Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

H3nk1 - hvor plasserer du investeringskapitalen din pt.? Eller hva er dine anbefalinger?

Jeg sloss mot historiens største krakk i bioteksektoren for tiden, og det unner jeg ingen andre å drive med :slight_smile:

4 Likes

Mener i forhold til inflasjon.

Tja, havnene har visst klart 9% mer varer i 2021 en de har klart noen gang før.

1 Like
1 Like

:nerd_face:

En meget interessant observasjon i forhold til dette, og som viser verdien / tryggheten ved å overvekte mot fond versus enkeltaksjer for det som skal investeres over børs:

Oslo Børs 2021: + 21 %
Arctic Value Creation 2021: + 23 %
Median avkastning for enkeltaksjene notert på Oslo Børs 2021: - 8 %!

Med andre ord fikk man nesten 30 % bedre avkastning av å velge bredden av Oslo Børs fremfor å velge aksjene som havnet midt på treet når man rangerer avkastningen pr enkeltaksje. Det er jo ikke rart at mange er negative til markedet når stockpicking i stor grad gjør at man klarer seg langt dårligere enn alternativene ved å investere profesjonelt.

6 Likes

Ja i dette klimaet stemmer det: Jeg har fått ekstremt mye mer avkastning fra enkeltaksjer enn indeks tidligere år, men så langt i år er det motsatt - enkeltaksjene trekker ned. Reduserte heldigvis til minimum langsiktig portefølje på slutten av året i fjor. Xact bear og PM gruver redder opp avkastningen for min del i år.

1 Like

OMXS30 ferd med å etablere seg under SMA300? Death cross incoming

2 Likes

Xact bear +13,21% YTD er min beste plassering så langt i år

2 Likes

Grattis

1 Like

Reach Subsea +17,76% YTD er min beste plassering. :stuck_out_tongue:

Min største plassering er ned 6% i år, og den på tredjeplass er ned 28%, så er ikke akkurat i pluss, men går greit nok da :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis vi går først går mot et ordentlig bear marked så kan jeg bare si at det du trodde var value case og billig nå, ryker mot -70-80% fra ath. Uten å gå innpå enkeltcaser og hva man selv mener er “value” - hvis du investerer etter fall på -50%, så vil du fortsatt sitte med et nytt -40% tap på den friske kapitalen du trodde var billig. Alltid lettere med tall:
100kr til 30 kr. Investerer du mer på 50 kr(-50%) så faller det -40% nye. Det er ikke en kamp du vil ta.

Markedsfallet har skjedd i ro og orden. Både på gjeldssiden og aksjer. Ikke vært panikkselging enda. Hvis vi bikker low nå fra januar så kommer vi til å se margin calls, og de større fiskene som får telefon fra banken sin om at de må dekke opp ved å pushe salg. Bankene som sitter på gearingrisikoen. Når du får blokksalg da begynner man å riste. Allerede begynt å høre historier nå om tvangssalg.

Største biotek etf’en. Hmm?

image

1 Like

XBI.

Du mener denne? Du glemte en liten hale bare.

I 2011 stod denne i 20. Nå er den i 90. dvs hele industrien har fortsatt gått +350% på 10 år og må være en av de best indsutri performerne fortsatt? Som sagt, det er billig helt til det ikke er det lengre.

Da er også greit å ha en reminder om at global GDP vekst ligger vanligvis mellom 3-6% årlig, så man har en ekstrem multippel ekspansjon vs alt annet. Jeg kan ikke nok om biotek industrien, så ikke meningen å være utenforstående med en kommentar om sektor- mer som en generell betraktning av hva som kan skje som man mange mener nesten “ikke er mulig”

2 Likes

Blir ikke helt riktig å se på det slik, da sektoren er såpass ung i sin “moderne” form. Uansett, biotek har gjort det desidert dårligst vs. samtlige andre sektorer det siste året og vel så det. Det er ganske brutalt at XBI er tilbake på 2018-nivåer.

Det blir helt riktig for meg å se på det slik, jeg stater null annet enn tall og grafer. At du velger å ikke se på det på denne måten og se på siste 3 årene er ditt valg. Men håper for din del at du har rett!

1 Like

Du ser på en ETF som ikke er godt representativ for poenget om at biotek har korrigert voldsomt og er i et historisk bjørnemarked. En stor andel aksjer i sektoren handles til langt under egenkapital. Det er helt nytt og følger av en brutal korreksjon. Det er ikke noe å krangle om.

Vi får se om vi ruller over. Alle varsellampene var der hvertfall.

Verdens befolkning eldes. De gamle har penger. De gamle er syke. Både unge og gamle sitter for mye på ræva, beveger seg for lite, spiser usunt og vi finner ut av stadig flere diagnoser og holde folk i live til de har levd så lenge at vi må slå de ihjel for å bli kvitt dem… → bull for biotek i et langt perspektiv