uten å forstå konsekvensene på infra og produksjon, meningsløse (subjektivt sett) lockdowns på store havner gir ekstreme logistikkutfordringer osv.

Er det en ønsket utvikling og man aksepterer høyere prisstigning uten å innføre tiltak (vent og se-holdning), eller er det bare inkompetente politikere? Finnes sikkert flere svar, altså :joy:

@Tekk CFD og bear/bull. Kommer an på om jeg vil ha unlimited eller begrense nedside, koster gjerne mer i form av spread.

Obligasjoner fortsetter å selge, aksjer fortsetter å kjøpe dippen


Corp Bond ETF

Fastrenta på lån

Lønnspiral?

Fed ligger bak alle andre

Når slår sentimentet ut over corp earnings?

1 Like

Renten er bensinen til økonomien. Jo mer renten er jo mindre får vi til annet (og øke inflasjon ) det er ikke så mange andre hjelpemidler som finnes.

Men når Norge subsidiere strøm så går faktisk inflasjonen ned i Norge forde pris på strøm synker. Men de gjøre dette hvis de tror det er kortsiktig.

Men vi kan redusere skatter og avgifter. Feks
0 avgift på alkohol hadde jo vært fantastisk , kanskje litt mindre avgifter på mat så blir kost for oss mindre.

Så det finnes muligheter.

Dette tror jeg er en kortslutning, fordi det ikke er en etterspørseldrevet inflasjon, men forårsaket av andre faktorer.

Synspunkter?

Det produseres såvidt nok olje og gass, det presser prisene der. Det har vært for lave investeringer, spes siden oljen var nede i 28$ fatet.

Det er ikke nok mikrochipper fordi etterspørselen har økt kraftig.

Containershipping er grisedyrt fordi volumet har økt markant.

Jo, det er en etterspørselstyrt inflasjon.

3 Likes

Containershipping er dyrt pga propper og en enorm mengde skip i kø. Dette vil løse seg. Eller er det allerede løst? Ikke sjekket på en stund. Volumet økte markant også fordi alle satt hjemme og kjøpte ting og tang. Nå normaliseres verden og folk bruker pengene annerledes igjen. Transitory?

Energi er dyrt fordi politikerne ønsker det slik. En villet strategi. Push det grønne skiftet, bannlys kjernekraft og «glem» infra og supply. Politikerstyrt inflasjon. Skal man inndra kjøpekraft pga noe man selv ønsker?

3 Likes

Chipmangelen er vel ikke bare pga. økt etterspørsel.

Må ikke glemme brannen som reduserte tilgangen. Samtidig som man kjørte knallharde lockdowns på arbeiderene som jobbet ved fabrikkene.

Ja, man sliter å levere. Men det er ikke ene og alene pga. økt etterspørsel.

1 Like

Gitt at man tar bort forutsetningen om etterspørseldrevet inflasjon, så vil en inndragelse av kjøpekraft være både ulogisk, fordi den ikke løser bakenforliggende årsaker, og heller bare virke ødeleggende uten reell effekt. Tankefeil?

Er det en umulighet å leve med relativt høy
Inflasjon og samtid lave renter i et år eller to og anta / forvente en normalisering?

Nå måler man inflasjon mot fjoråret, som var et unormalt år på alle måter. Ett år fra nå måler man mot nåværende priser. Jeg tror ikke vi vil se samme inflasjon neste år når dagens priser blir målestokken.

Edit: Baserer logikken min på dette resonnementet. Synes det maker sense. Les eksemplene også.

2 Likes

Opec har jobbet knallhardt for å sørge for at det ikke kommer nok olje på markedet. De kjørte ikke oljeprisen ned for moro skyld.