Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Skulle akkurat til å skrive det samme.

Veien ut av denne iterasjonen senkapitalismen blir mer av det samme inntil det ikke går lenger. Og det kan og vil tynes for alt det går et godt stykke tid til.

1 Like

Interessant U-sving i Futures i dag. Oljen snudde ned da. Får se hva som skjer når USA-børsene faktisk åpner.

1 Like

Jeg mener egentlig ingenting, men man må få ned inflasjonen uansett hva det måtte koste. Hvis ikke så er hele vårt økonomiske system ødelagt. Derfor syntes jeg det som har skjedd nå er helt uansvarlig på et nivå som ikke kan poengteres nok, at de har valgte å ikke prioritere noe som helst annet enn sysselsetting. De har kun sett på èn ting med skyggelapper. Hyperinflasjon defineres ulikt, men hva konsensus fra alle intervjuer daglig som jeg får med meg fra økonomer/analytikere hos Bloomberg snakker man om hyperinflasjon som 15-20% inflasjon årlig. Det tas opp veldig ofte.

@Christian Ja kom melding på Lavrov/putin i stad. Markedet får puste litt.

1 Like

Double-down Bullard.

3 Likes

Jeg forstår delvis hvor du vil, det jeg sliter med å forstå er hvorfor du tror at situasjonen i dag er annerledes enn tidligere i historien. Vi har det samme økonomiske systemet, som “må” håndteres på samme måte som tidligere. Jeg ser ikke at vi er i en økonomisk revolusjon som endrer betingelsene.

Derfor så bruker jeg mye tid på å se på historikk, hvordan opplevde folk før/under/etter inflasjonsperiodene tidligere hva har aviser/økonomer/sentralbanker sagt, for å sammenlikne med hvordan folk opplever dette nå.

Fordi vi står foran problemet nå, så blir det interessant å se om 1-2 år når vi står i problemet, og hvordan det blir etter å ha løst problemet. Tidligere tar dette flere år med inflasjonskamp før det kommer ned, slik at det er noe vi kommer til å måtte leve med. Problemet er at handlingsrommet er nesten borte før man har begynt.

Det er pga QE og gjeldsberget nasjoner har bygd opp.

Det er også grunnen til at jeg mener problemet ikke oppstår før lenger fram i tid.

Først skal vi bygge gjeldsberget opp enda mer.

Åpenbart er jeg enig, men det går an å fikse dette men du må regne med en enorm bust på -70-80% i aksjemarkedet for å fikse det. Du fikser problemet, men du havner i økonomisk depresjon. 70% fall får oss tilbake til trendlinje og indeksene faller tilbake til 2016 nivå (usa).

En annen ting er at USA kan fint betale gjelden sin, de er bare ikke i en situasjon de er villige til å gjøre det(som fører til multippelkompresjon, men redder økonomien).

De har selskapsskatt på 22% mener jeg nå, så får de til å justere økonomien til en høyere selskapsskatt så går man fort i surplus på nasjonalbudsjettet.

Jeg er helt enig i at det er mulig å fikse det.

Det jeg påstår er at politikere og byråkrater og velgere ikke vil velge å forsøke å fikse det, de vil heller dure på videre. Fordi kostnaden politisk og økonomisk ved å aktivt velge å la det smelle er for høy.

Man vil heller la det smelle “naturlig” på ett uvisst framtidig tidspunkt og skylde på “de slemme andre” eller “de rike 1%” eller “slemme Putin/Kina” eller whatfuckingsever - alt annet enn borgerne og seg selv og egne beslutninger.

Verdens pensjonsfond.

Skal man politisk, med vilje, velge å la det smelle 50% - 80% ned? Det blir nok populært i neste valg… det er mulig jeg er for negativ, jeg har en tendens til å være for negativ, og jeg vet det. Men, jeg klarer ikke se at man velger å la alt krasje med vilje når man vet hvor upopulær man blir selv med små økonomiske nedturer.

3 Likes

Enig, men inflasjonen endrer hele bildet. De er trapped. Derfor skal man aldri kødde med inflasjon, nå har de satt seg selv i sjakk-matt. De skulle agert mens de hadde sjansen.

Men skal man da basere seg på et “incident” som skal være scapegoat? Jeg kan være enig at man vil kontrollere dette politisk, i all grad de kan, men de er allerede i suppa. Amerikanerne har levd “hand to mouth” i lang tid allerede, food banks er swamped, kriminalitet når nye høyder. Om politikerne velger å sitte i ro, for å berolige “investorer”, så vil det ikke falle i god jord hos en befolkning som allerede skriker etter hoder. Inflasjonen er kritisk allerede, og 7,5% CPI er et pyntet tall, husk at mange i realitet opplever en langt høyere stigning på essensielle varer og tjenester.

Meat prices rose nearly 14% in the past year, said the Bureau of Labor Statistics. Bacon was up by 18% and beef roasts by 19%. The average nationwide price of ground chuck was $4.77 a pound in January, compared with $4.31 in January 2021.

“The index for food away from home rose 6.4% over the last year, the largest 12-month increase since January 1982,” said the government. Food away from home includes carry-out food and food bought in restaurants, cafeterias, and vending machines.

FED vil selvsagt forsøke å gjøre noe. Men jeg tror ikke vi får ordentlig panikk før eventuelt i juni hvis inflasjonstallene fortsatt er svært høye da.

Mange som snakker om at de tror inflasjonstallene vil i hvert fall falle noe i april/mai. Kommer de ned til 5% eller lavere ser det helt annerledes ut enn hvis de er 8%, 10%, eller mer. Litt uavhengig av hva FED gjør.

FED senket jo renta med 1.5% i begynnelsen av pandemien mener jeg? De burde kunne øke den 1% nå i mars uten problemer egentlig. Men jeg tror de holder seg til 0.5% eller 0.75%.

Hvorfor ikke opp 1,5%? Det er jo det som er priset inn? :see_no_evil:

Hvordan mener de dette skal skje? FED har ingen verktøy tilgjengelig for å senke inflasjonen annet enn å stoppe pressen og heve renten. Jobbtallene i USA er “best ever”, korona er “over”, behovet for pressa er alt forbi, men de slutter ikke å printe. Om de ikke øker renten betraktelig nå, vil de bare sette seg opp for et enda verre utfall down the line, men det er vell fort det de velger å gjøre. Mener disse folkene at inflasjonen bare magisk skal forsvinne… ?

1 Like

Teorien er at mye av inflasjonen skyldes supply problemer og alt for mye likviditet i systemet, mye pga støttepakker og tiltak under pandemien.

Så hvis FED strammer inn litt på likviditeten, og demokratene i USA ikke får flertall for noe budsjett siden Joe Manchin er bekymret for inflasjon, så vil effekten av dette falle over tid, og så får man supply problemene under kontroll, og mer eller mindre magisk så vil inflasjonen falle.

Jeg er ikke helt solgt på forklaringen, men jeg har hørt den fra flere :slight_smile:

1 Like

@Christian 0,5 i mars som er priset inn?

@anon80503862 Verdensgjelden siden 2019 er økt med ca 20%. Er voldsomt for to år. Møter en smertegrense rundt 2,5% på treasuries. Er ikke så bekymret for husholdninger, mest corporate og nasjonalgjelden. På marginalen såklart, mange selskaper som har solid balanse, men det er aldri i den enden det starter…

2 Likes

Ja, det stemmer for 1-åringen. Så hvis de skal “shocke” markedet og få dem til å tro på FED, så må de vel gjøre noe mer tiltak. Jeg tviler egentlig på at de gjør det da. De prøver vel å være forutsigbare. Dette er vel det de har å jobbe med: snittrente neste 3 år på rundt 1,82%.

1,14 - 1 år
1,64 - 2 år
1,82 - 3 år

Solgte shorts som nevnt i stad på -1,5%, begynner å øke igjen nå +0,6%

Får noen noe som helst ut av å vite når man øker/reduserer short- eksponering? Hvis ikke gidder jeg ikke bruke tid på dele tradinginnganger haha.

4 Likes

Jeg synes det er interessant :slight_smile:

1 Like

Gjerne med noe informasjon samtidig? Ellers passer det kanskje best i tradingtråden. Plager meg ikke da :slight_smile:

Haha skal dele litt; Det er for tidkrevende å dele alt som inngår i tradesa, er alltid 100 momenter som er blanding makro, momentum, nyheter, kortsiktig støy, mellom-lange trades og korte trades, yield/stock momentum , psykologi osv. Inkluderer hele rangen, og du får ikke tid til å gjøre annet i livet når man gjør det på denne måten. Du tenker ikke på annet. (sunt?)

Feks den forrige shorten på +0,6% så var jeg bare heldig fordi den datt rett til -0,1% på syv minutter, så jeg dekket inn den andelen med en gang i den rangen. Så jeg har trades i tradesa haha. Så det handler ofte mye om posisjonering, hvor heavy jeg går inn.

Nå er det spesielt viktig å dele opp tradesa fordi det er ganske lavt volum i open market, så man får helt ville svingninger som i dag. Plutselig går markedet opp 0,5% på nada volum.

Med gearing må man være forsiktig, så du vil ikke sitte på feil side til feil tid. Og i dag vet jeg det er fed møte, så jeg holder meg rolig i forhold til det. Jeg better ikke på utfallet av det møtet for å si det sånn, selv om jeg har min mening om det. Anbefaler ingen å gjøre samme med mindre man har lang (årevis) med å trade.

Men hittil i år er tradingen opp ca 300% eller 1,4 mill på shortene. Er jo en drøm det markedet som er nå for å trade, og den kan være mareritt om man bommer. Siste 2 ukene var seige(bull-oppgangen) å komme seg gjennom, lange dager fra morgen til kveld for å jobbe aktivt med å ha short eksponering samtidig som man ikke taper for mye til vendepunktet fra den siden du trader fra/ evt å bli wipa ut.

image

8 Likes