Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Får ikke tid til noe som helst annet nei, er 100 timers uker. Men bevegelsene i treasury og aksjemarkedet som vi har sett siste 1,5 mnd skjer med 2-3 års mellomrom, spesielt mtp hvor manipulerte markedene har vært så det har vært lite muligheter for å holde på sånn. Så med en gang det roer seg så lukker jeg alt og stikker til utlandet, det er litt sånn man “må” hvis man skal orke det her.

Å skrive her gjør jeg bare hvis jeg har tid og jeg ikke har så store posisjoner i tradesa, men venter på bevegelser. Tar ikke så mye tid, jeg samler inn data og grafer uansett, så å dele det er ikke noe stress.

6 Likes

Kjører du noe gearing? I så fall, hvor mye?

Sykt å tjene 1,4m på så kort tid. Så det i 5000 trade tråden. Noen fikk det til. De fleste ble wipet.

Det tror jeg er det smarteste jeg har lest i hele tråden! :joy:

2 Likes

15-20x gearing, ikke noe jeg anbefaler andre å prøve på.

Ja vært den beste perioden på lenge, truffet godt i mange trades- også bommet flere ganger og tapt større flere ganger også i samme periode, så det er store svingninger og tøft når det er motvind!

Haha blir muligens ferie, vi får se om jeg ikke roter bort gevinsten :crazy_face:

1 Like

Gratulerer! Det hadde ikke fungert for meg siden jeg har jobb, familie og andre fritidsinteresser, men har ikke klart å skape samme avkastning som deg i år. Har jobbet mye med å finne strategier som gjør at jeg kan fokusere bort børsen helt når jeg gjør andre ting. Har fortsatt ikke gjort noen handler i år så helt motsatt av deg.

3 Likes

Ah, så to-tre trades unna å bli wipet? :see_no_evil:

Når man begynner å vise frem gevinsten er det ofte lurt å ta en pause:D

4 Likes

Nei ikke så voldsomt, haha. Trader såpass ofte at det skal mye til for at jeg blir ordentlig wipet på så korte trades.

Kommer inn meldinger om at Putin sender styrker fra hviterussland tilbake tilbake til originale baser. Ikke de som er nærme Donbass, krim og skipene i svartehavet.
Yield sammen med futures spiker ordentlig. PPI etterpå, kan fort bli en artig dag.

@Fornybar egentlig enig! På tide å gå bull da? :upside_down_face:

2 Likes

Tror ikke det, mye mer å gå på på nedsiden ser jeg i spåkula mi

1 Like

Blant aksjer som inngår i indeks er det høy pris. Man må legge en enorm restverdi ved ti år og lav rente for å få prisingen til å gå opp. Med så mye usikkerhet man har framover for store etablerte selskaper (mye innovasjon og endrede rammevilkår/energiformer/energipriser) så burde mye av de store selskapene vært priset veldig mye lavere enn det de er i dag.

Vi må huske på at det er disse store indeksbærende selskapene som står i fare for å bli disruptert, som er lite manøvreringsdyktige ved endringer og som samtidig med dette tar opp lån for å betale utbytter og fremstå som tryggere enn banken.

1 Like

Oljen var ikke langt unna 100$-grensen som i 2007/8 ble etterfulgt av et stort krakk og i 2011 av en liten korreksjon (20%) før det fortsatte jevnt oppover i et svært godt bullmarked i 3 år.

1 Like

Brått oljeprisfall etter meldinger om russisk tilbaketrekning

24 minutter siden · Martin Hagh Høgseth

Oljeprisen faller brått etter klokken ni tirsdag morgen. Utviklingen kommer samtidig som Russlands forsvarsminister sier at russiske militærstyrker fra sør og vest er på vei tilbake til sine baser etter militærøvelser, melder det statlige russiske nyhetsbyrået Interfax, ifølge Bloomberg.

Et fat Nordsjøolje koster nå 94,82 dollar fatet, rundt 80 cent lavere enn før meldingen om tilbaketrekningen kom. Fra midnatt har oljeprisen falt rundt én prosent.

Intefax melder samtidig at Russland og Hviterussland vil gjennomføre øvelser 19. februar. Hit skal militærattacheer fra andre land bli invitert.

Verdens markeder har siden fredag kveld vært sterkt påvirket av usikkerheten rundt Ukraina-krisen. Gjennom helgen har amerikanske myndigheter uttalt at en russisk invasjon av Ukraina kan være nært forestående. Russland har på sin side avvist at det finnes planer om en invasjon.

1 Like

Høy inflasjon → synkende oppslutning til regjeringene → innstramming av pengepolitikken → lavere aksjekurser

2 Likes

Er det noe oppside i markedet hvis det ikke blir krig ?
Jeg tror ikke det på kort sikt.
Derfor tror jeg nedsiden nå er mye større enn oppsiden.

1 Like

Ok, mener du har nevnt dette før?

Futures på S&P, NASDAQ, DOW og Russel ser foreløpig ut til å funnet en bunn.

Tydelig mangel på resultat til nedsiden på baren i bunn på daily i forhold til volum bak.
Blir viktig å se hvor langt forsøket på rally pusher kursen.

Ligger to høye volumbarer til nedsiden som må passeres.

Siste dip ned hadde høyere volum med større resultat. en lower high nå på dette forsøket vil bare ytterligere bekrefte fortsatt svakhet.

Men vil se volum og resultat på rally.

Ser på rangen med et bearish BIAS. Vil se bekreftelser på å fastholde en bearish BIAS. Hvis det ikke manifisterer seg vil jeg se på potensielle kandidater til oppsiden for mindre trades.

Foreløpig operer vi en form for horisontal tradingrange som viser mer tegn til distribusjon en akkumulering.

3 Likes

Jeg er litt der at det neppe er noen som klager hvis renten går opp. Det har man tatt høyde for. Strømprisen derimot. Den tror jeg folk hennes over. Kanskje mest fordi det er staten som hover inn. Dette gjelder Norge. Neppe det samme i usa.

2 Likes

Ja det er mye følerier rundt strømpris. Det siste jeg hørte var at man ville ha økning i lønn pga. økt strømpris som man allerede i stor grad har fått kompensert fra staten. Helt frakoblet virkeligheten. Man kan ikke få i både pose og sekk. Alle må forstå at når man får strømprisøkningen kompensert så kan man ikke bruke det som argument til lønnsøkning i tillegg. Arbeidsgiveren din har ikke noe med hva du bruker penger på privat. Jeg tror det blir et oppgjør med negativ reallønnsvekst for de fleste, særlig de på gulvet. For mange i oljebransjen kan det bli veldig bra.

Stiger renten halvannen prosent har det mye mer å si for hva folk flest har å rutte med enn det strømprisen gjør.

2 Likes

Nja, du kan bruke differansen etter kompensasjon, -som er betydningsfull.

Arbeidsgivere blir jo litt bundet av kpi/inflasjon, så indirekte blir de påvirket av hva arbeidstaker bruker penger på.

Jeg er usikker på om det stemmer. Eksempelvis økte strømregningen min med mer i desember sammenliknet med i fjor, enn hva en renteøkning på 1,5% (boliglån på 5 mill) ville ha kostet meg.

1 Like

Jeg har ironisk nok kjørt fastpris på strøm, men ikke på huslånet. :crazy_face:

1 Like